اصلاح زيرساخت هاي گردشگري موجب جذب گردشگر خواهد شد

مصاحبه بابک مغازه ای با باشگاه خبرنگاران درباره گردشگری در تاریخ 9 مهر 1390

http://art.yjc.ir/NewsDesc.aspx?newsid=519476

همزمان با هفته گردشگري؛

بابك مغازه اي:با اصلاح زيرساخت هاي گردشگري جذب گردشگر افزايش مي يابد


رشد انواع گردشگري و بالا رفتن كيفيت تمام سطوح سفر ، شاهد رشد اقتصادي و فرهنگي و جذب گردشگر بيش از گذشته خواهيم بود.


بابك مغازه اي رئيس انجمن كهن دژ همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران عنوان كرد: به مناسبت روز جهاني گردشگري در سراسر دنيا ، كشورهاي مختلف برنامه هاي خود را درجهت معرفي ، و جذب گردشگر نمايش زيرساخت هاي خوب به ساير كشورها فراهم مي كنند.
وي ادامه داد: وضعيت گردشگري ايران هنوز آماتور است كه بايد مراحل مختلف را سپري كرده تا حرفه اي شود اين مراحل شامل آماده سازي زمينه ها و موضوعات مختلف گردشگري است كه شايد انواع گردشگري فرهنگي تاريخي ،‌طبيعي ، گردشگري آب و رودخانه ، گردشگري پزشكي ، روستايي و كشاورزي وانواع گردشگري خاطره گرا است.
مغازه اي عنوان كرد: صنعت گردشگري حرفه اي درابتدا نيازمند ايجاد و گسترش زيرساخت هاي لازم اعم از امنيت راه، جاده ، امكانات اقامتي ، حمل ونقل ، گسترش امكانات زير بنايي آب ،‌برق ،‌اينترنت و افزايش كيفيت ،‌گسترش اطلاع رساني و دفاتر خدمات مسافرتي راهنماي محل و افزايش فعالان گردشگري است.
وي افزود: با امكانات كم شهرستان ها برخي از مناطق كه توان بالقوه گردشگري دارند فاقد مراكز اقامتي استاندارد هستند با ارتقاي تمام جوانبي كه ياد شد گردشگري بين المللي چون حرفه اي با برنامه ريزي مقصد خود را انتخاب مي كند.

* براي سفر به ايران ترغيب مي شود

مغازه اي تصريح كرد: تبليغات جايگاه والايي در توسعه صنعت گردشگري دارد با معرفي از طريق نشريات ، صدا و سيما ، سطح تقاضاي مردم بالا مي رود و هم زمان عرضه هم خود را به آن حد بالا مي رساند.
وي ادامه داد: متاسفانه وسايل ارتباط و جمعي ما از قبيل مطبوعات و رسانه ملي سهم كمي در تبليغات گردشگري دارند اين نكته قابل توجه است كه با تقويت صنعت گردشگري بعد اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي ، و بين الملل كشور ارتقا مي يابد.
وي بيان كرد: گاهي يك گردشگر مسافت زيادي سپري مي كند تا در روستا به شيوه ساكنان اصلي آن زندگي كند كه آن را گردشگر روستا و كشاورزي مي ناميم يعني او با شرايط مختلف روستا ،‌كشاورزي ،‌و زندگي مي كند و گاه با رانندگي در يك جاده زيبا هزينه زيادي مي پردازد با تقويت و حمايت از انواع گردشگري مي توان صنعت گردشگري ايران را به جايگاه اصلي و ويژه آن رساند.
مغازه اي ادامه داد: ما نيازمند يك برنامه مدون در صنعت گردشگري هستيم برنامه اي كه مسائل كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت را در نظر بگيرد صنعت گردشگري ايران نيازمند كارشناساسي از بخش هاي خصوصي ، تجاري ، جوامع علمي ، اساتيد دانشگاه و انجمن هاي در قالب كميته مشترك است تا برنامه ريزي كنند.
وي ابراز كرد: ايران گردشگري بالقوه دارد ما بايد پيشرفت را در نظر بگيريم وبا حضور كارشناسان به اجراي برنامه هاي آموزشي و تبليغات در سطح بومي و فعالان مستقيم صنعت گردشگري بپردازيم.
وي اظهار داشت: قبل از شروع هر برنامه اي از جهات مختلف آن را بررسي مي كنيم تا در آن موفق باشيم در غير اين صورت برنامه ريزي ،‌تصميم گيري و فرآيند علمي صورت نگرفته ،‌باعث مي شود يا به نتيجه نرسيم و يا آنكه نتيجه مطلوبي را شاهد نباشيم.
مغازه اي عنوان كرد: گردشگري موفق در گروه برنامه كامل فراهم شدن ساختارها و امكانات لازم در تمام زمينه ها است بالا رفتن امنيت هوايي و جاده اي گردشگرا مطمئن مي كند تا سفر بي خطر داشته باشد پس وظيفه مسئولان مربوطه فراهم كردن امنيت سفر براي گردشگران است.
وي اظهار كرد: زماني كه گردشگر به ما اعتماد كرد بايد با بالا بردن اطلاعات گردشگر برنامه ريزان تورها و راهنمايان حرفه اي و محلي و در كل ارتقاي فرآيند اطلاع رساني شاهد جذب گردشگر بيشتري باشيم.
وي خاطر نشان كرد: با بالا رفتن كيفيت تمام سطوح سفر در داخل كشور و گسترش ابعاد مختلف گردشگري شاهد رشد اقتصادي و استقبال بيش از بيش از گردشگري ايران خواهيم بود.

پرونده های میراث معنوی پیشنهادی سمن ها خارج از نوبت اداری رسیدگی شود

  گفتگوی بابک مغازه ای با خبرگزاری هنر نیوز در مورد حضور نمایندگان سازمان های غیر دولتی در سومین نشست ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور و دیدگاه آنان در خصوص مخالفت با ادقام این سازمان در وزارت ارشاد

 

پرونده های میراث معنوی پیشنهادی سمن ها خارج از نوبت اداری رسیدگی شود

به گفته دبیر انجمن کهن دژ همدان هرچند روند ثبت آثار طولانی ، دقیق و کارشناسانه است اما این پرسش مطرح می‌شود که حال پس از این همه تلاش چگونه می‌توان از یک اثر ثبت شده حفاظت کرد و یا آن را تغییرکاربری داد. 
بابک مغازه‌ای در گفت و گو با هنرنیوز درباره حضور انجمن‌های فعال میراث فرهنگی در همایش ثبت آثار می‌گوید: «در ادامه مذاکرات با سازمان میراث فرهنگی قرار شد تعدادی از نمایندگان انجمن‌های فعال سراسر کشور در نشست شهرکرد حضور داشته باشند که البته برخی از این نمایندگان به دلیل مشکلات کاری و زمان نسبتاً زیاد همایش نتوانستند در آن شرکت کنند.»
او علت اصلی دعوت NGOهای میراث فرهنگی را حضور به عنوان ناظر و مستمع می‌داند تا با شرکت در این همایش ،آن هم برای نخستین بار ،این فعالان بتوانند از نزدیک با روند انجام یکی از فعالیت‌های میراث‌فرهنگی که همانا ثبت آثار تاریخی، ملی و معنوی است ، آشنا شوند. البته او این حضور را تجربه آموزشی ارزشمندی می‌داند.
در کنار این موضوع مغازه‌ای از این‌که تشکل‌ها توانسته‌اند با مسوولان گفتگو و مذاکره کرده و دیگر مطالبات خود را به سمع و نظر آنها برسانند، ابراز خرسندی می‌کند.
از سوی دیگر حضور یکی از کارشناسان ارشد باستان‌شناسی در جمع نمایندگان سازمان‌های غیردولتی برای آنان خوش یمن بوده چرا که از طرف علویان صدر، این شخص به عنوان یکی از افراد شرکت کننده در گروه بررسی و اظهار نظر در رابطه با محوطه‌های تاریخی در حال ثبت چندین استان انتخاب می‌گردد.
او حضور در این همایش و آشنایی با نحوه ثبت آثار را گامی مهم برای نزدیکی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی جهت چگونگی حفظ بافت تاریخی می‌داند و می‌گوید:« روند ثبت یک اثر بسیار روند طولانی و دقیقی است اما پس از طی این روند و ثبت اثر این پرسش مطرح می‌شود که چگونه باید یک بافت تاریخی حفظ شود؟آیا سازمان باید همه این آثار را بخرد؟ خوب این ممکن نیست پس در غیر این صورت برای حفظ این بناها و بافت‌ها چه کار می‌توان کرد ؟ مبحث دیگر تغییر کاربری است .اینکه یک بنای تاریخی به چه چیزی می‌تواند تغییرکاربری دهد ؟اصلا باید تغییرکاربری بدهد ؟ اگر قرار به تغییراست، تبدیل به چه چیزی شود، بهتر است ؟این‌ها پرسش‌هایی است که جای کار بیشتری دارد.»
به گفته مغازه‌ای طی سخنان علویان صدر مقرر می‌شود تشکل‌های غیر دولتی پرونده‌های ثبتی در زمینه میراث معنوی را رأساً تنظیم و به سازمان میراث فرهنگی ارائه کنند تا در صورت کامل بودن پرونده ،خارج از نوبت اداری به این پرونده‌ها رسیدگی شود و پرونده پیشنهادی سمن ها در صورت واجد شرایط بودن برای ثبت آماده شود.
همچنین دبیر کهن دژ از مخالفت طرفین با طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد خبرمی دهد و می‌گوید :« با توجه به گستردگی حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به جا است تا ضمن بقای این مجموعه‌ها در قالب معاونت ریاست جمهور تلاش شود که این مجموعه حتی در قالب یک وزارتخانه درآید .»
او معتقد است نمایندگان مجلس به عنوان حامیان مردم و وکیلان آنان حق دارند که پیگیر و دل نگران وقایع میراث فرهنگی کشور باشند و این حق همه ملت ایران است اما نباید فراموش کرد که اگر با هر نوع تغییر نگاه سیاسی، وضعیت ساختاری این سازمان که هر بخش آن نیازمند حمایت همه جانبه مقامات مسوول است ،دستخوش تغییرات شود، آنگاه دیگر چیزی از بدنه میراث فرهنگی باقی نمی‌ماند و خسارات جبران ناپذیری به پیکره یادگار گذشتگان و افتخار آیندگان این مملکت وارد می‌شود.
مغازه‌ای یادآور می‌شود:« اگر قرار است به گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا و ارزآور و صنایع دستی به عنوان مشاغلی کارآفرین، در کنار میراث فرهنگی به عنوان شناسنامه هویت بخش هر ایرانی نگاه بلند مدت داشته باشیم ، نیازمند برنامه‌ریزی کارشناسانه توأم با ثبات فکری و حمایتی هستیم، بنابراین لازم است مسوولان فارغ از نگاه سیاسی، این شاکله عظیم فرهنگی، تاریخی، طبیعی، هنری را که در دنیا تبدیل به صنعتی درآمدزا و افتخارآور شده و سال‌ها است آنها از این طریق کسب درآمد می‌کنند،با حمایت و در عین حال نگاه نقادانه دنبال کنند و تسهیلات لازم در این زمینه را فراهم آورند،چرا که هر نوع تصمیم زود هنگامی، ممکن است آینده فرهنگ و تمدن ایران زمین را با چالش و خسارت جبران ناپذیری مواجه سازد.

مخالفت دوباره سازمان هاي مردمي با ادغام سازمان ميراث فرهنگي

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران درباره ی همایش ثبت میراث ملی در شهر کرد درتاریخ 27 خرداد 1390

مخالفت دوباره سازمان هاي مردمي با ادغام سازمان ميراث فرهنگي

سازمان هاي مردم نهاد در همايش ملي ثبت ميراث ملي در شهركرد مخالفت دوباره خود را مبني بر ادغام سازمان ميراث با وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلايم اعلام كردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بابك مغازه اي دبير انجمن كهن دژ همدان در راستاي برگزاري سومين همايش ملي ثبت ميراث ملي كشور كه با حضور نمايندگان ميراث فرهنگي كليه استان ها كه 25 خرداد در شهركرد برگزار شد عنوان كرد: اين همايش به منظور تصويب نهايي و ثبت ميراث تاريخي و معنوي استان هاي مختلف كشور توسط شوراي عالي ثبت ميراث برگزار شد كه آثار تاريخي و معنوي برخي استان ها تصويب و برخي ديگر مردود شد.

وي افزود: سازمان هاي غير دولتي و مردم نهاد ضمن حضور در اين همايش و كسب اطلاعات در خصوص فرآيند ثبت، جلسات و رايزني هاي خود را امروز با مسئولان ميراث فرهنگي از جمله علويان صدر معاون ميراث انجام دادند.

مغازه اي تصريح كرد: نواقص متعددي در برخي ميراث فرهنگي استان ها وجود داشت از جمله عدم تعيين دقيق حريم تپه هاي باستاني يا ميزان بسيار كم برخي مكان هاي تاريخي از لحاظ اهميت ملي كه سبب رد اين آثار و بناهاي تاريخي در زمينه ثبت واقع شد.

دبير انجمن كهن دژ همدان در خصوص ادغام سازمان ميراث فرهنگي با وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي كه يكي از موارد مورد بحث بود گفت: در اين خصوص مذاكراتي بين مسئولان ميراث فرهنگي و تشكل هاي غير دولتي انجام شد كه نهادهاي مردمي بار ديگر بر ديدگاه خود در زمينه مخالفت ادغام سازمان ميراث فرهنگي با وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كردند.

مغازه اي اظهار داشت: ادغام سازمان ميراث با وزارتخانه  فرهنگ و ارشاد اسلامي توان و امكانات اين مجموعه را در دفاع از ميراث فرهنگي كشور به طور حتم كاهش خواهد داد.

وي افزود: اگر نمايندگان مجلس معتقدند كه مديران ارشد اين سازمان پاسخگوي مشكلات نيستند بهتر است سازمان ميراث را به وزارتخانه ارتقا دهند تا بررسي و پاسخگويي مشكلات با جديت بيشتر انجام گيرد.

صنايع دستي نيازمند برنامه ريزي يكپارچه و دراز مدت است

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران درباره ی صنایع دستی درتاریخ 18 خرداد 1390

صنايع دستي نيازمند برنامه ريزي يكپارچه و دراز مدت است

بابك مغازه اي گفت: صنايع دستي براي احيا ،نيازمند برنامه ريزي يكپارچه و دراز مدت به منظور رشد در بازار فروش محصولات صنايع دستي است.

دبير انجمن كهن دژ همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: توليد صنايع دستي ايران در بخش هاي مختلف از فرآيند توليد تا عرضه با مشكلات مختلفي روبرو است هر چند در سال هاي گذشته تلاشهايي براي رفع اين مشكلات صورت گرفته است.

مغازه اي ادامه داد: صنايع دستي نيازمند برنامه ريزي يكپارچه و دراز مدت در بخش هاي دولتي و خصوصي است و نمايندگان نهادهاي مدني براي احيا و گسترش هر چه بيشتر صنايع دستي بايد تلاش كنند.

وي گفت: رغبت عرضه كنندگان و فروشندگان به فروش صنايع دستي بسيار كم و اين نيز شايد به علت توجه كم مردم به خريد و كمبود گردشگران خارجي است.

دبير انجمن كهن دژ همدان اظهار داشت: از طرفي هزينه توليد صنايع دستي داخلي بالا و در نتيجه قيمت فروش آن هم بالا است و در حاليكه محصولات خارجي مشابه صنايع دستي داخلي با قيمت كمتري در بازار به فروش مي روند.

مغازه اي افزود: حضور محصولات صنايع دستي خارجي نيز ضربات جبران ناپذيري را به صنايع دستي داخلي وارد كرده كه بخش هاي دولتي بايد به منظور كاهش هزينه توليد و جلوگيري از ورود مشابه كالاي خارجي به كمك فرآيند توليد محصولات صنايع دستي داخلي بپردازند. وي ادامه داد: حمايت هاي مستقيم و غيرمستقيم مانند اختصاص معافيت هاي مالياتي به عرضه كنندگان صنايع دستي از مهمترين روند هاي توليد و فروش صنايع دستي و حمايت از اين بخش است.

دبير انجمن كهن دژ همدان اظهار داشت: مشكل ديگر ،ارتباط محدود و كم بخش هاي تخصصي و دانشگاهي با بخش هاي تجربي و توليد كنندگان عملي در كشور است كه در نتيجه محصولات صنايع دستي در زمينه طراحي و استفاده بهينه از مواد اوليه با مشكلات بسياري روبرو است.

مغازه اي گفت: نوآوري در طراحي بسيار كم است و استفاده بهينه از مواد اوليه صورت نگرفته و ما شاهد محصولات زيبا با كيفيت توليد مناسب نيستيم.

وي مي افزايد: صنايع دستي هر كشوري در دو بخش عمومي و فاخر قابل تعريف است. كه بخش فاخر آن نماينده هنرهاي ملي كشور، و با بالاترين سطح كيفي توليد مي شود.

دبير انجمن كهن دژ همدان ادامه داد: در سطح عمومي بايد به نياز و مصرف و سليقه خانوارها توجه كرد و قيمت مقرون به صرفه اي براي خريد صنايع دستي در نظر گرفت.

مغازه اي گفت: احياي صنايع دستي بايد در زمينه توليد و فروش انجام گيرد بطوريكه با سودآوري لازم، به منظور تامين هزينه هاي كافي توليد كنندگان باشد.

وي اظهار داشت: بسياري از رشته هاي صنايع دستي در حال نابودي است و از سوي ديگر گسترش گردشگري و جذب گردشگري هم كه بطور حتم ارتباط نزديكي با صنايع دستي و فروش محصولات مي تواند داشته باشد رو به نابودي است.

دبير انجمن كهن دژ همدان افزود: ايجاد شرايط محيطي لازم در نزديكي مكان هاي تاريخي و گردشگري براي عرضه ي محصولات صنايع دستي نقش مهمي براي جلوگيري از نابودي صنعت و احياي هر چه بيشتر صنايع دستي دارد.

وي خاطرنشان كرد: احياي صنايع دستي نيازمند يك برنامه مدون و همه جانبه و كمك بخش هاي دولتي و نهادهاي مردمي را مي طلبد.

صنايع دستي در مرحله اي نيست كه پيشرفت در آن با خطا و اشتباه همراه باشد. و هر برنامه ي كوتاه مدت و مقطعي و آزمايشي نمي تواند برنامه خيلي منطقي باشد.

NGO سازی خطری برای جامعه مدنی

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با روزنامه روزگار درباره ی سازمانهای غیردولتی درتاریخ 10 خرداد 1390

در پی مطرح کردن تشکیل تشکل های نیمه دولتی از سوی سازمان میراث فرهنگی

NGO سازی خطری برای جامعه مدنی

NGO ها مردمی هستند


بابک مغازه ای دبیر انجمن کهن دژ (همدان) NGO  سازی را روندی می داند که ممکن است در همه جا روی دهد اما تجربه ای موفقیت آمیز نیست.
وی می گوید :« NGO باید از دل نیروهای مردمی بیرون بیاید. شما نمی توانید به عنوان ارگان دولتی NGO بسازید. به عنوان مثال درتمام روستا ها انجمن هایی شامل دهیار و شورای ده متشکل از افراد معتمد وجود دارد اماسال هاست امکانات دولتی تاثیر آنچنانی روی بافت این تشکل ها نگذاشته و هرگز ما نمی شنویم که این گروه های کوچک اقدامی برای جلوگیری از تخریب بافت های تاریخی یا نجات فرهنگ آن منطقه انجام دهند. حتی اگر دولت سعی کند سمن هایی را به وجود بیاورد، در دراز مدت با تغییر مدیریت یا کاهش بودجه همین سمن ها یا از صحنه حذف می شوند یا در مقابل دولت قرار میگیرند.»
او معتقد است سازمان میراث فرهنگی نباید فراموش کند آنچه منتقدان سازمان اعم از سمن ها ، خبرنگاران و دانشگاهیان را به سمت انتقاد می کشاند، مقوله ای به نام میراث فرهنگی است که هر گونه خدشه ای به آن عمدی و غیر عمدی قابل جبران نیست و تنها با به صحنه آوردن منتقدان است که میتوان به نقاط ضعف یک سازمان پی برد و در صدد رفع آن بر آمد.

سازمانهای غیردولتی چشم سوم جامعه اند

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با پایگاه خبری هنر (هنر نیوز) درباره ی سازمانهای غیردولتی درتاریخ 7 خرداد 1390

http://honarnews.com/index.aspx?siteid=1&pageid=281&newsview=27431

در پی مطرح کردن تشکیل تشکلهای نیمه دولتی از سوی سازمان میراث فرهنگی ؛

سازمانهای غیردولتی چشم سوم جامعه اند

 

علی رغم پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تشکیل تشکلهای نیمه دولتی ، سمن‌ها آن را مغایر با خواست جمعی خود ارزیابی می کنند.
به گزارش هنرنیوز ، در نشست پر حاشیه سازمان میراث فرهنگی با سمن ها (سازمانهای مردم نهاد ) فعال در حوزه میراث فرهنگی حسین کوچکیان فرد مدير اداره حمايت از تشکل هاي غير دولتي سازمان ميراث فرهنگي از تشکیل خانه تشکل ها در سازمان ميراث فرهنگي شکل خبرداد که در این طرح ،سازمان های مردم نهاد، افرادی را انتخاب و به عنوان مجمع اداره کننده خانه تشکل ها، به سازمان معرفی خواهند کرد. همچنین اين خانه را می توان در تهران به صورت پايلوت ايجاد و سپس در مراکز استاني و سراسر کشور گسترش داد.
از طرفی وی به تشکيل سازمان هاي مردم نهاد نيمه دولتي اشاره و آن را يکي از سياست هاي اصلي سازمان ميراث فرهنگي ارزیابی کرد که در این طرح تشکل هاي نيمه دولتي ترکيبي از تشکل های مردمی و سازمان های اجرايی خواهند بود. از سوی دیگر علویان صدر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز وعده هایی چون ثبت آثار معنوی وغیرمعنوی، منقول و غیرمنقول با کمک
NGO ها ،تکمیل پرونده‌هایی در حوزه میراث،همکاری در طرح‌های فرهنگی،بزرگداشت مناسبت‌ها و سالگرد ها و آیین ها،احیا بافت‌های تاریخی به کمک NGO ها و با در اختیار قرار دادن خانه‌های تملک شده بافت‌های تاریخی به NGO ها و تأسیس دبیرخانه مرکزی در شیراز را مطرح کرد .آنچه دراین میان حائز اهمیت است چگونگی و زمان تحقق این وعده‌ها است که در این جلسه مثل سایر جلسات سازمان میراث فرهنگی به آن اشاره نشد .
مجتبی گهستونی دبیر انجمن تاریانا ( خوزستان ) درباره
NGO سازی توسط سازمان میراث فرهنگی گفت : خطر NGO سازی در حوزه میراث فرهنگی مخصوصاً در خوزستان بخشی از انجمن‌ها را به حاشیه رانده چنانکه با آمدن رییس جدید از سال گذشته گروه‌های فعال میراث فرهنگی در این استان با بغض و کینه مواجه شدند .با توجه به این خط فکری در بعضی از نهادهای سازمان، انجمن‌هایی شکل گرفته اند اما صرف وجود تشکل جدید برای کنار گذاشتن تشکل‌های قبلی بی‌انصافی است. واقعاً نمی‌توان تصور کرد در شهرستانها با بعضی تشکل‌ها چه رفتاری می‌شود، وقتی سازمان تحمل NGO های فعال را ندارد، شروع به ساخت NGOهایی می کند که یا اصلاً دوستدار میراث نیستند یا با هزینه خود سازمان ، بوجود آمده‌اند در نتیجه کلامی برخلاف سیاستهای سازمان از دهانشان بیرون نمی آید . در واقع با گروه‌های منفعلی روبه رو هستیم که شناختی نسبت به آنها نداریم و به صورت صوری و برای خالی نبودن میدان در همایش‌ها حضور دارند و کوچکترین همخوانی با تعریف NGO ها ندارند.
بابک مغازه ای دبیرانجمن کهن دژ (همدان)
NGO سازی را روندی می داند که ممکن است در همه جا روی دهد اما تجربه ای موفقیت‌آمیز نیست.
وی می گوید :
NGO باید از دل نیروهای مردمی بیرون بیاید. شما نمی‌توانید به عنوان ارگان دولتیNGO بسازید .به عنوان مثال در تمام روستاها انجمن‌هایی شامل دهیار و شورای ده متشکل از افراد معتمد وجود دارد اما سالها است امکانات دولتی تأثیر آنچنانی روی بافت این تشکل ها نگذاشته و هرگز ما نمی شنویم که این گروه‌های کوچک اقدامی برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی یا نجات فرهنگ آن منطقه انجام دهند . حتی اگر دولت سعی کند سمن‌هایی را بوجود بیاورد ، در دراز مدت با تغییر مدیریت یا کاهش بودجه ،همین سمن‌ها یا از صحنه حذف می‌شوند و یا در مقابل دولت قرار می‌گیرند.
او معتقد است: سازمان میراث فرهنگی نباید فراموش کند آنچه منتقدان سازمان اعم از سمن‌ها ،خبرنگاران و دانشگاهیان را به سمت انتقاد می‌کشاند ،مقوله‌ای به نام میراث فرهنگی است که هرگونه خدشه‌ای به آن عمدی و غیر عمدی قابل جبران نیست و تنها با به صحنه آوردن منتقدان است که می توان به نقاط ضعف یک سازمان پی برد و در صدد رفع آن برآمد .
علیرضا افشاری عضو انجمن افراز(تهران ) نیز به آمدن ریاست جدید سازمان و بعید بودن تبادل نظرات بین علویان صدر و احمدزاده در این خصوص اشاره می کند .
او که برقراری ارتباط خوب و سالم با انجمن ها به عنوان چشم سوم جامعه را از فرصتهای جدید می داند، معتقد است برقراری ارتباط با سمن ها ،کمبودها را از بین می برد و در عین حال حسن نیت رییس جدید را محفوظ می دارد.
افشاری می گوید: این امر درصورتی میسر می شود که فضای انتقاد و پیشنهاد به
NGO ها داده شود و با پیگری از دل آن گزارش‌های کارشناسانه‌ای برای بهبود وضعیت میراث بیرون بیاید و اگر نظرات حتی نادرست هم بود با آنها برخورد نشود بلکه با طمأنیه نکات کارشناسی مطرح و به گوش همگان رسانده شود .
افشاری معتقد است : در این بین نباید از نقش رسانه‌ها نیز چشم پوشید . سازمان باید ارتباطش با رسانه ها را به خط اصلی بازگرداند.هرچند رسانه به دلیل ذاتش، ماهیتا به دنبال جذب مخاطب است اما نباید فراموش کرد درصدی از این اخبار نیز صحیح ‌اند و این اخبار صحیح باید به چشم فرصتی برای احیاء و حفظ مقوله میراث نگاه شود زیرا اخبار دروغ خودبه خود وجهه و جایگاه خود را از دست می دهند .پس سازمان ضمن حفظ جایگاه مدیریتی خود با برخوردی کارشناسانه می تواند از
NGOها و رسانه‌ها به عنوان چشم سوم خود در جامعه استفاده کند و کارایی خود را بهبود بخشد .
این فعال میراث فرهنگی ایجاد خانه تشکل‌ها را در هر استان در صورت داشتن نقش صرفا حمایتی و ارتباط نزدیک با سازمان خوب ارزیابی می‌کند و آن را جزء بدیهی ترین اقدامات ارگانهای دولتی ارزیابی می‌کند اما معتقد است ایجاد تشکل‌های نیمه دولتی ضربه سنگینی به خود سازمان میراث فرهنگی است زیرا با حمایتهای غیر متعارفانه از چنین انجمن‌هایی ،نوعی منافات باسیاستهای ملی گرایانه وخصوصی سازی دولت بوجود می‌آید .
وی در ادامه به تشکیل
NGOهایی از سوی سازمان ملی جوانان اشاره می کند که پس از بوجود آمدن سریعا متلاشی شدند.
افشاری بهترین کار را حمایت از انجمن‌های نوپا و مستقل فعلی می داند که اگر سازمان دست کم از آنها حمایت نمی کند نباید زمینه آسیب رسانی به آنها را فراهم کند کما اینکه سیاستهای قدیمی سازمان در برابر سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها سودی در بر نداشته است و تنها راه برون رفت از چنین وضعیتی ایجاد تغییرات بنیادی در نگرش به نهادهای رسانه‌ای و برقراری تعامل سالم و پویا با
NGOها است .

مریم اطیابی

روز معارفه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي رسيد

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ روزنامه تهران امروز درباره ی معارفه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي درتاریخ 31 اردیبهشت  1390

http://tehrooz.com/1390/2/31/TehranEmrooz/619/Page/10/


توهين به انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي 


همزماني آمدن احمدزاده به سازمان ميراث فرهنگي با نشست انجمن‌ها به دعوت خود مسئولان سازمان كه منجر به لغو اين نشست‌ها شد، نخستين دلخوري و اعتراض دوستداران ميراث فرهنگي را به دنبال داشت. لغو شدن نشست انجمن‌هاي ميراث فرهنگي به دليل برگزاري مراسم توديع و معارفه رئيس جديد سازمان ميراث در حالي انجام شد كه بسياري از نمايندگان و مسئولان سازمان‌هاي غير دولتي از شهرستان‌هاي دور همچون خوزستان، شيراز و يزد در راه آمدن به تهران بودند. اين اتفاق نه تنها توهين به انجمن‌ها محسوب شد بلكه هزينه‌هاي بسياري را به بدنه انجمن‌ها كه بيشتر آن‌ها خودجوش هستند، وارد كرد. در حالي كه دوستداران ميراث اعلام كرده بودند اگر مسئولان ميراث فرهنگي هم در اين نشست‌ها نمي‌آيند، مشكلي وجود ندارد و ما به برگزاري كارگاه آموزشي و نشست‌هاي تخصصي اكتفا مي‌كنيم، با اين حال با اين تجمع آن‌ها در سازمان ميراث فرهنگي با مخالفت مسئولان اين سازمان رو به رو شد.

بابك مغازه‌اي، از اعضاي انجمن كهن دژ در اين باره به «تهران امروز» مي‌گويد: «اين برنامه كه مي‌توانست يك نقطه آغاز گفت و گوي رو در رو و متقابل بين سازمان‌هاي غير دولتي و سازمان ميراث فرهنگي باشد. با اين وجود تمامي تلاش‌ها و پيشنهادات فعالان اصلي تشكل‌ها مبني بر برگزاري اين برنامه حتي بدون حضور تمامي مسئولان ميراث كه تا آخرين ساعات پنج‌شنبه شب هم ادامه داشت مورد توجه قرار نگرفت.» به گفته او، لغو اين برنامه نشان دهنده عدم توجه مسئولان مربوطه به نقش و جايگاه سازمان‌هاي غير دولتي محسوب مي‌شودچراكه مطابق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده بيش از 100نفر از نماندگان سازمان‌هاي غير دولتي از مناطق مختلف كشور مي‌خواستند در اين برنامه حضور پيدا كنند و بيشتر آن‌ها براي عزيمت به تهران و حضور در اين برنامه آماده شده بودند كه به طور غير منتظره‌اي با لغو برنامه رو به رو شدند. مغازه‌اي اميدوار است كه در مديريت جديد ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نبوده و مسئولان زيرربط جايگاه حقيقي نهادهاي مدني را به درستي بشناسند و به آن توجه كنند.

در همين حال مجتبي گهستوني،سخنگوي انجمن تاريانا هم به «تهران امروز» مي‌گويد:با توجه به حساسيت و اهميتي كه سازمان ميراث فرهنگي مي‌توانست در رابطه با انجمن‌ها و سازمان ميراث فرهنگي نشان دهد به دليل همه بي‌اعتمادي‌هايي كه به وجود آمده بود اما برگزاري يك نشست تاثيرگذار هم به يك‌باره منتفي شد.

به اعتقاداو، با برنامه‌ريزي دقيق‌تر از سوي سازمان ميراث فرهنگي اين نشست مي‌توانست به ساعتي ديگر منتقل شود نه اينكه به طور كامل منتفي شود، براي اينكه انجمن‌ها با برنامه‌ريزي دقيق و آمادگي كامل به پاس احترام به همه زحمتي كه انجمن‌ها براي حفظ ميراث تاريخي كشور متحمل مي‌شوند آماده حضور در همايش بودند ولي به يك‌باره اعلام شد كه برنامه به زمان ديگري موكول شده است. به گفته او، قطع به يقين حضور 200 انجمن دوستدار ميراث فرهنگي در آغازين روز فعاليت رئيس ميراث فرهنگي كشور مي‌توانست در اتخاذ تصميم گيري‌هاي بعدي موثر واقع شود اما اين اتفاق به سادگي منتفي شد. گهستوني نشست‌ها را در هم ريزنده ديوار بي‌اعتمادي ميان انجمن‌ها و سازمان ميراث فرهنگي مي‌دانست كه آن هم تا زماني نامعلوم لغو شد.

سازمان میراث فرهنگی دوباره بدقولی کرد

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ی لغو گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی میراث فرهنگی درتاریخ 30 اردیبهشت  1390

http://art.yjc.ir/NewsDesc.aspx?newsid=462226

سازمان میراث فرهنگی دوباره بدقولی کرد


بابک مغازه ای گفت:لغو برنامه میراث فرهنگی و مشارکت های مردمی از سوی سازمان میراث فرهنگی،نشانگر بدقولی دوباره این سازمان به نهادهای مردمی است.

دبیر انجمن کهن دژ همدان درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:قرار بود عصر امروز 31 اردیبهشت برنامه ای با حضور بیش از 100 تشکل میراث فرهنگی سراسر کشور در کاخ گلستان با سخنرانی و پرسش و پاسخ مسئولان معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شود که به علت مراسم غیرمنتظره تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی لغو شد.

مغازه ای ادامه داد:تا آخرین ساعات روز پنجشنبه برگزاری این مراسم حتمی و به همین مناسبت شرکت کنندگان برنامه ریزی های لازم را برای حضور خود انجام داده بودند و صبح دیروز 30 اردیبهشت درشرایطی از لغو برنامه مطلع شدند که به سمت تهران حرکت کرده بودند.

دبیر انجمن کهن دژ همدان گفت:فعالان و دوستداران میراث فرهنگی دراین راستا تا آخرین ساعات پنجشنبه پیشنهاد خود را مبنی براجازه برگزاری این مراسم،بدون حضور مسئولان ارشد اعلام کردند اما این مراسم دوباره لغو شد.

وی اظهار داشت:لغو این برنامه درروز میراث فرهنگی و مشارکت های مردمی نشانگر بی توجهی و بی اهمیتی میراث فرهنگی به مشارکت های مردمی است.

مغازه ای گفت:این برنامه می توانست نقطه آغازی برای گفتگو بین فعالان غیردولتی و سازمان میراث فرهنگی باشد که لغو آن نقطه ای دیگر را برای ایجاد سوءتفاهمات ما بین این دو نهاد منجر شد.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به این مسائل انتظار می رود که رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و معاونت های این مجموعه تلاش بیشتری برای رفع سوء تفاهمات انجام دهند و ارتباط مناسبی را با سازمان های غیردولتی انجام دهند.

گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی میراث فرهنگی لغو شد

مصاحبه بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ در خبرگزاری برنا درباره ی لغو گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی میراث فرهنگی درتاریخ 30 اردیبهشت  1390

http://www.bornanews.ir/Pages/News-49524.aspx


گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی میراث فرهنگی لغو شد

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا،مراسم تودیع و معارفه رییس جدید سازمان میراث فرهنگی فردا همزمان با  برگزاری گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش به دلیل حضور مدیران میراث فرهنگی در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید، این افراد نمی توانند در همایش حضور داشته باشند و همایش به‌ روز دیگری موکول شد.

این درحالی است که به گفته بابک مغازه ای دبیر و سخنگوی انجمن کهن دژ، فعالان مدنی حوزه میراث فرهنگی تا آخرین ساعات پنج شنبه شب همه تلاش خود را برای برگزاری گردهمایی تشکل های غیر دولتی حامی میراث فرهنگی انجام داده و حتی پیشنهاد دادند به رغم حضور برخی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی بازهم امکان برگزار این گردهمایی وجود دارد.

بابک مغازه ای افزود: برگزاری این همایش می توانست تاثیرات مثبت زیادی در حوزه میراث فرهنگی به دنبال داشته باشد و در روند همکاری مؤثر و گفت و گوی متقابل بین تشکل های غیر دولتی و سازمان میراث فرهنگی تاثیرات مثبتی داشته باشد. همچنین این همایش می توانست سرآغازی برای ایجاد گفت و گو بین فعالان مدنی و سازمان میراث فرهنگی در رابطه با مسائل موجود باشد.

فعالان مدنی نمایندگان وجدان اجتماعی

مقاله بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ درخبرگزاری میراث فرهنگی درباره فعالان مدنی درتاریخ 27 اردیبهشت  1390


http://www.chn.ir/news/?section=1&id=33856


دوستداران ميراث فرهنگي به مثابه وجدان اجتماعي

  

در شرايطي که بسياري از کارشناسان ميراث‌فرهنگي از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع شده، تنها فعالان مدني هستند که به عنوان نماد وجدان اجتماعي، مرجع اطلاع رساني و پيگيري وضعيت ميراث فرهنگي در کشور شده‌اند.


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ بابک مغازه‌اي، دبير انجمن کهندژ همدان ـ اکنون ديگر سال‌هاي بسياري است که ملل رشد يافته و حتي در حال توسعه جهان حرکتي پيگير و مداوم را در جهت شناخت، معرفي و دفاع از فرهنگ و تمدن خويش و به ويژه نمادهاي آن يعني ميراث فرهنگي سرزمين‌شان را آغاز کرده و دنبال مي‌کنند و از اين نمادها در جهت تاثيرات فرهنگي آن به منظور وحدت ملي، پيشرفت و توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پايدار وهدفمند سود مي‌جويند.

 

در اين رهگذر فارغ از وظايفي که بر عهده نهادهاي دولتي است، فعالان مدني و تلاشگران مطبوعات نقشي مهم و تاثيرگذاري را ايفا مي‌کنند و تنها در صورت همگامي و حضور تمامي آنان يعني فعالان مدني، اصحاب مطبوعات و کارگزاران دولتي در کنار جوامع محلي، مي‌تواند ضامن حرکتي روبه رشد در اين حوزه باشد.

 

در اين ميان فعالان مدني به اين دليل که از درون جامعه برخاسته‌اند و ارتباطي تنگاتنگ با بخشهاي مختلف جامعه دارند و از سوي ديگر بنا بر علاقه‌مندي و يا تخصص اعضا خود ارتباط نزديک‌تر و صميمانه‌تري را نيز با بخشهاي تخصصي و تحقيقاتي دارا هستند به عنوان نمايندگان وجدان اجتماعي به حساب مي آيند و نمايندگان و سخنگويان اين مجموعه‌هاي مردمي را مي توان به عنوان زبان گوياي جامعه اي دانست که همواره دغدغه هاي بسياري را براي داشتن جامعه اي آباد و سرفراز تر دارد .

 

در شرايط فعلي نيز که بسياري از کارشناسان و فعالان حوزه ميراث فرهنگي کشور از اظهار نظر و گفتگو با رسانه ها منع شده اند تنها فعالان مدني و نيروهاي داوطلب هستند که بنا بر علاقه مندي ومسئوليتي که احساس مي کنند با کوششي مضاعف علاوه بر ديگر فعاليتهاي عمومي و تخصصي خويش بدون داشتن هيچ چشم داشت شخصي به مرجعي براي اطلاع رساني و پيگيري وضعيت ميراث فرهنگي در خطر و در معرض آسيب بدل گشته اند و خبرنگاران و روزنامه نگاران نيز براي انتشار مطالب خويش به اين نمايندگان وجدان جامعه و زبان گوياي بخشهاي مختلف مردم رجوع مي‌کنند.

 

هر چند که متاسفانه برخي از بخشهاي دولتي به جاي استفاده هر چه بيشتر از اين نيرو و تلاش داوطلبانه و پاسخگويي و بهره گيري بهينه از اين نظرات، خواسته ها و دل مشغولي هاي عمومي؛ نظرات فعالان مدني را به بهانه نداشتن مدرک تخصصي در خصوص موضوعات مطرح شده ناديده مي گيرند و از توجه و پاسخگويي به آن خودداري مي‌کنند.

 

از سوي ديگر فعالين مدني مي توانند بيشترين تماس را با جوامع محلي , شهري و روستايي در جهت فرهنگ سازي و آشنايي آنان با اهميت و ارزش اين آثار برقرار کنند.  

 

حال با توجه به موارد اشاره شده و مزاياي بسيار ديگري که حضور و تلاش اين نيروها که به سبب عشق و علاقه خويش به ميراث فرهنگي دارد، بجاست که توجهي هر چه بيشتري به اين فعالان شده و آنها را همچون تمامي کشورهاي روبه رشد  به عنوان مجموعه‌هايي هم سنگ و هم پايه دولت به حساب آورند.  

 

در اين ميان فعالان مدني نيز مي توانند علاوه بر ديده باني و اطلاع رساني در خصوص وضعيت و خطرات پيش روي اين يادگارهاي کهن با ياري گرفتن از نظرات کارشناسان و بهره جستن از توان اعضا و مخاطبين خود طرحها و پيشنهاداتي را به منظور بهبود مسائل و حرکت رو به رشد بخشهاي مختلف ميراث فرهنگي و گردشگري سرزمينمان ارائه کرده  و فضايي دوسويه و سازنده تري را فراهم سازند.   


(مقالاتی  به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی)

آثار تاریخی بی دفاع در برابر هجوم یادگارهای گردشگران

باز انتشار گزیده مصاحبه های گروهی از فعالان میراث فرهنگی از جمله بابک مغازه ای (دبیر انجمن کهن دژ) در روزنامه روزگار  در تاریخ 13 اردیبهشت 1390

http://kohandezhngo.blogfa.com/post-286.aspx

روزنامه روزگار به آدرس زیر

http://roozegardaily.com/pdf/90-02-13/06.pdf


سفر پاک

دوست ارجمند و سرور گرامی دکتر شاهین سپنتا ابراز لطف فرموده و مطلب مربوط به سفرهای پاک را در تارنمای خود ایران نامه معرفی فرموده و مراجعه و ارائه مطلب به تارنگار سفرهای پاک را به مخاطبین پیشنهاد فرموده اند.

http://drshahinsepanta.blogsky.com/1390/01/

پاک و هدف‌مند سفر کنیم

بابک مغازه‌ای، دوست تلاش‌مند و دبیر انجمن ایران‌شناسی کهن‌دژ از همدان، در یادداشتی با عنوان «پیش به سوی گردشگری پاک و هدفمند» همه گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی را فراخوانده است تا با مهر به سرزمین‌مان ایران، در پیشبرد یک برنامه فراگیر و همگانی برای پاک و هدفمندتر نمودن سفرهایمان به هرگوشه از ایران زمین بکوشیم. بابک مغازه‌ای که مسئول کمیته گردشگری انجمن کهن‌دژ نیز هست از هم‌میهنان می‌خواهد تا در هر سفر با در نظر گرفتن برنامه «سفر پاک»، ضمن استفاده بهتر از فرصت سفر برای آشنایی هر چه بیشتر با زیبایی‌های ایران و تفاوت‌های اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف آن تلاش نماییم تا سفرمان باعث آسیب‌رسانی به محیط زیست، میراث فرهنگی و زیبایی‌های سرزمینمان نشود و ضمن کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منطقه‌ای که به آن سفر می کنیم خاطره‌ای جاودان از هر سفر را برای همیشه ثبت و در اختیار دیگران بگذاریم. متن کامل برنامه پیشنهادی «سفر پاک» را در تارنگار سفر پاک بخوانید و در بخش نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای تکمیل و جامع‌تر شدن این برنامه ارائه فرمایید.

صنايع دستي، نيازمند يک برنامه مدون

گفتگوی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری میراث فرهنگی درباره وضعیت صنایع دستی کشور و راهکارهای پیش رو  درتاریخ 10 اردیبهشت 1390


صنايع دستي، نيازمند يک برنامه مدون

 

در حال حاضر صنايع دستي فاقد سيستمي يکپارچه و برنامه‌اي مدون و بلندمدت است. بسياري از فعاليت ها و گاها برنامه ريزي ها ابعاد محدودي را شامل مي شود. به طوري که هيچ تغيير محسوسي در عرضه، تقاضا و رشد بازار داخلي مشاهده نمي شود.

 

خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه صنايع دستي: هنوز تدوين برنامه جامع که رابطه مستقيم بين متوليان اين حوزه و متخصصين آکادميک و پيشکسوتان صنايع دستي که ساليان سال به صورت تجربي در اين حوزه اشتغال دارند وجود ندارد. بسياري از صنعتگران بي آنکه با متوليان ارتباط داشته باشند ادامه فعاليت مي دهند و هنرجويان و دانشجويان بدون اينکه در کارگاه هاي صنايع دستي حضور داشته باشند تنها مدرک تحصيلي اخذ مي کنند و بعد از مدتي رشته هاي صنايع دستي و تخصص اين حوزه را ازياد مي برند. به اعتقاد بسياري از کارشناسان و فعالين مدني براي پيشبردو  ايجاد تغييرات در حوزه صنايع دستي نيازمند راهکارهاي اساسي و ايده هاي تازه هستيم.

 

بابک مغازه اي دبيرانجمن کهن دژ همدان با بيان اينکه تدوين برنامه ريزي جامع در حوزه صنايع دستي نيازمند فرايند ارتباطي متخصصين علمي و پيشکسوتان و نقش آفريني فعالان مدني و اصحاب رسانه است، گفت: درواقع رسالت متوليان عمومي اين امرآنست که پل ارتباطي مابين متخصصين تجربي و باسابقه وکارشناسان آکادميک ايجاد کنند به طوري که فرآيند اين ارتباط در صورت وجود امکانات محيطي لازم فعالان مدني هم مي توانند نقش عمده اي ايفا کنند. در اين رابطه استفاده از نظر کارشناسان و متخصصين علمي و آکادميک و تجربي به مفهوم پيشکوسوتان است.

 

وي افزود: اين ارتباط بايد به گونه اي باشد که بين دانشگاهها و کارگاه هاي موجود صنايع دستي بايد ارتباطي متقابل شکل گيرد به طوري که مخصصين و دانشجويان به طور مستقيم در چهارچوب سرفصل هاي درسي با مراکز کاري و کارگاه ها ارتباط ويژه اي داشته باشند. درحال حاضر آموزش هايي که از سوي متوليان انجام مي گيرد بايد به کساني ارائه شود که سابقه حداقلي فعاليت در کارگاه هاي صنايع دستي دارند. تا اين افراد پس از گذراندن دوره هاي علمي و آموزشي به مراکز و کارگاه هاي صنايع دستي بازگردند چرا که درشرايط فعلي برخي از کساني که دوره هاي آموزشي صنايع دستي را مي گذرانند به فعاليت شغلي نمي پردازند.

 

به گفته وي آموزش هاي عمومي در رابطه با اهميت صنايع دستي و انواع و شيوه هاي توليد صنايع دستي در مقاطع مختلف آموزشي و تحصيلي به عنوان يک يا چند واحد درسي مي تواند مثمرثمر واقع شود به طوري که اين آموزش هاي عمومي ازيک سو باعث افزايش اطلاعات و توجه عموم مردم به اين حوزه خواهد شد و هم در انتخاب شغل و فعاليت آينده برخي از دانشجويان در حوزه صنايع دستي موثر و آنها را به پيگيري شغلي اين حوزه ترغيب خواهد کرد.

 

ادامه حيات صنايع دستي درصورت توجه بازار

درحال حاضر طبقه بندي صنايع دستي از دو حالت خارج نيست به گونه اي که برخي از صنايع بسيار فاخر و با قيمت هاي گزاف آن هم به صورت محدود و درنقاط خاص توليد مي شود و دسته اي ديگر با کيفيتي پايين و به صورت انبوه وفراگير در بسياري از بازارچه هاي موقت و دائمي عرضه مي شود. اين درحالي است که اغلب محصولات صنايع دستي يا جنبه تزئيني دارند و برخي ديگر آنقدر از لحاظ کيفيت نازل هستند که نمي توانکاربري بخشيد و در مصارف روزانه استفاده کرد. اتفاقي که راه صنايع مشابه خارجي را به بازار داخلي باز کرده و رونق محصولات اصيل ايراني را ازبين برده است.

 

 

وي افزود:حمايت از عرضه کنندگان و فروشندگان صنايع دستي در بازاربسيار حائز اهميت است اگر ما با انجام برنامه هاي تشويقي کاري کنيم که بازاريان رغبت بيشتري به فروش صنايع دستي بويژه صنايع داخلي داشته باشند،هم مصرف کنندگان وخريداران و هم افزايش تقاضا باعث خواهد شد ايجاد رقابت و کشمکش درعرصه توليد صنايع دستي خواهيم بود. محصولات صنايع دستي تا زماني ادامه حيات خواهد داد که مورد قبول و موردتوجه بازار باشد

 

اين درحالي است که هم اکنون بسياري از صنعتگران سالها در صف  وام هاي کوچک که سقفي 3 تا 4 ميليون دارد مي ايستند و در نهايت بسياري از آنها بدون اينکه بهره اي از اين وام ها بگيرند کارگاه هايشان را براي هميشه تعطيل مي کنند و سراغ مشاغل ديگر مي روند.

 

دبير انجمن کهن دژ همدان بحث حمايت هرچه بهتر وعلمي تر از توليد کنندگان و عرضه کنندگان صنايع دستي را جدي دانست وافزود: در اين بخش ضروري است راهکارهاي حمايتي و تشويقي را عوض کرد براي مثال مي توان به جاي اختصاص وام هاي کوچک چند ميليون توماني با تجميع وام ها اين مبالغ را به صورتي مستقيم وارد توليد کرد. براي مثال مي توان با حمايت از مواد اوليه و دستگاه هاي مورد نياز صنايع دستي و يا پرداخت بخشي از حقوق و بيمه کارگران صنايع دستي هزينه هاي توليد و درنتيجه بهاي تمام شده کالاها را کاهش داد تا قدرت رقابتي آنها در بازار افزايش پيدا کند تا هزينه هاي توليد پايينتر رود.

 

مغازه اي تاکيد کرد:دربسياري از کشورها بويژه مراکز توريستي و ديدني و تاريخي مکان ها و شرايط ويژه اي را براي عرضه صنايع دستي ملي و به خصوص محلي اختصاص داده مي شود و اين صنايع دستي حتي شامل پوشاک محلي نيز مي شود که فوايد فرهنگي و اقتصادي را براي آن منطقه دربر دارد و از طرفي اين تفاوت به جاذبه ي جديدي براي آن منطقه تبديل مي شود. در اين زمينه با توجه ويژه بر گردشگري روستايي و برنامه ريزي خاص در اين حوزه مي تواند بسيار مثمرثمر باشد.

 

اين درحالي است که دربحث تاثيرات صنايع دستي خارجي بايد به اين نکته را درنظر داشت که صنايع دستي داخلي با صنايع دستي اختصاصي کشورهاي ديگر که طراحي و توليد آنها مربوط به تمدن آن کشور است هيچ مشکلي ندارد چرا که آنها تاثيري در بازار صنايع دستي ما بدليل عدم مشابهت نمي گذارند اما مسئله مورد توجه که درسالهاي اخير گسترش بسياري يافته است، ورود و عرضه ي مشابه سازي هاي خارجي در زمينه صنايع دستي ايران است. براي نمونه بسياري از رشته ها چون قلم زني، خاتم سازي، چرم دوزي و سفال و سراميک و صنايع چوبي درمناطق مختلف در کشورهايي چون چين و پاکستان توليد و باقيمتي نازلتر اما جذابيت هاي ظاهري بيشتري توليد و درکشورما عرضه مي شود که اين موضوع حکم تيرخلاف صنايع دستي داخلي است.

هم اکنون تعداد محدودي از کارگاه هاي فرش و چرم همدان باقي مانده است و صنايع چوبي اروميه در حال نابودي است. کپي برداري از نقشه ها و طرح هاي فرش، اين صنعت را در خطر نابودي کامل قرارداده است.

 

40 سال نابسامانی در نگهداری اشیاء موزه هگمتانه

گفتگوی بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژبا خبرگزاری هنر نیوز درباره وضعیت موزه های کشور , استانداردهای لازم و شرایط موزه های استان همدان درتاریخ 6 اردیبهشت  1390

 

http://www.honarnews.com/index.aspx?siteid=1&pageid=281&newsview=25789

  40 سال نابسامانی در نگهداری اشیاء موزه هگمتانه

 

دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ گفت : موزه هگمتانه 40 سال است به عنوان موزه موقت اشیاء حاصل از کاوشهای هگمتانه یادگار دوران مادها را در خود جای داده است.
بابک مغازه ای دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ در گفت و گو با هنرنیوز درباره کلیت وضعیت موزه‌های ایران در زمان کنونی و عدم استقبال مخاطبین از آنها گفت :متاسفانه موزه‌های ما عموماً شکل حرفه‌ای، پیشرفته و امروزی پیدا نکردند و با استانداردهای روز پیش نرفتند.
وی با اشاره به اینکه استانداردها ملاک‌های مختلفی دارند، اذعان کرد : به عنوان مثال اندازه و فضای موزه و نسبت آن ،به حجم اشیاء به نمایش گذاشته شده ،از اهمیت بسزایی برخوردار است . به این مفهوم که امروزه عموماً اشیاء بسیاری را در یک فضا کوچک به نمایش نمی‌گذارند، چرا که این امر درجه تأثیرگذاری دیداری محیط را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود بینندگان استفاده کمتری از محیط و اشیاء موزه و تأثیرات فرهنگی آن داشته باشند که در کشور ما این معضل به صورت جدی وجود دارد.
مغازه‌ای از روش‌های بالا بردن تأثیرگذاری یک موزه را ایجاد مسیر علمی بازدید با توجه به دوره و یا هماهنگی وضعیت آثار با هم دانست و گفت: در برخی موارد چیدمان موزه‌ها به گونه ای است که آثار نه از لحاظ سیر تاریخی و نه از لحاظ جنسیت با هم هماهنگی ندارند .مثلا اثری از دوره اسلامی در کنار اثری از دوره اشکانی قرار دارد و یا ظرفی سفالین در کنار ظرفی مسین قرار گرفته است .
دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ یکی از روشهای آشنایی بازدیدکنندگان از تاریخ اشیاء را استفاده از گوشی‌های راهنما عنوان کرد و گفت : با دریافت و استفاده از این گوشی ها ، هنگامی که افراد و بازدیدکنندگان در مقابل هر شیء یا غرفه قرار می‌گیرند، این دستگاه به صورتی هوشمند اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد، که در موزه‌های کشور ما یا عموماً وجود ندارد و یا به تازگی در برخی از آنها به صورت آزمایشی استفاده می‌شود (اصفهان چهل‌ستون).
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موزه‌ها وجود راهنمایانی بی انگیزه در موزه‌ها و کاخ موزه‌ها است، یادآور شد: این افراد می‌باید عموماً توضیح کامل و جامع با شیوه بیانی خاص به مراجعه‌کنندگان ارائه دهندتا بازدیدکنندگان با علاقه آثار را دنبال کنند. این در حالی است که در بدو ورود به موزه ما شاهد حضور یا نشستن آنها در گوشه‌ای از موزه ، جایی دور از انظار هستیم . همچنین هنگام مراجعه به این افراد یا با بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی آنها روبه رو می‌شویم و یا اطلاعات آنها فاقد پویایی و تازگی بوده و حتی گاهی با نوشته‌های کنار آثار تناقض دارد.
مغازه‌ای تاکید کرد :یک راهکار دیگر برای جذب بیشتر مخاطب و عدم سردرگمی آنها در موزه‌های بزرگ یا کاخ موزه‌ها تقسیم‌بندی مراجعه‌کنندگان هنگام ورود، به دسته‌های کوچکی با توجه به سن ، علاقه‌مندی یا تخصص است .
این فعال میراث فرهنگی افزود : با توجه به شرایط آن گروه ،باید راهنمای مورد نظری را در اختیار آنها قرار داد تا در کل بازدید این گروه را همراهی نموده و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد که این مهم تنها در برخی از موزه‌های کشور همچون موزه جواهرات ملی اجرا می‌شود که البته بسیار خوب جواب داده است.
وی وجود توضیحات کامل کتبی در کنار اشیاء موجود در ویترین‌ها و شماره‌گذاری آنها در صورت وجود نمونه‌های مشابه را از دیگر موارد ضروری ارزیابی و تصریح کرد : نورپردازی و قفسه چینی متفاوت و جذاب در کنار شبیه‌سازی برخی از فضاهای تاریخی و فرهنگی که شیء متعلق به آنجا است و طی کاوش از آن محیط به موزه آورده شده ، در کنار یا داخل آن قفسه ،می‌تواند از موارد جذاب و قابل توجه در یک موزه باشد.
دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ همچنین به ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی از جمله فضای آموزشی برای کودکان اشاره کرد و افزود : با توجه به دلایل عنوان شده، عدم معرفی درست همراه با تأثیرگذاری فرهنگی در این بناها و نبود تبلیغات صحیح سبب شده ما شاهد وضعیت رو به رکود موزه‌ها در روزگار کنونی باشیم.
وی خاطر نشان کرد : ما باید از سنین کودکی فرزندانمان را با ارزش‌های فرهنگی – تاریخی آشنا کنیم اما متاسفانه فضای موزه‌ها فاقد چنین روح آموزشی – پرورشی هستند.
مغازه‌ای در مورد وضعیت موزه‌ها در استان همدان توضیح داد : موزه های این استان عموماً مثل دیگر استان‌ها از استانداردهای نوین جهانی برخوردار نیست البته تلاش‌هایی صورت گرفته اما ساخته نشدن موزه علمی و جدید ، نبود امکانات لازم و تبدیل گاه اجباری برخی از فضاهای موجود به موزه از جمله مشکلات عمده موزه‌های همدان است.
وی موزه هگمتانه را نمونه ای از فضاهایی دانست که فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری اشیاء هستند.
دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ ادامه داد: این موزه ابتدا یک مدرسه در محوطه تاریخی هگمتانه بوده که بعد از مدتی تبدیل به انباری اشیاء اکتشافی شده و با گذشت زمان به موزه موقت بدل شده است . اکنون 40 سال است اشیاء هگمتانه در این موزه موقت نگهداری می‌شوند. طبیعتاً چنین مکانی به عنوان مهمترین موزه استان همدان با توجه به تاریخ ، تمدن و ظرفیت‌های موزه‌ای شهر همدان از شرایط و امکانات لازم برای تبدیل شدن به یک موزه پیشرفته بی بهره است .
مغازه ای یادآور شد :همدان، اولین پایتخت شهرنشینی در ایران در ۲۷۰۰ تا ۲۵۵۰ سال پیش بوده‌است.این شهر را نخستین شاه ماد بنیان نهاد .همدان پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی و اشکانی نیز بوده‌است.
این فعال میراث فرهنگی توضیح داد: از دوره هخامنشیان علاوه بر سنگ نوشته‌های میخی گنجنامه همدان ،تعداد قابل توجهی اشیاﺀ زرین ،سیمین و نیز بقایای کاخهای سنگی به یادگار مانده‌ است .همچنین از دوره‌های سلوکی وا شکانی در همدان گورستان پارتی برجای مانده از سویی دیگر در دوره ساسانی شهر همدان یکی از ضرابخانه‌های این حکومت بوده و سکه‌های متعددی از این دوره موجود است .آیا واقعا شهری با چنین پیشینه از یک موزه استاندار و در خور شهر همدان برخوردار است.
وی همچنین موزه حیات وحش همدان را جزء بزرگترین موزه‌های حیات وحش کشور برشمرد و گفت :این موزه از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است . شکل به نمایش در آمدن آثار و شبیه‌سازی محیطی از مواردی است که این موزه را در زمره موزه‌های در خور توجه قرار می دهد اما همین موزه نیز به دلیل کمبود جا و حجم بالای آثار از فشردگی بیش از اندازه رنج می‌برد.
مغازه ای با اشاره به اینکه همدان فاقد موزه تاریخ و باستان شناسی است ،بیان کرد: به تازگی موزه‌ای در زمینه تاریخ و باستان شناسی در حال احداث است که امیدواریم با ساخت آن موزه برخی از مشکلات و کاستی‌ها در حوزه فرهنگ و تاریخ در استان همدان مرتفع شود.

دهه 80؛‌ سالهاي سخت ميراث فرهنگي

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری میراث فرهنگی درباره ی سالهای سخت میراث فرهنگی درتاریخ 3 اردیبهشت 1390

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=52322

دهه 80؛‌ سالهاي سخت ميراث فرهنگي

در حال حاضر آزمون و خطا و تصميمات سليقه‌اي در ميراث فرهنگي، ساختار بناها و محوطه‌ها را شکننده و دچار چالش کرده است به طوري که از بين رفتن بخش اعظمي از بافت هاي تاريخي و خروج خانه هاي تاريخي از ثبت ملي و تخريب هاي متعدد محوطه هاي تاريخي را به دنبال داشته است.
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ درحال حاضر آزمون و خطا و تصميمات سليقه اي در سطوح کلان مديريتي وتغييرات پي درپي باعث شده ساختاربناها و محوطه هاي تاريخي دچار چالش شود به طوري که از بين رفتن بخش اعظم از بافت هاي تاريخي و خروج خانه هاي تاريخي از ثبت ملي و تعرض به حريم و عرصه آثار ملي و تخريب هاي متعدد باعث شد دهه 80 نتايج خوشايندي براي ميراث فرهنگي به همراه نداشته باشد.  
 
 
به گزارش CHN؛ بسياري از بافت هاي تاريخي خالي از سکنه و تخريب مي شوند، خانه هايي ارزشمند با ويژگي هاي معماري منحصربه فرد توسط مالکان از ثبت خارج مي شوند، بناها و بافت هاي تاريخي باهدف نوسازي به پاساژو... تبديل مي شوند و متوليان ميراث فرهنگي درمواجه با بحران هاي موجود از عهده دفاع از حريم خود برنمي آيند. کارشناسان دهه 80 تا 90 را اينطور ارزيابي مي کنند.
 
کاظمي مدير داخلي پيشين محوطه هاي ميراث جهاني تخت جمشيد سال‌هاي 80 تا 90  را به 3 دوره تفکيک کرد و گفت: اين تفکيک‌ها ارتباط مستقيم با ساختارهاي مديريتي کلان دارد. به طوري که پايگاه هاي ميراث جهاني بخش عمده اي از محوطه ها را تشکيل مي دهند و درواقع يکي از بزرگترين چالش‌ها گريبانگر پايگاه هاي ميراث جهاني است.
 
وي افزود: محوطه هاي تاريخي را بايد در قالب 3 گروه دسته بندي کرد.1- ميراث جهاني 2- ميراث ملي 3- ميراث استاني. که در دهه 80 ما شاهد بزرگترين تغييرات وفشارهاي مالي به دنبال تصميم گيري هايي که درسطوح کلان انجام مي شد بر اين محوطه‌ها بوديم.
 
کاظمي با اشاره به دوره اول که اوايل دهه 80 را شامل مي شود ادامه داد: در اين دوره پايگاه ها با مشکلات مالي بسياري دست و پنجه نرم مي کردند اما مديريت مالي بهينه اي وجود داشت به طوري که بودجه ها کاملا تفکيک شده و پايگاه نيز از استقلال  مالي برخوردار بود. همين امر باعث شد فعاليت هاي پژوهشي از قبيل تحقيق و مطالعات و همچنين موضوعات اجرايي از جمله حفاظت و مرمت و برنامه هاي توسعه گردشگري از نظم و ساماندهي کافي برخوردار باشد. در مجموعه تخت جمشيد بودجه زياد نبود اما به دليل ساختار مديريتي بهترين روند رشد را درمطالعات و تحقيقات داشتيم.
 
وي دوره دوم را  دوره انتقالي دانست وگفت: باتوجه به اينکه ساختارها در حال تفکيک شدن بود وسياست دوگانه اي در پيش گرفته شده بود اما همچنان الگوي مالي و اجرايي به با رويه پيشين و مديريت مديران پايگاه در حال انجام بود و فعاليت هاي پژوهشي باهمان چارت تشکيلاتي به صورت کج دار مريض ادامه پيدا کرد.
 
اما دوره سوم که از سال 85 آغاز شد،سياست هاي ميراث فرهنگي کاملا تغيير کرد به طوري که عدم تخصص کادر مديريتي باعث تغييرات عمده در محوطه هاي تاريخي شد. اين درحالي بود که تلاش هاي فراواني براي جذب بودجه هاي بيشتر انجام شد اما عليرغم تلاش براي مجموعه هاي تاريخي اين هزينه ها تنها به ساختاررفاهي کارمندان درتهران و برگزاري همايش ها و مراسم هاي اختصاص داده شد.
وي افزود: اين درحالي است که در دوره سوم نيز با از بين رفتن استخراج مالي پايگاه ها،محوطه هاي جهاني از جمله مجموعه جهاني تخت جمشيددچار با لطمات بسياري مواجه شد به طوري که بودجه هاي پژوهشي به صورت کامل از بين رفتن و به يک دهم کاهش پيدا کرد. درحال حاضر به جرات مي توان گفت دردوره سوم حتي يک کار پژوهشي در مجموعه تخت جمشيد انجام نشده است. اين درحالي است که طي اين 3 سال گذشته روند فعاليت هاي اجرايي  به لحاظ حفاظت و مرمت هرساله يک سوم کاهش پيدا کرده است. و اين کاهش هيچ ربطي به تخصيص بودجه از تهران ندارد. درواقع از بين رفتن بودجه و استقلال مالي پايگاه ها بود چرا که اين بودجه به معاونت ميراث استان واريز مي شد و مشکلات مالي و اجرايي و اختلاف سليقه ها در مديريت متوليان ميراث فرهنگي فارس و مشخص نبودن سلسله مراتب مديريتي باعث شد که مجموعه جهاني تخت جمشيد با داشتن 200 پرسنل بيشترين تاثيرات و آسيب ها را متحمل شد.
وي همچنين تاکيد کرد:ساختار ميراث فرهنگي ساختاري شکننده است و هرگونه آزمون و خطا در مجموعه اين آثار ديگر برگشتي نخواهد داشت.
 
بافت هاي تاريخي نيازمند نجات بخشي
بابک مغازه اي دبير انجمن کهن‌دژ يکي از مهمترين موارد تخريب را مربوط به  بافت هاي تاريخي دانست و گفت: ارزش يک بافت تاريخي به دليل گستردگي و تنوع در نمادها و اشکال معماري و شيوه هاي زيستي و منحصربه فرد بودن است و از بين رفتن آن نيز اتفاق جبران ناپذيري است چراکه ارزش يک بافت تاريخي بسياربيشتر از تک تک ساختمان هاي موجود است.
 
وي افزود: در بافت تاريخي مي توان به جزئيات موجود در شيوه هاي زندگي و روابط متقابل بخش هاي مختلف يک جامعه شهري و تاثيرات متقابل معماري بر جامعه و جامعه بر معماري پي برد. و به اين دلايل حفظ بافت هاي تاريخي حتي بسيار ارزشمندتر از تک نمونه هاي معماري اين بافت ها هستند. اين درحالي است که بسياري از شهرها با تخريب بافت هاي تاريخي و تخليه سکنه و در خوشبينانه ترين شرايط تبديل بناها به رستوران و يا مهمانسرا است که ابتدائي ترين کاربري ممکن براي اين بناهاست.
 
وي با تاکيد براينکه درآخرين سالهاي دهه 80-90 شاهد خروج تعجب برانگيز برخي از همين تک بناهاي باقيمانده از فهرست آثارملي هستيم ادامه داد: درآخرين سالهاي دهه 80-90 شاهد خروج تعجب برانگيز برخي از همين تک بناهاي باقيمانده از فهرست آثارملي هستيم آن هم در شرايطي که با يک نگاه منطقي مي توان موارد ذکر شده در فهرست آثار ملي را گنجينه هايي متعلق به امروز و فرداي اين ملت دانست.چراکه حتي قدم زدن دريک بافت تاريخي مي تواند براي ساکنين شهرهاي مدرن امروزي داراي ارزشهاي فکري فرهنگي بسياري باشد. تورهاي يک روزه اي که در اين بافت ها برنامه ريزي شود به طوري که در کشورهاي پيشرفته محقق شده به تنهايي داراي نتايج و تحولات فکري است.
 
وي با اشاره به اينکه  که بافت هاي تاريخي بايد به صورتي حفظ شود که همچون کشورهايي با قدمت بسيار زندگي و فعاليت روزمره اجتماعي درچهارچوب اين بافت ها جريان داشته باشد گفت: براي مثال در کشور ترکيه و درشهر مدرن آنکارا بخش اصلي بافت تاريخي اين شهر که شکلي قلعه مانند دارد به عنوان آنکاراي قديم حفظ شده است و همچنان زندگي درآن جاري است و گردشگران مي توانند حداقل يک روز خود را در اين مکان بگذارند. ميراث فرهنگي دکوراسيون نيست و حفظ بافت هاي تاريخي بايد به صورتي حفظ شود که علاوه بر علاقمندي داراي منفعت باشد به صورتي که زندگي در اين بافت براي آنان از ارزشمندي خاص برخوردار باشد چرا که ما تاثير محيط، تاثيراقليم دربافت تاريخي وجود دارد.
 
شاهين سپنتا، فعال حوزه ميراث‌فرهنگي اصفهان نيز در ادامه افزود: من فکر مي کنم در ده سال گذشته باتوجه به تنوع و گستردگي مسئوليت متوليان و بودجه کم به فعاليت ها مکانش فراهم نشد. درخصوص بناو محوطه ها اين امکان فراهم نشد. باتوجه به اينکه نياز به مرمت و بازسازي در برنامه ريزي ها بايد جاي بيشتري به اين بخش دهيم. همچنين توسعه کادرفني ميراث فرهنگي و بودجه کافي براي مراقبت و محافظت به اين بخش اختصاص داده شود. درحال حاضر در 3 محور دچار نقصان هستيم. 1- برنامه ريزي 2- تخصيص بودجه 3- توسعه نيروي انساني چرا که هم اکنون بخشي از پروژه هاي کاوش و مرمتي محوطه ها و بناها متوقف هستند. به طوري که بناها مستلزم بودجه و محوطه ها نيازمند کاوش و محافظت هستند.

منشور از ایران رفت/انتقاد از رفتار گردشگران در بناهای تاریخی

گزیده ای از مصاحبه های دبیر انجمن ایرانشناسی کهن دژ (بابک مغازه ای) ... در خبرگزاری مهر در تاریخ 1 اردیبهشت 1390


http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1293789

منشور از ایران رفت

انتقاد از رفتار گردشگران در بناهای تاریخی



خروج منشور کوروش از ایران، انتقاد فعالان میراث فرهنگی از نحوه حضور و رفتار برخی از گردشگران در بازدید ابنیه تاریخی از مهمترین اخبار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته گذشته بود.

منشور کوروش که شهریور سال گذشته از موزه بریتانیا به ایران منتقل شده بود پس از پایان مدت هفت ماه قرارداد نمایشش در ایران، روز 29 فروردین ماه به بریتانیا تحویل داده شد.

قرار است کهن‌ترین فرمان تفاهم و همزیستی ملت‌ها پس از بازگشت به لندن در مقر یونسکو در پاریس به نمایش گذاشته شود.

انتقاد از گردشگران به دلیل رفتار نادرست در بازدید از اماکن تاریخی

دیوار نویسی روی بناهای باستانی و به جاماندن زباله‌ها در محوطه های تاریخی و طبیعی تنها گوشه ای از رفتار نادرست برخی از گردشگران به هنگام حضور در اماکن فرهنگی و زیست محیطی ایران آنهم در یک بازه زمانی کوتاه مانند نوروز است.

بابک مغازه ای، یکی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی در استان همدان دراینباره گفت: در بخشهای مختلف محوطه تاریخی هگمتانه هنوز عملیات گمانه زنی ادامه دارد اما متاسفانه مسئولان مربوطه به جای اینکه تمام همت خود را برای حفاظت از این منطقه بگمارند، برای راحت تر وارد شدن گردشگران به این محوطه، مسیری از تپه را سنگفرش کرده اند.

جا سیگاری یا کتیبه ای با خطوط میخی!

تخت جمشید یکی دیگر از محوطه هایی است که رفتار برخی از گردشگران در آن نشان می دهد حضور برخی از این افراد در اماکن تاریخی بی هدف و کنترل نشده است و راهنمایان گردشگری، دوربین های مداربسته و زنجیرهایی که نقش ایجاد حریم بین نقش برجسته و گردشگران را ایفا می کند هم نمی تواند از رفتارهای مخاطره آمیز آنها جلوگیری کند.

عکس یادگاری با داریوش هخامنشی

انتقاد از رفتار برخی از گردشگران باستان شناسان را نیز با واکنش باستان شناسان بوده است. به گونه ای که یک باستان شناس در این رابطه می گوید: گردشگران در محوطه تخت جمشید، جلوی نقش های برجسته ایستاده و در مدلهای مختلف عکس می گیرند به طوری که در برخی موارد ریش داریوش هخامنشی را گرفته و عکس می اندازند!

کامیار عبدی، با بیان اینکه اکنون در مجموعه تخت جمشید با آن عظمت و شکوه یک مرمت گر و محافظ متخصص وجود ندارد گفت: برای حضور گردشگران در تخت جمشید هیچ نظم و ترتیبی پیش بینی نشده است. به عنوان مثال جلوی نقش برجسته های آپادانا زنجیر کشیده اند اما گردشگران توجهی به آن نمی کنند بلکه از آن عبور کرده و آنها را لمس می کنند.

استاد کالج دارتموت در ایالات متحده‌ گفت: هنوز برخی از گردشگران محوطه شوش نیز ضوابط بازدید یک گردشگر از محوطه های تاریخی را نمی دانند و این مکان را با دیگر اماکن عمومی اشتباه می گیرند.

در میان همه انتقادهایی که فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی به ازدحام حضور گردشگران ناسالم در محوطه های طبیعی و تاریخی آن هم در یک بازه زمانی کوتاه مانند نوروز دارند، سازمان میراث فرهنگی که متولی رونق صنعت گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی هست، هر ساله آمار تعداد مسافرتها در ایام نوروز را با خرسندی اعلام می کند و از اینکه تعداد سفرها در این بازه زمانی بیشتر شده اظهار شادمانی می کند اما هیچگاه برنامه ای تاثیر گذار برای توزیع سفر در ایام سال و راهکاری برای فرهنگسازی در زمینه حضور گردشگران در اماکن تاریخی، سیاحتی و تفریحی و حفاظت از آنها انجام نداده است.

مرکز پژوهشهای مجلس بودجه میراث فرهنگی را بررسی کرد

مرکز پژوهشهای مجلس اعتبارات مربوط به بخشهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در قالب لایحه بودجه سال 1390 مورد مطالعه قرار داد.

طبق این گزارش در لایحه بودجه سال 1390 مجموع اعتبارات سازمان 494 , 059 ,3 میلیون ریال برآورد شده است که نسبت به قانون بودجه سال 1389، 8/3 درصد رشد داشته است.

بیشترین رشد اعتبارات برنامه‌ای مربوط به اکتشاف باستان شناختی و تاریخی با میزان 638 درصد بوده که عمدتا متمرکز بر اعتبارات استانی است.

مرکز پژوهشها در ادامه گزارش خود با بیان این مطلب که اغلب ردیف‌های بودجه جز چند مورد با قانون برنامه پنجم توسعه همخوانی دارند، اضافه کرد: مواردی از برنامه‌ها که در بندهای ماده (11) قانون برنامه پنجم مانند بند «د» آمده در بودجه لحاظ نشده و بودجه در نظر گرفته شده برای بند «هـ» این برنامه‌ها نیز بسیار ناچیز است.

همچنین برای توسعه خدمات گردشگری روستایی که در ماده (194) قانون برنامه طرح‌هایی در نظر گرفته شده که در لایحه بودجه ردیفی برای آن در نظر گرفته نشده و در ذیل هیچ‌کدام از برنامه‌ها نیز به آن توجه نشده است.

آبروی علم کویر را نریزید

پدر کویر شناسی ایران با تاکید بر اینکه گندم بریان گرمترین نقطه زمین نیست و تبلیغات برای جذب گردشگر در این منطقه می تواند نتیجه سالها زحمات و تحقیقات را به باد دهد گفت: بارها حرفهایش در رسانه ها تحریف شده ولی برای جلوگیری از آبروریزی علمی از سالها فعالیت و تجربیاتم دفاع می کنم.

خادمان ستاد تسهیلات سفر تقدیر شدند

این هفته سازمان میراث فرهنگی از کارکنان خود در ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور، استانداران و مدیران عامل مناطق آزاد تقدیر کرد و هر یک از استانهای کشور را به دلیل ارائه خدمات مناسب در نوروز 90 برترین استان نامید!

در این برنامه از مدیران عامل مناطق آزاد ارس در ارائه خدمات مرزی و گمرکی به مسافران نوروزی، انزلی در توسعه گردشگری دریایی، کیش در بیشترین ماندگاری مسافران نوروزی، قشم در توسعه گردشگری ورزشی، چابهار در توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اروند در معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری تقدیر به عمل آمد.

ابلاغ مصوبه نحوه ساخت‌وساز در محله تاریخی عودلاجان به چمران و قالیباف

مصوبه نحوه ساخت و ساز در محله قدیمی و بافت تاریخی محله "عودلاجان " به چمران؛ رئیس شورای شهر تهران و قالیباف؛ شهردار تهران ابلاغ شد.

بررسی طرح ساماندهی محله عودلاجان در شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران تصمیمات متعددی در این شورا به تصویب رسید. یکی از این تصمیمات این است که ابنیه تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی و سایر اماکن و ابنیه واجد ارزش های تاریخی ،فرهنگی در محله عودلاجان بر اساس قوانین موضوعه حفظ و نگهداری شود. بر اساس شاخص‌های فرهنگی و اماکن واجد ارزش موجود در محله عودلاجان برخی از معابر محله، به عنوان گذرهای تاریخی، فرهنگی، شناسایی و باز تعریف شده و در جهت حفظ نما، بدنه ها و جداره ها و مرمت آن بر اساس الگوهای میراثی اقدام شود.

هتلهاي همدان

یادداشت دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ در روزنامه روزگار درباره ی هتلهاي همدان درتاریخ 1 اردیبهشت 1390

http://roozegardaily.com/pdf/90-02-01/06.pdf

هتلهاي همدان

 ديروز , امروز , فردا

امروزه يکي از مهمترين نکات در استانداردهاي عرضه خدمات گردشگري در جهان وجود و کيفيت هتلها و تسهيلات گوناگون جانبي اين مکانها از قبيل اتاق هايي با شرايط و تجهيزات مختلف , رستورانهايي با عرضه خوراکيهايي گوناگون بين المللي و محلي , سالنهاي جشن و آمفي تاتر , امکانات بازي و تفريح , استخرها و امکانات ورزشي و خدمات گوناگون حمل و نقل و لاندري گرفته تا خدمات جانبي هم چون ترانسفر , فروشگاه هاي مختلف عرضه صنايع دستي و محصولات محلي , اجراي زنده موسيقي و برنامه هاي جذاب است

اما با کمال تاسف در بسياري از مناطق ايران تعداد اتاقها و امکانات موجود در مکانهاي اقامتي همخواني کاملي با نيازها و توانايي بالقوه منطقه در جذب گردشگر ندارد

 

شهر و استان همدان همواره در گذر تاريخ  يکي از محلهاي مهم براي عبور و اقامت مسافرين و سياحان بوده است و امروزه نيز با داشتن صدها اثر تاريخي , چندين هزاره تاريخ و تمدن و طبيعتي زيبا و ماندگار مي بايد داراي امکانات وسيع و گسترده اي در زمينه خدمات گردشگري باشد که دراين ميان يکي از مهمترين و اساسي ترين آنها  امکانات اقامتي و هتلها منطقه است

در استان همدان هم چون بسياري از  استانهاي ديگر اکثريت هتلها در مرکز استان يعني شهر همدان متمرکز گرديده که اين خود يکي از کاستي هاي مهم در جذب و خدمات رساني به گردشگران مي باشد براي نمونه در خارج از شهر همدان در حال حاضر تنها چند هتل کوچک و يک اقامت گاه گردشگري در نزديکي غار عليصدر وجود دارد و در ساير شهرهاي استان گردشگران مي بايد در صورت لزوم از مهمانپذير ها استفاده نمايند

اما در شهر همدان وضعيت بهتر از اينها است و مسافرين تا حدودي مي توانند از امکانات هتلهاي موجود بهره مند شوند

در اين شهر از حدود 50 سال پيش هتل و هتل داري به شکل نوين خود رواج داشته و امروزه نيز هتل بوعلي که در حال حاضر جزو مجموعه هتلهاي پارسيان بوده و به عنوان قديمي ترين هتل اين شهر به ثبت تاريخي رسيده است همچنان نيز يکي از بهترين هتلهاي اي شهربه حساب مي آيدکه در منطقه مرکزي شهر واقع شده و از دسترسي و امکانات نسبتا مناسبي هم برخوردار است

البته لازم به ذکر است در گذشته هتلي به نام ايران در ميدان مرکزي همدان بوده که اکنون داير نيست و هتل بسيار مجهز و داراي تمامي امکانات لازم با باغي بسيار زيبا و چشم اندازي منحصر به فرد نيز در حدود 35سال پيش ساخت شد که در دوران خود و حتي شرايط فعلي مي توان آن را يکي از نمونه هاي منحصر به فرد ايران دانست که متاسفانه هيچگاه به بهره برداري نرسيد و بعدها به بيمارستان تبديل شد

در بين هتلهاي همدان هتل ارم ( آزادي) يکي ديگر از هتلهايي است که با واقع شدن در منطقه سرسبز و کوهستاني از شرايط مناسبي به ويژه براي علاقه مندان به طبيعت برخوردار است اما اين هتل نيز به علت دوري از مرکز شهر از نظر دسترسي افرادي که اتومبيل شخصي ندارند تا حدودي با مشگل روبروست

هتل باباطاهر که در کنار ميداني به همين نام واقع شده با توجه به نزديکي به آرمگاه باباطاهر و برخي ديگر از بناهاي تاريخي اين شهر و مراکز عرضه سفال و صنايع دستي منطقه از اين نظر داراي مزيت است و در حال حاضر نيز مشغول تجهيز خود به امکانات ورزشي , استخر و اينترنت پر سرعت است

اما در مجموع هتلهاي اين منطقه با وجود برخورداري از زمينه هاي بسيار مساعد با مشگلاتي همچون موارد زير روبرو هستند

نبود اتاق کافي

در شرايط حاضر و با وجود افزايش شمار مسافر به ويژه در سالهاي اخير تعداد اتاقهاي هتلها در اين استان تقريبا تغيير چنداني نداشته است و به جز يک يا دو هتل کوچک و يک هتل آپارتمان چيزي به ظرفيت استان اضافه نشده است و اين موضوع به علاوه برخي ديگر از مسائل يکي از عوامل اصلي اسکان مسافرين در چادرهاي شخصي است البته لازم به ذکر است که مسائل اقتصادي نيز در تمايل مردم به اسکان در چادر موثر است

امکانات حمل و نقل

برخي از مسافرين تمايلي به استفاده از اتومبيل شخصي در هنگام سفر ندارند و يا حتي در صورت تردد بين شهري مايلند که در شهر مقصد ماشين را در پارکينگ محل اقامت گذاشته و براي تردد درون شهري و به خصوص گشتهاي توريستي از وسايل  عمومي و ترجيحا  ماشينهاي هتل استفاده کنند

که اين مهم نيازمند وجود ميزان لازم پارکينگ و وسايل نقله براي گشت و ترانسفر مسافرين به پايانه هاي مسافر بري و فرودگاهي است

راهنمايان توانمدند گردشگري و برنامه هاي گشت محلي

با توجه به توريستي بودن منطقه و وجود زمينه هاي گوناگون براي جذب گردشگران لازم است تا هتلها امکانات گسترده اي را به منظور ارئه خدمات و برگزاري برنامه هاي ويژه براي مسافريني که به صورت شخصي و بدون همراهي تورهاي مسافرتي به اين منطقه سفر کرده اند برگزار نمايند که عموما امکانات لازم براي اين کار فراهم نيست

برنامه هاي جذاب و تفريحي , امکانات ورزشي , سالنهاي بازي و کافي نت  براي علاقه مندان نيز يکي ديگر از امکاناتي است در صورت وجود مي تواند نقش عمده اي در جذب هر چه بيشتر مسافرين و لذت بردن آنان از سفر خويش و در نتيجه توصيه آنان به سفر ديگر آشنايان به اين منطقه و اقامت در هتلي خاص را داشته باشد که تنها برخي از آنها مانند وجود استخر تابستاني در هتل بوعلي در مکانهاي اقامتي استان وجود دارد

يکي ديگر از نيازهاي مسافرين خريد سوغات و يادگاريهاي شهر مقصد و برخي از اقلام مورد استفاده است که عموما مي تواند در محل اقامت به آنان عرضه شود اما هتلهاي اين منطقه عموما از چنين امکاني برخوردار نيستند و يا در حد محدودي صورت توانايي خدمات رساني دارند

با توجه به موارد بالا لازم است تا فعالين گردشگري استان ضمن بالا بردن سطح کمي امکانات اقامتي استان موارد و قابليتهاي کيفي اين مراکز را نيز بيش از پيش افزايش دهند.

تن زخمی آثارتاریخی ازمیخ‌وکلیدگردشگران/میراث ایران‌فدای‌افزایش آمارسفر

گزیده ای از مصاحبه های دبیر انجمن ایرانشناسی کهن دژ (بابک مغازه ای) ... درج شده در خبرگزاری مهر ، روزنامه روزگار ، روزنامه گسترش صنعت ، روزنامه مردم سالاری  و دیگر پایگاه های خبری ... در تاریخ 30 فروردین 1390

تن زخمی آثار تاریخی از میخ ‌و کلید گردشگران
میراث ایران ‌فدای ‌افزایش آمارسفر


دیوار نویسی روی بناهای باستانی و به جاماندن زباله‌ها در محوطه های تاریخی و طبیعی تنها گوشه ای از رفتار نادرست برخی از گردشگران به هنگام حضور در اماکن فرهنگی و زیست محیطی ایران آنهم در یک بازه زمانی کوتاه مانند نوروز است.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه گردشگری در کشور گام مهمی در فرایند توسعه اقتصادی است اما باید توجه داشت که این فرایند در کشورهای توسعه یافته می بایست بر مبنای توسعه پایدار با حفظ ذخایر میراث فرهنگی و محیط زیستی باشد و توسعه گردشگری نیز نباید  باعث نابودی ذخایر زیستی از جمله میراث فرهنگی شود.

همچنین از آنجا که میراث فرهنگی یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری هر کشوری است، تخریب این میراث می تواند در دراز مدت باعث از بین رفتن توان گردشگری کشور شود. در نتیجه باید توسعه گردشگری را به شکلی دنبال کنیم که آسیبی به میراث فرهنگی وارد نکند. اما در برخی موارد به خصوص ایام نوروز حضور گردشگران، قربانی حفاظت از آثار تاریخی می شود شاید یکی از دلایل این امرآشنا نبودن آنها با نحوه حضور در اماکن تاریخی و طبیعی و دغدغه نداشتن متولیان در این خصوص است.

به عنوان مثال تپه تاریخی هگمتانه استان همدان در ایام نوروز 90 مانند هر سال شاهد حضور چشمگیر گردشگران است و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیز برای اینکه گردشگران راحتتر در این محوطه های تاریخی قدم بردارند زیر پایشان و روی محوطه های تاریخی را سنگفرش کرده اند!

قرار بود تپه هگمتانه یا هر محوطه تاریخی دیگری برای بازدید گردشگران و اطلاع یافتن آنها از تاریخ آن منطقه و انجام کارهای پژوهشی، ساماندهی و کاوش شود اما اکنون این نوع حفاظت از تپه و سعی در حضور بیش از حد گردشگران روی تپه تاریخی ممکن است به قیمت تخریب آن تمام شود.

سنگفرشی برای گردشگران روی محوطه تاریخی

بابک مغازه ای، یکی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی در استان همدان دراینباره به خبرنگار مهر گفت: در بخشهای مختلف محوطه تاریخی هگمتانه هنوز عملیات گمانه زنی ادامه دارد اما متاسفانه مسئولان مربوطه به جای اینکه تمام همت خود را برای حفاظت از این منطقه بگمارند، برای راحت تر وارد شدن گردشگران به این محوطه، مسیری از تپه را سنگفرش کرده اند.

وی گفت: این مسیر پیاده روی، کنار یکی از ترانشه های مرکزی محوطه که چندین سال پیش توسط باستان شناسان مسقف شده بود ساخته شده است.

وی افزود: شواهد نشان می دهد برای ساخت این راه سنگفرش، ماشین آلات سنگین روی این محوطه تاریخی که هنوز به صورت کامل کاوش نشده، تردد می کرد.

مغازه ای ادامه داد: در این محوطه بقایای ستونهای تاریخی رها شده است. بنابراین حضور بیش از اندازه گردشگران به خصوص گردشگران نوروزی در این محوطه تاریخی می تواند منجر به آسیب زدن به این آثار تاریخی شود.

جا سیگاری یا کتیبه ای با خطوط میخی!

تخت جمشید یکی دیگر از محوطه هایی است که رفتار برخی از گردشگران در آن نشان می دهد حضور برخی از این افراد در  اماکن تاریخی بی هدف و کنترل نشده است و راهنمایان گردشگری، دوربین های مداربسته و زنجیرهایی که نقش ایجاد حریم بین نقش برجسته و گردشگران را ایفا می کند هم نمی تواند از رفتارهای مخاطره آمیز آنها جلوگیری کند.

حتی انتشار عکسهایی در یک وبلاگ که نشان می داد برخی از بازدیدکنندگان آنقدر به کتیبه های هخامنشی در محوطه تخت جمشید و کاخ آپادانا نزدیک شده اند که توانسته اند سیگار خود را روی خطوط میخی  کتیبه ها خاموش کنند و یا پا روی پلکان آن بگذارند و عکس بگیرند، شاهد این مدعاست که گردشگران در محوطه های تاریخی به حال خود رها می شوند!

عکس یادگاری با داریوش هخامنشی

انتقاد از رفتار برخی از گردشگران باستان شناسان را نیز با واکنش باستان شناسان بوده است. به گونه ای که یک باستان شناس در این رابطه می گوید: گردشگران در محوطه تخت جمشید، جلوی نقش های برجسته ایستاده و در مدلهای مختلف عکس می گیرند به طوری که در برخی موارد ریش داریوش هخامنشی را گرفته و عکس می اندازند!

کامیار عبدی، با بیان اینکه اکنون در مجموعه تخت جمشید با آن عظمت و شکوه یک مرمت گر و محافظ متخصص وجود ندارد به خبرنگار مهر گفت: برای حضور گردشگران در تخت جمشید هیچ نظم و ترتیبی پیش بینی نشده است. به عنوان مثال جلوی نقش برجسته های آپادانا زنجیر کشیده اند اما گردشگران توجهی به آن نمی کنند بلکه از آن عبور کرده و آنها را لمس می کنند.

استاد کالج دارتموت در ایالات متحده‌ گفت: هنوز برخی از گردشگران محوطه شوش نیز ضوابط بازدید یک گردشگر از محوطه های تاریخی را نمی دانند و این مکان را با دیگر اماکن عمومی اشتباه می گیرند.

یادگاری با میخ و کلید بر تن آثار تاریخی!

اما دراین رابطه سلیمان کبیری یکی دیگر از باستان شناسان نیز به خبرنگار مهر گفت: متولیان حفاظت از آثار تاریخی تصور می کنند که با نصب دوربین های مدار بسته می توانند رفتار گردشگران را کنترل کنند اما در جواب ادعای این افراد باید پرسید اگر همه رفتار بازدیدکنندگان را تحت کنترل دارید پس چطور روی برخی از نقش برجسته ها با میخ و کلید یادگاری نوشته می شود؟!

وی ادامه داد: شاید برخی از گردشگران هنوز نمی دانند رفتار یک گردشگر در مواجه با بناها و آثار تاریخی باید چگونه باشد بنابراین تا وقتی که شرایط را برای پذیرش گردشگر و ورود او به محوطه های تاریخی و زیستی به طور کامل فراهم نکرده ایم به خودی خود باعث تخریب آن محوطه می شویم.

کبیری تصریح کرد: در ایامی مانند نوروز که تنها 15 روز برای مسافرت و بازدید از بناهای تاریخی فرصت هست، گردشگران زیادی از آثار تاریخی بازدید می کنند اما همین ازدحام جمعیت در یک محوطه تاریخی باعث بروز مشکلاتی از جمله خارج شدن کنترل هدایت آنها، باقی ماندن آثار حضور گردشگران در مناطق و تخریب ناخواسته آثار تاریخی می شود بنابراین چه بهتر است که گردشگران در این مدت با راهنمایی متولیان، گروهی وارد محوطه ها شوند.

باقی ماندن اثر حضور گردشگران در محوطه های تاریخی و حتی زیست محیطی موضوعی بود که مدتی پیش هم کارشناسان محیط زیست نسبت به آن واکنش نشان دادند.

اخلاق گردشگری داشته باشید!

ناصر کرمی کارشناس محیط زیست و گردشگری از اینکه برخی گردشگران رفتار نادرستی با طبیعت دارند انتقاد کرد و گفت: اخلاق گردشگری یعنی محیط را به گونه ای ترک کنیم که انگار در آن مکان گردشگری کسی پا نگذاشته است.

وی به آثار باقی مانده از حضور گردشگران در تنگه واشی اشاره کرد و گفت: بلاهایی که امروز بر سر مناطق گردشگری مانند تنگه واشی آمده است ناشی از نداشتن اخلاق گردشگری است.

در این میان غار علیصدر که یکی از بهترین نمونه های ژئو توریسم در ایران است نیز از رفتار تاسف بار برخی از گردشگران در امان نمانده است و آثار حضور برخی از گردشگران را هنوز روی تن خود به یادگار دارد.

انباشت زباله هایی که ناشی از حضور گردشگران است

بابک مغازه ای، فعال میراث فرهنگی در همدان با بیان اینکه حجم انبوه گردشگران در مناطق گردشگری و تاریخی موجب تخریب محیط زیست و آثار تاریخی و فرهنگی می شود به خبرنگار مهر گفت: برخی از گردشگران وقتی وارد غار می شوند از فضای زیبای غار لذت می برند و می خواهند که لذت این سفر را با خوردن و آشامیدن خوراکی های مختلف کامل کنند. به همین دلیل خواسته یا ناخواسته پسماند زباله های خود را درون آب غار می ریزند آن هم دور از چشم راهنما. چون یک راهنمای گردشگری چند قایق را برای رفتن به درون غار هدایت می کند و نمی تواند تمام مدت مراقب اعمال و رفتار همه گردشگران باشد.

مغازه ای بیان کرد: برخی راحت می توانند به قندیل های زیبا و رسوبی غار علیصدر دسترسی پیدا کنند از غفلت راهنمایان گردشگری استفاده کرده، تکه ای از قندیل را که به راحتی شکننده هستند کنده و با خود به خانه می برند تا از آن به عنوان یادگاری استفاده کنند هر چند که این مشکل در سالهای گذشته به صورت گسترده تر بود ولی امروزه تا حدودی کنترل شده است اما آیا این افراد نمی دانند که رفتارشان باعث می شود تا این زخم برای همیشه بر پیکر غار باقی بماند؟

در میان همه انتقادهایی که فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی به ازدحام حضور گردشگران ناسالم در محوطه های طبیعی و تاریخی آن هم در یک بازه زمانی کوتاه مانند نوروز دارند، سازمان میراث فرهنگی که متولی رونق صنعت گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی هست، هر ساله آمار تعداد مسافرتها  در ایام نوروز را با خرسندی اعلام می کند و از اینکه تعداد سفرها در این بازه زمانی بیشتر شده اظهار شادمانی می کند اما هیچگاه برنامه ای تاثیر گذار برای توزیع سفر در ایام سال و راهکاری برای فرهنگسازی در زمینه حضور گردشگران در اماکن تاریخی، سیاحتی و تفریحی و حفاظت از آنها انجام نداده است.



این مطلب در روزنامه گسترش صنعت در تاریخ 30 فروردین 1390

یادگارهایی که تن فرهنگ ایران را زخمی میکند

کارشناسان از اثرات رفتن حمید بقایی از سازمان میراث فرهنگی می گویند

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با روزنامه روزگار درباره ی  اثرات رفتن حمید بقایی از سازمان میراث فرهنگی درتاریخ 21 فروردین 1390



چاپ شده در روزنامه تهران امروز به آدرس زیر در تاریخ 21 فروردین 1390

http://www.tehrooz.com/1390/1/21/TehranEmrooz/585/Page/2




اظهار نظر کارشناسان میراث: رضا مرادی غیاث آبادی ، محمدعلی دادخواه ، شهرام زارع ، بابک مغازه ای ،  را در این روزنامه خواهید خواند.

متن مصاحبه دبیر انجمن (بابک مغازه ای)


بابک مغازه ای دبیر انجمن ایرانشناسی کهن دژ هم درباره شرایط بعد از رفتن بقایی به «روزگار» میگوید : امیدوارم در صورت این تغییر مدیریت، مدیر بعدی سازمان همراهی و همگامی هرچه بیشتری را با فعالان و نهادهای مدنی علاقمند به میراث فرهنگی کشور داشته باشد و نقش پررنگ تری را برای این فعالان در عرصه میراث فرهنگی کشور قائل باشد، چرا که در تمامی کشور های رو به رشد نهادهای مدنی نقش عمده ای در پیشرفت هر یک از بخش های اجتماعی ایفا می کنند. او معتقد است مدیر بعدی باید توجه بیشتری به نظرات کارشناسی ارائه شده توسط استادان، فعالان مدنی و رسانه ها در خصوص بهبود میراث فرهنگی، جلوگیری از تخریب ها و اقدام به برنامه ریزی برای پیشرفت کاوش ها و گسترش هرچه بیشتر گردشگری هدفمند و علمی کشور داشته باشد.

تخريب آثار تاريخي در سايه آمار گردشگران پنهان مي‌ماند

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری میراث فرهنگی درباره ی تخريب آثار تاريخي در سايه آمار گردشگران پنهان مي‌ماند درتاریخ 21 فروردین 1390


http://www.chn.ir/news/?section=2&id=52269


تخريب آثار تاريخي در سايه آمار گردشگران پنهان مي‌ماند

هرساله با افزايش حجم سفر و تعداد بازديدکنندگان نوروزي، شاهد افزايش تخريب‌ها در سايت‌هاي تاريخي هستيم. اين درحالي است که جز آمار پر زرق و برق افزايش حجم سفر، هيچ گزارشي از تخريب‌ها، توسط نهادهاي متولي ارائه نمي‌شود تا با توسعه اطلاع‌رساني از ميزان تخريب‌ها در فصول پيک سفر و تراکم گردشگران کاسته شود.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ پيش از فرارسيدن نوروز شاهد تبليغات گسترده رسانه‌ها از آمار تصادفات و چگونگي پيشگيري از تصادفات هستيم، اما هيچگاه آمار و گزارشي از ميزان تخريب‌هاي سايت‌هاي ميراث فرهنگي در ايام پيک سفر نيستيم. اين درحالي است که با جمع‌آوري و ارائه و نمايش گزارش‌ها، مي‌توان از بروز آسيب‌هاي مخرب جلوگيري کرد.

 

بابک مغازه اي دبيرانجمن کهن دژ همدان به CHN گفت: در وهله اول مسئولان و اداره‌کنندگان محيط و فضاهاي تاريخي و زيست محيطي بايد براي پذيرايي از گردشگراني که در بعضي اوقات مثل نوروز حجم بيشتري پيدا مي کنند از قبل برنامه ريزي هاي لازم را انجام دهند تا با افزايش حجم و حضور افراد در اين سايت هاي تاريخي و زيست محيطي باعث ايجاد آسيب و تخريب اين محيط ها نشود. اين مسئله نيازمند راهکارهايي است و براي رسيدن به اين راهکارها مي توان از کارشناسان غيردولتي و سازمان هاي مردم‌نهاد کمک گرفت و برنامه‌هاي مختلفي که در کشورهاي ديگر در اين رابطه صورت مي‌گيرد با انجام مطالعات تطبيقي بررسي شود.

 

وي افزود: براي مثال مي‌توان گفت که نيازي به بازديد تمامي مراجعه کنندگان از همه قسمت‌هاي يک سايت تاريخي نيست. همچنين مي‌توان با راهکارهاي ديگري چون افزايش مبلغ بليت‌ها فضايي بوجود آورد تا بازديد از سايت‌هاي تاريخي يک نوع تفريح قلمداد نشود و افراد صرفا براي گذراندن اوقات به اين محيط ها مراجعه نکنند. البته مي توان براي گروه هاي پژوهشي وعلاقمندان خاص تخفيفات ويژه اي درنظر گرفت.

 

اين فعال ميراث‌فرهنگي با تاکيد براينکه برنامه‌ريزي رکن اول بازديدها محسوب مي‌شود ادامه داد: افراد پس از ورود به اين محوطه ها و سايت هاي تاريخي رها مي شوند در حالي که بايد درقالب گروه هاي کوچک تقسيم بندي شده و همراه با يک يا چند راهنماي متخصص درمحوطه گردش کنند. به طوري که راهنمايان ضمن ارائه اطلاعات درست و علمي از بروز آسيب هاي احتمالي جلوگيري و زمينه اي براي استفاده هرچه بيشتر افراد را از اين بازديدها به عمل آورند.

 

بي‌ميلي متوليان ميراث فرهنگي به فرهنگسازي

با اينکه پيش از تعطيلات نوروزي تمام سازمان ها و ارگان ها براي سهل الوصول کردن سفر بسيج مي شوند و سفرهاي نوروزي را هدايت مي کنند اما هيچ اطلاع رساني و اقدامي درجهت حمايت از آثارتاريخي و آگاهي بخشيدن به مردم صورت نمي گيرد. به طوري که متوليان ميراث فرهنگي تاکنون برنامه خاص و منسجمي نداشته و امنيت ميراث فرهنگي درحاشيه گفتارها و خبرها خلاصه شده است.

مجتبي گهستوني دبيرانجمن تاريانا نبود شبکه هاي اطلاع رساني گسترده، نبود اعتبارات مالي و ساير امکانات انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي را معضلي ديگر معرفي کرد و افزود: در رسانه هاي جمعي به صورت وسيعي عدم استفاده از دخانيات، استفاده از کمربند ايمني و مسائلي از اين دست مطرح مي شود و فيلم ها و کليپ هاي مختلفي ساخته مي شود اما هيچگاه راجع به حفظ ميراث فرهنگي که ريشه در زندگي مردم دارد کار آموزشي و ترويجي صورت نمي گيرد.

 

گهستوني با اشاره به اينکه ارگان ها و نهادها تنها درايام نوروزي بسيج مي شوند و بقيه سال هيچ سفري هدايت نمي شود به CHN گفت: سازمان ها مقدمات سفر و سهل‌الوصول کردن سفر را تنها در ايام نوروز به عهده مي گيرند و در باقي سال همه چي از جمله محوطه هاي تاريخي نيز رها مي شود.

 

وي ادامه داد: اين درحالي است که نبود شبکه هاي اطلاع رساني گسترده و امکانات مالي و حمايتي انجمن ها و فعالين ميراث فرهنگي باعث شده اين صدا از طريق نهادهاي مردمي نيز کمتر به گوش برسد. فقر فرهنگسازي باعث شده گردشگران هيچ خط قرمزي و حريمي در مواجهه با آثار تاريخي در ذهن خود نداشته باشند.

 

بابک مغازه‌اي نيز با تاکيد براينکه مسئولين ذيربط  بايد گزارشاتي پس از پايان هر دوره پربازديد درسايت هاي تاريخي و زيست محيطي درخصوص آسيب هاي احتمالي بازديد کنندگان تهيه کنند گفت : همچون ديگر گزارشات آماري که هرساله بلافاصله پس از پايان اين دسته بازديدها از گسترش ميزان گردشگران به عموم مخاطبين و رسانه ها ارائه مي شود ضروري است پس از پايان هر دوره پربازديد ارائه شود تا از آسيب هاي مخرب جلوگيري شود.

 

به طوري که ارائه اين گزارش ها عموم مردم که گردشگران را تشکيل مي دهند با شدت و ميزان اين آسيب ها به طور عيني آشنا خواهد کرد و باعث مي شود اين افراد درسال‌هاي بعد آسيبي را که شايد به صورت غيرعمدي مرتکب آن مي شوند به محوطه ها وارد نکنند و نبود چنين گزارشاتي نشان‌دهنده عدم بررسي احتمالي و نبود برنامه براي آينده است.

نوروز90؛ جهشي درجهت سفرهاي پاک

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری میراث فرهنگی درباره ی جهشي درجهت سفرهاي پاک درتاریخ 13 فروردین 1390



http://www.chn.ir/news/?section=2&id=52249

نوروز90؛ جهشي درجهت سفرهاي پاک

نوروز که مي آيد کوله بار و چمدان خانواده هاي ايراني نيز بسته مي شود.

افراد با مشخص کردن مقاصد سفر راهي مي شوند بدون آنکه تعريفي

براي سفري پاک و هدفمند داشته باشند.


 

خبرگزاري ميراث فرهنگي- گروه گردشگري: با اينکه نوروز فرصتي است براي سفر و لذت بردن از طبيعت و مناطق مختلف اما همواره به دليل ناآگاهي وعدم رعايت بسياري از خانواده هاي ايراني که اسباب سفر را باربند خودروهاي شخصي مي کنند و راهي شهر و ديار مختلف مي شوند. سفرها جز تخريب بر آثار تاريخي و زخم بر طبيعت حاصلي دربر ندارد. درواقع آموزش سفرهاي پاک و هدفمند لازمه و رئوس برنامه هاي هر خانواده ايراني است که بايد سرلوحه برنامه هاي نوروزي آنها قرار گيرد. امري که هنوز در ميان مردم نهادينه نشده است و از جايگاه قابل توجهي برخوردار نيست.

 

بابک مغازه اي دبير انجمن ايران شناسي کهن دژ و مسئول کميته گردشگري انجمن، با تاکيد بر اينکه جنبش همگاني سفرهاي پاک و هدفمند ضرورتي است که گردشگران و مسافران نوروزي ملزم به رعايت آن هستند گفت:نوروز سرآغازي براي جنبش همگاني سفرهاي پاک و هدفمند است. چراکه هرگردشگري موظف است ضمن استفاده بهتر از فرصت ايجاد شده براي آشنايي هر چه بيشتر با زيبايي هاي ايران و تفاوتهاي اقليمي و فرهنگي مناطق مختلف تلاش کند تا سفرها باعث آسيب رساني به محيط زيست , ميراث فرهنگي و زيباييهاي سرزمينمان نشود.

 

وي با بيان اينکه پيش از سفر سعي کنيم دليل سفر خود را مشخص نموده و در رابطه با مناطقي که قصد بازديد يا حتي عبور از آنها را داريم اطلاعات بيشتري به دست آوريم ادامه داد:ضروري است پيش از سفر دليل سفر نيز مشخص شود تا حداکثر استفاده را از وقت داشته باشيم و بيشترين بهره را از برنامه خود ببريم براي اين کار امروزه اطلاعات گسترده اي در فضاي اينترنت موجود است و از کتابها و cd هاي موجود مي توان استفاده کرد به طوري که پس از کسب اطلاعات با توجه به زماني که در اختيار داريم برنامه ريزي کاملي براي سفر خود داشته باشيم که اين امر باعث مي شود تا از زمان , انرژي , هزينه و حتي سوخت به بهترين شکل ممکن صرفه جويي شود.

 

همچنين با مراجعه به تورهاي مسافرتي نياز به برنامه ريزي توسط گردشگر را کاهش مي دهد و با در اختيار گذاشتن اطلاعات صرفه جويي در هزينه ها را به دنبال خواهد داشت اين درحالي است که اگراين روش با برنامه ريزي ما هم خواني ندارد بهتر است به صورت جمعي سفر کنيم تا علاوه بربا هم بودن و لذت سفر باعث افزايش دايره اطلاعات و امکان انتقال تجربيات هم شويم.

 

مغازه اي با تاکيد بر نقش ميراث فرهنگي، محيط زيست در توسعه پايداروامکان آشنايي کودکان با آنها را امري حائز اهميت شمرد ادامه داد:پيش از سفر زماني هر چند کوتاه را به آشنا کردن همسفران خود به ويژه کودکان با ميراث فرهنگي , محيط زيست و خصوصيات فرهنگي و محلي مناطقي که قصد سفر به آنها را داريم اختصاص بدهيم تا هنگام بازديد، از اين زيبايي ها لذت بيشتري ببرند و رابطه بيشتري با محيط برقرار سازند تا کودکان خود را با اهميت و نقش ميراث فرهنگي و محيط زيست در توسعه پايدار و هميشگي آشنا کنند و از دوران کودکي آموزش داده شوند تا ضمن سفر و استفاده از زيباييهاي موجود از هر گونه آسيب رساني به آنها خودداري نمايند.

 

وي افزود: سفر رسيدن به مقصد نيست بلکه زيبايي هاي موجود در طول مسير سفر و شهرها و روستاهاي کوچک و دينيهاي تاريخي و محيط زيست موجود در مسيررا هم از نظر دورنداريم بخشي از لذت يک سفر در طي مسير است به گونه اي که در طول سفر سعي کنيم ازديدنيهاي خود عکس گرفته و خاطرات و برداشتهاي خود را بنوسيم و در اولين فرصت تجربيات و مشاهدات خود را با ديگران به اشتراک بگذاريم و فراموش نکنيم شناخت و معرفي هر چه بيشتر سرزمينمان گامي اساسي براي ساختن ايران فرداست

 

ننوشتن يادگاري و نريختن زباله امري واجب

امکان ندارد به شمال رفته باشيد اما از زباله هاي سواحل دريا خبري نباشد اين درحالي است که بسياري از اماکن ديدني دستخوش زباله هاي يکبارمصرف و غيرقابل بازيافت است و مکان هاي باستاني پر از يادگاري مسافراني است که ناخواسته دامان طبيعت را چرک آلود و تنه و ديواره هاي باستاني اش را خدشه دار مي کننند.

 

بابک مغازه اي با بيان اينکه در طول سفر سعي نماييم علاوه برخود و همراهانمان مراقب برخورد ديگران با محيط زيست و ميراث فرهنگي باشيم و از هر نوع آلودگي محيط زيست جلوگيري و تاحد امکان محوطه هاي تاريخي و طبيعي را از وجود زباله ها پاکسازي کنيم افزود: برخي از گردشگران برروي کتيبه ها و آثار تاريخي و تنه درختان يادگاري مي نويسند و از اين کار لذت مي برند اما فراموش نکنيم که هيچ لذتي بالاتراز ديدار هميشگي آثار باستاني و محيط زيست سالم و عاري از هرگونه آلودگي براي نسلهاي امروز و فرداي اين سرزمين نيست. به طوري که استفاده از مواد غذايي در بسته بنديهاي قابل بازگشت و عدم استفاده ازظروف يک بار مصرف مي توان ازآسيب و ايجاد منظري زشت جلوگيري کرد.

 

وي همچنين يکي از منحصر به فردترين خصوصيات ايران را تفاوت‌هاي فرهنگي مناطق دانست و افزود: يکي از منحصر به فرد ترين خصوصيات ايران را تفاوت‌هاي فرهنگي مناطق تشکيل مي دهد چنانچه در گذر از هزاره ها اين سرزمين را به گهواره اي براي بالندگي تمدن بشري بدل ساخته است پس بجاست که ضمن احترام به اين تفاوتها و پرهيز از هر گونه تمسخر و کوچک شمردن آداب , رسوم , زبان و گويشهاي مناطق مختلف تلاش نماييم تا با نگاهي تيزبين تر ويژگيهاي خاص موجود در شيوه زندگي مردمان اين سرزمين را شناخته و از آن لذت ببريم ودرشرايطي‌که با ازدحام جمعيت و کمبود امکانات مواجه مي‌شويم که لبخندي و خونسردي را فراموش نکنيم.

 

صنايع دستي سوغاتي ماندگار

به گفته مغازه اي، سوغاتي جزوي فراموش نشدني از سفر است بکوشيم تا براي اين منظور صنايع دستي و خوراکيهاي محلي را انتخاب کنيم تا هم عزيزانمان را با خصوصيات منحصر به فرد جاهايي که رفته ايم آشنا سازيم و هم بتوانيم به حفظ اين زيباييهاي بي نظيرمردم آن خطه را ياري کنيم و در گوشه اي از اتاق شخصي و يا سالن پذيرايي منزل خود هم مي توانيم قفسه اي را به نگهداري و نمايش نمادهايي از جاهايي که به آن سفر کرده ايم اختصاص دهيم که براي اين نمادها صنايع دستي محلي پيشنهاد مناسبي است تا بدين طريق از خريد صنايع دستي خارجي که از روي محصولات ايراني به صورتي تقليدي توليد شده اند پرهيز کنيم.استفاده از خوراکي‌هاي محلي ضمن اينکه تجربه اي تازه است، انگيزه اي براي توليد کنندگان محلي براي تهيه اين دست محصولات است.

 اين درحالي است که زماني که در دامان طبيعت هستيم و از زيبايي هاي آن لذت مي بريم محيط اش و آبهاي جاري در آن را آلوده نسازيم کنار رودخانه ها مکاني براي لذت بردن و آرامش يافتن است و شستن اتومبيل مي تواند در جاي ديگر که موجب آلوده سازي محيط نمي شود صورت گيرد از سوي ديگر بايد مراقب آتشي که افروخته ايم باشيم تا حتما پس از پايان کار به طور کامل خاموش گردد و فراموش نکنيم که هر يک از ما در قبال حفظ طبيعت براي خود و ديگران مسئوليم

 

دبيرانجمن کهن دژ در پايان ارائه و تهيه منشوري جامع براي سفري پاک ,هدفمند را براي تمام خانواده هاي ايراني لازم دانست و تاکيد کرد: سفري پاک و هدفمند هزينه اي در برندارد اما عدم رعايت نکات ريز در طول سفر خساراتي جبران ناپذير به دنبال خواهد داشت. به گونه اي که اگردرهنگام سفرسعي نماييم در مورد ديدنيهايي که بازديد نموده ايم و يا خصوصيات فرهنگي و محلي مناطقي که مراجعه کرده ايم کتاب , کتابچه و CD هايي را تهيه کنيم و پس از بازگشت در يک جاي کوچک نگهداري کنيم اين کار به مرور ما را صاحب يک آرشيو ارزشمند ايران شناسي خواهد کرد که در کنار عکسها و خاطراتي که ثبت کرده ايم شوق و انگيزه را در انجام سفرهاي حرفه اي ترافزايش خواهد داد بدون اينکه به طبيعت و مواريث لطمه اي وارد شود.

زباله های شناور در غار علیصدر/ گردشگران قندیلها را با خود می برند!

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری مهر درباره ی زباله های شناور در غار علیصدر درتاریخ 15 فروردین 1390

چاپ شده در روزنامه همدان پیام ،  تهران امروز , مردم سالاری و ...

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1270627

زباله های شناور در غار علیصدر/ گردشگران قندیلها را با خود می برند!

 

حضور انبوه گردشگران در غار علیصدر موجب انباشت پسماند زباله در این نمونه منحصر به فرد ژئو توریسم ایران شده است. همچنین برخی افراد نیز قندیل های این غار را از جا کنده و با خود می برند! بابک مغازه ای فعال میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حجم انبوه گردشگران در مناطق گردشگری و تاریخی به خصوص تعطیلات نوروز موجب تخریب محیط زیست و آثار تاریخی و فرهنگی می شود به خبرنگار مهر گفت: غار علیصدر بهترین نمونه ژئو توریسم است اما حضور گردشگران زیاد در مواقعی از سال مانند ایام نوروز باعث می شود آلودگی محیطی بسیاری در اطراف و داخل غار به جا بماند. این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: برخی از گردشگران وقتی وارد غار می شوند از فضای زیبای غار لذت می برند و می خواهند که لذت این سفر را با خوردن و آشامیدن خوراکی های مختلف کامل کنند. به همین دلیل خواسته یا ناخواسته پسماند زباله های خود را درون آب غار می ریزند آن هم دور از چشم راهنما. چون یک راهنمای گردشگری چند قایق را برای رفتن به درون غار هدایت می کند و نمی تواند تمام مدت مراقب اعمال و رفتار همه گردشگران باشد. مغازه ای بیان کرد: برخی افراد که راحت می توانند به قندیل های زیبا و رسوبی غار علیصدر دسترسی پیدا کنند از غفلت راهنمایان گردشگری استفاده کرده، تکه ای از قندیل را که به راحتی شکننده هستند کنده و با خود به خانه می برند تا از آن به عنوان یادگاری استفاده کنند هر چند که این مشکل در سالهای گذشته به صورت گسترده تر بود ولی امروزه تا حدودی کنترل شده است  اما آیا این افراد نمی دانند که رفتارشان باعث می شود تا این زخم برای همیشه بر پیکر غار باقی بماند؟  این فعال میراث فرهنگی دلیل نازیبا کردن چهره غار علیصدر را تنها رفتار نامناسب و حجم زیاد گردشگران ندانست و گفت: غیر از این عوامل، متولیان غار نیز شاید برای اینکه به زیبایی غار بیافزایند، برای عبور گردشگران در داخل محوطه غار مسیرهایی با سنگهای گرانیتی ساخته اند به نحوی که هیچ همخوانی با داخل محوطه غار ندارد. وی ادامه داد: در اطراف محوطه بیرونی غار، دستفروشان بازارچه ای از محصولات چینی، خوراکی و آشامیدنی برپا کرده اند و می فروشند که هیچ همخوانی با این مرکز گردشگری که دارای اهمیت بین المللی است ندارند

مغازه ای گفت: این درحالی است که می توان صنایع دستی همدان را در این مکان در معرض دید و فروش گردشگران قرار داد آن هم در فضایی خاص که با معماری بوم آورد و محلی احداث شده باشد. این فعال میراث فرهنگی گفت: روستای علیصدر در نزدیکی غار علیصدر قرار دارد بنابراین اگر حتی پوشاک و غذای روستایی در این محوطه ها به نمایش گذاشته شود می تواند به تنهایی یک جاذبه گردشگری باشد و زمینه توریسم محلی و روستایی منطقه را نیز فعال کند. وی افزود: معضل فروش اجناس کم بیهوده و خارجی در کنار بسیاری از مناطق گردشگری دیگر هم دیده می شود به عنوان مثال این دستفروشان در کنار منطقه گردشگری گنج نامه نیز چنین بازارچه هایی را تشکیل داده اند. حتی می توان گفت بلال فروشان این منطقه در تاریکی شب چراغ دارند اما کتیبه های گنجنامه نه !

مغازه ای گقت: مجموعه هایی که عموما دارای حجم بالایی از مخاطب است نیازمند دارابودن مراکز جامع اطلاع رسانی گردشگری با حضور راهنمایان توانا و مطلع به خصوصیات علمی منطقه است تا ضمن راهنمایی درست دارای بار علمی آموزشی نیز باشد اما متاسفانه نه تنها چنین مرکزی وجود ندارد بلکه حتی در محیط غار و هنگام بازدید نیز خبری از راهنمایان خبره و آشنا به مسائل جغرافیایی محل وجود ندارد.

پیام نوروزی دبیرکل انجمن

نوروز

نمادی از دانایی و زیبایی

و امید و توانایی

بازهم نوروز دیگری از راه رسید

و بار دیگری ما ایرانیان در هر کجای این عالم و با هر دیدگاه ,مذهب و اندیشه ای که باشیم و فارغ از هر تعلق قومی و منطقه ای در یک لحظه  مشخص و ثابت در کنار آنانی که دوستشان می داریم و در زیباترین لباس و با لبی خندان به پاسداشت میراثی کهن که با گذر از هزاره ها , کوله باری از بالندگی فرهنگی را برایمان به ارمغان آورده است به سرور می نشینیم

و همگی ما در این لحظه زیبا  دشمنی ها و کینه ها را برای دمی کنار می گذاریم و بهترین آرزو ها را آنچنان که دل خواستار آن است زیر لب زمزمه می کنیم و از یکتای پاک می خواهیم

بیاییم با هم و در این گاه همدلی علاوه بر نیکی هایی که برای خود و دوستانمان آرزومندیم آبادی و سرفرازی میهنمان را هم بخواهیم و پیمان ببندیم که در سال پیش رو برایش بکوشیم

در سالی که گذشت باز هم شاهد تخریب میراث فرهنگی و محیط زیست سرزمینمان بودیم اما این بار بیایید در میان شور و خنده های این عید و زمانی که کودکان و عزیزمان  را در آغوش محبت خویش به گرمی می فشاریم در گوششان  و دل خویش نجوا کنیم  که میراث فرهنگی این سرزمین سند هویت ملی مان است و باید پاسبانانی راستین برای این گوهرهای تکرار نشدنی باشیم و حفظ محیط زیست ضامن اساسی توسعه ای پایدار و همیشگی است

تحویل سال لحظه زیبایی مملو از شور و شیرینی و شادی است و این شادی زمانی حقیقی است که همگان از آن بهره مند باشند و سرزمینی داشته باشیم آباد و سربلند  که مردمانش  از گوهر دانایی  , عشق به زیبایی , امید به فردا و توانایی در برخورداری از آنچه لازمه یک زندگی آسوده است با بهره اند تا فارق از دشمنی ها و دورویی ها بازو در بازوی هم بکوشند و از پای ننشینند پس چه زیباست که به نام ایران , به عشق ایران و برای ایران بکوشیم تا سال پیش رو و سالهای پس از آن اینچنین باشد

 

تا باد چنین بادا

 

هر روزتان نوروز

ایرانمان آباد

 

بابک مغازه ای

دبیر کل و سخنگوی 

انجمن ایران شناسی کهن دژ

همدان نوروز 1390 خورشیدی

گفتگوی بابک مغازه ای با خبرگزاری میراث فرهنگی در رابطه با نشست تشکلها در شیراز

گفتگوی بابک مغازه ای با خبرگزاری میراث فرهنگی در رابطه با نشست تشکلها در شیراز


دومين نشست تشکل‌هاي ميراث فرهنگي سراسرکشور در استان فارس برگزار شد


http://www.chn.ir/news/?section=2&id=52226

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ دومين نشست انجمن دوستداران ميراث فرهنگي دراستان فارس با حضور نمايندگان مرتبط و با پاسداشت متوليان و بزرگان تشکل‌ها برگزار شد. در اين نشست مسائلي چون ثبت اساسنامه شوراي تشکل‌هاي ميراث فرهنگي سراسر کشور و ثبت جشن‌هاي نوروزي و آييني مورد بررسي قرار گرفت. 

به گزارش  CHN در اين نشست، کارگاه‌هاي آموزشي با ارائه موضوع بافت تاريخي شيراز و سخنراني در رابطه با موضوع ثبت جشن‌هاي ايراني و ميراث معنوي ادامه پيدا کرد. در اين ميان نمايندگان انجمن‌ها با ارائه نقطه نظرات به پيشبرد و حل مشکلات انجمن‌ها پرداختند.

 

امين طباطبايي ميزبان نشست تشکل‌هاي ميراث فرهنگي سراسر کشور با بيان اينکه انجمن‌ها بايد از ساختار و مفاهيم مشترک برخوردار باشند گفت: «انجمن‌هاي سراسر کشور با استحکام بخشي و نظام‌مند کردن ساختار در راستاي اهداف کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت حرکت کنند. به طوري که هيچ وقفه‌اي در ادامه و روند آنها ايجاد نشود. چرا که آنها همانند سلول اجتماعي يک خانواده هستند و کارکرد خود را دارند. مکانيزم کارکردي آنها گذاشتن زمان کافي و مسئوليت‌پذيري است.

 

وي با تاکيد براينکه استان‌هاي همجوار با تبادل اطلاعات بايد به صورت فرا استاني فعاليت کنند ادامه داد: «استان‌هاي همجوار ملزم به تبادل اطلاعات بايکديگر هستند.

 

اين درحالي است که شاهين سپنتا عضو نشست تشکل ميراث فرهنگي نظري متفاوت را بيان مي‌کند و مي افزايد: «نشست قبلي که در يزد برگزار شد، دو موضوع مورد پيگيري قرار گرفت. اين موضوعات تشکيل شوراي هماهنگي تشکل‌ها و دوستداران ميراث فرهنگي و طبيعي و پيگيري ثبت جشن‌هاي ايراني در فهرست ميراث معنوي بود؛ اما اين موضوعات در اين نشست به نحو شايسته مورد بحث و بررسي قرار نگرفته است.

 

وي ادامه داد: «البته ناگفته نماند اين نشست فرصت بسيار مناسبي بود تا ما ديدگاه هايمان را دررابطه با ثبت جشن‌هاي ايراني به هم نزديک کنيم اما هيچ فرصتي دراختيار ما قرار نگرفت تا ديدگاه‌هاي مختلف طرح شود و روي موضوعات به تفاهم برسيم تا زمينه ثبت ملي را فراهم کنيم. همچنين برنامه‌هاي جنبي نشست از جمله کارگاه‌هاي آموزشي که موضوعات تازه‌اي دربرداشت نقاط قوت اين نشست محسوب مي‌شود اما به نظر مي‌رسد همين امر باعث دورن شدن ما از موضوع و هدف اصلي برگزاري اين نشست‌ها شده‌است.

 

تدوين و بررسي اساسنامه تشکل‌هاي ميراث فرهنگي

در اين ميان عليرضا صادقي دبير انجمن خشت خام يزد با بيان اينکه نشست تشکل‌هاي سراسري مي‌تواند سرآغاز جديدي براي تعامل و هدفمندي و همکاري دوستداران ميراث فرهنگي و همينطور شکل گيري و انجام يکسري فعاليت‌ها باشد.

 

وي مشارکت حداکثري انجمن‌ها را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: «بسترسازي و حضور انجمن‌ها و اقوام مختلف که فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي دارند بسيار حائز اهميت است چرا که با مشارکت حداکثري به طور جدي و فراگير در راستاي هم افزايي و همکاري، مي‌توان اقدام و فعاليت‌هاي گسترده‌اي در نقاط مختلف کشور انجام گيرد.»

 

همچنين مصطفي فاطمي شروع اين حرکت را کار بسيار بزرگي دانست و ادامه داد: «دربحث ميراث فرهنگي عمدتا از يکديگر خبر نداشتيم و نمي دانستيم چه اتفاقاتي در استان‌ها مي‌افتد و تنها کانون ارتباطي ما کانون خبررساني ابتدايي بود. درواقع اين نشست‌ها روابط بسيار مهمي را برقرار کرد؛ به عنوان مثال اتفاقاتي که در رابطه با سازه‌هاي آبي شوشتر افتاد، در ابتدا تشکل‌هاي ميراث فرهنگي در جريان کامل بودند و توانستند با هماهنگي، اطلاع رساني عمومي و به موقع انجام دهند.

 

در اين ميان مجتبي گهستوني دبير انجمن تاريانا خوزستان با اشاره به اينکه چارت اساسنامه بايد شکل منسجمي بگيرد افزود: «اساسنامه بايد طي چندين جلسه بررسي به راي گذاشته شود و دغدغه‌هاي بزرگتر نيز ديده شود.

 

به گفته بابک مغازه اي دبير انجمن کهن دژ همدان، هدف انجمن تنها تصويب آيين نامه نيست اين نقطه تلاقي در واقع وسيله و ابرازي است که اعضاي انجمن‌ها به يک کنش مشترک برسند و در وهله اول يک فعال مدني باشيم به گونه‌اي که با دو نشست ساليانه با يک جمع کثير به جايي نخواهيم رسيد. حتي اگر نظامند و داراي ماده و تبصره باشد. هدف شوراي تشکل‌ها تنها تنظيم اساسنامه نيست بلکه وسيله‌اي خواهد بود تا اعضا به يک کنش مشترک برسند.

 

فاطمي نيز با اشاره به عدم محدوديت آيين نامه ادامه داد: «ما به هيچ وجه نبايد محدوديتي در آيين نامه بوجود آوريم به طوري که اگر بخواهيم تشکل‌ها را محدود کنيم و ياشورايي تشکيل دهيم که تشکل‌ها را محدود کند وضعيت انجمن‌ها نه تنها بهتر نمي‌شود بلکه دچار مشکلات جدي‌تر خواهد شد و بهترين حالت اين است که اين روند به شکل نشست برگزار شود. مثل بسياري از شوراهاي بين المللي که به همين شکل اجرا مي‌شوند.

 

برخي ديگر از اعضا و نماينده‌هاي حاضر در نشست با تاکيد برگسترش انجمن‌هاي کوچکتر و هم سويي آنها در استان‌ها و همچنين ايجاد و گسترش شبکه انجمن‌ها تاکيد داشتند با توجه به نظرات مختلفي که وجود دارد بايد از راه‌هاي ساده‌تر و سهل‌الوصول تر استفاده کرد به گونه اي که براي رسيدن به راهکارهاي ساده تر بايد از برنامه هاي ميان بر استفاده کرد.

 

همچنين معصومه زينعلي زاده عضو انجمن دوستداران شوش نقش آموزش را بسيار مهم دانست و تقويت کارگاه ها و حق عضويت را يکي از مسائل حائز اهميت برشمرد.

 

در اين نشست نيز با پيشنهاد برخي از اعضا به قرار شد در نشست آينده به بررسي و آسيب شناسي تشکل هاي ميراث فرهنگي پرداخته شود. چرا که وقفه هاي پياپي باعث شده انجمن هاي ميراث فرهنگي روند کندتري را طي کنند و از اهداف تعيين شده دور بمانند.

 

بابک مغازه اي دبير انجمن ايرانشناسي کهن دژ مي افزايد: «علاوه بر اينکه شاهد حضور افراد ثابت و قديمي بوديم با دعوت از افراد و انجمن‌هاي جديد که با طي مسافت طولاني خود را به همايش شيراز رساندندبه دستاورد ارزنده اي دست يافتيم و ازسوي ديگر اين برنامه داراي نشست هاي تخصصي بوده که فعالين انجمن ها در چهارچوب آن با موضوع مهم ثبت ميراث معنوي آشنا شدند و در نشست ديگري به موضوع حساس فعلي در زمينه حفظ و احياي بافت هاي تاريخي و راهکارهاي حفاظت از آنها و بررسي مطالعات تطبيقي در اين زمينه پرداختند که اين باعث افزايش سطح کيفي و مطالعاتي اين نشست شد.

 

وي همچنين دررابطه با ارتباطات تشکل ها و همراهي و هم افزايي نهادهاي مدني بايکديگر به منظور ارتقا توان کمي و کيفي اين نهادها اشاره کرد و گفت:اما اگر بخواهيم شوراي تشکل هاي قوي و تاثير گذاري داشته باشيم بايد داراي فعالان مدني و سازمان هاي غيردولتي حرفه اي باشيم که زمان و توان بيشتري را به منظور پيشبرد و تخصصي شدن فعاليت ها اختصاص دهيم. »

 

تشکيل اتاق فکر راهکاري مناسب براي چالش‌هاي تشکل‌ها

همچنين مريم مجردي نماينده انجمن ايلام شناسي تهران در ادامه پيشنهاد اتاق فکر انجمن دوستداران ميراث فرهنگي داده شد تا اعضا در اين نشست با دريافت دعوت نامه اي که مبتني بر چند سوال در حوزه موضوعات مطرح شده دعوت شده اند بايکديگر به تعامل بينديشند.

 

وي در اين نشست با بيان اينکه تشکل ها مي توانند با نظامند کردن اتاق فکر و بهره وري از افراد متخصص و ايده برداز در اين بخش مي‌توانند به کار آمد کردن اهداف اجرايي کمک نمايد.

 

ماندانا خرم نماينده ديده بان يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران نيز گفت: از آنجايي که ساختار کار گروهي دارند و کار گروهي همواره شکل منسجمي ندارد بنابراين بايد مسائل انجمن ها به صورت زيربنايي و علمي بررسي شود.

 

وي ادامه داد: يک گروه متشکل از افراد گوناگون با فرهنگ هاي مختلف هستند که اگر هرکدام در بخشي جاي گيرند کار با مشکل مواجه مي شود در دنياي امروز افرادي هستند که تخصص اين را دارند که گروهها را سازمان بندي کنند و ما بايد از فرصت استفاده کنيم

گفتگوی بابک مغازه ای با هنر نیوز در مورد وضعیت تخت جمشید

گزارش هنرنیوز از یک روز بارانی در تخت جمشید

 http://www.honarnews.com/index.aspx?siteid=1&pageid=281&newsview=24721



تخت جمشید را فقط با 150میلیون تومان از غرق شدن نجات دهید

  

 

اگر یک روز بارانی به تخت جمشید نگین تمدن ایران زمین سر بزنید، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، رفت و آمد کارگرانی است که با فرقون ماسه‌ها را جابجا می‌کنند. آنها با ریختن ماسه‌ها در چاله‌های آب ایجاد شده، سعی دارند تردد گردشگران را در محوطه میسر سازند.
این آبگرفتگی‌ها علاوه بر اینکه در سازه‌های سنگی، ترک‌خوردگی و شکستگی ایجاد می‌کنند، موجب رشد گلسنگ‌ها نیز ‌می‌شوند.آنچه خبرنگار هنرنیوز را بر آن داشت تا گزارشی از این مشکل تهیه کند ، حضور وی در یک روز بارانی در تخت جمشید و دیدن این صحنه‌ها از نزدیک بوده است
مازیار کاظمی- مدیر داخلی پیشین مجموعه تاریخی تخت جمشید- که پس از مجموع 12 سال کار در محوطه های تاریخی کشور که 8 سال آن درمجموعه تخت جمشید بوده، به دلیل اطلاع‌رسانی به رسانه‌های داخلی و مصاحبه با رادیوی سراسری در مورد مشکلات مجموعه تخت جمشید در اردیبهشت سال 89 از مدیریت این مجموعه و کار در سازمان میراث فرهنگی کنار گذاشته شد ، درباره علل آبگیری تخت جمشید مخصوصا کاخ خزانه در زمان بارندگی توضیح می‌دهد : این موضوع امسال پیش نیامده، در سالهای گذشته نیز این اتفاق روی داده و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
وی با اشاره به اینکه با مدیریت محمد حسن طالبیان- مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد- لایروبی کانالها جهت دفع آبهای سطحی در سالهای 82 و 83 طی دو فاز مورد توجه خاصی قرار گرفته ، خاطر نشان کرد:

اتفاقی که هم اکنون شاهد آن هستیم به دلیل دنبال نشدن فاز سوم دفع آبهای سطحی است، اگر فاز سوم بودجه می‌گرفت قطعا ما شاهد چنین آبگیری در هنگام بارش در کاخ خزانه نبودیم

مدیر داخلی پیشین مجموعه تاریخی تخت جمشید گفت: پس از ورود آبهای سطحی به کانالهای فرعی و انتقال آنها به کانال اصلی، در فاز سوم قرار بود دریچه خروجی به سمت دشت باز شود. در واقع کانالها، شبکه به هم پیوسته‌ای هستند که همه به کانال اصلی در شرق کاخ خزانه حد فاصل کوه و خزانه می‌ریزند

کاظمی با بیان اینکه پایگاه پارسه و پاسارگاد در دو فاز اقدام به لایروبی کرده، افزود: بعد از اینکه دانشگاه شیکاگو طی سالهای 1314 تا 1318 بخشی از لایروبی این کانالها را انجام داد، در دوره بعدی این عملیات توسط استاد سامی در دهه 30 نیز منجر به لایروبی بخشهای دیگر شد. اما پس از یک وقفه طولانی همزمان با تاسیس پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد در نیمه دوم سال 1380 با مدیریت دکتر طالبیان این کار توسط کارشناسان این پایگاه به سرپرستی دکتر عسکری و دکتر راهساز دنبال و به طرز معجزه‌آسایی طرح مذکور جواب داد و بیشتر آبهای سطحی در زمان بارندگی به کانالها منتقل شد. درست مانند عملکرد این سامانه در2 هزار و 500 سال پیش .
وی تاکید کرد: موفقیت کامل این دستاورد نیازمند اجرای فاز سوم بود. بعد از یافتن دریچه خروجی در فاز دوم، مشاهده شد حجم زیادی از خاکهای حفاری سالهای قبل در آنجا دپو شده است. برای اینکه کارکرد کانالها تکمیل و آب جمع شده در کانال اصلی به سمت دشت هدایت شود، باید حفاری‌‌یی در امتداد درب خروجی کانال در قسمت جنوب تا سطح دشت انجام می‌گرفت، تا آب جمع شده در کانالها پس از هر بارندگی توسط این مسیر به دشت هدایت شود و از طرفی قرار بود کانالهای دفع آب خزانه نیز به کانال اصلی متصل گردد، اما فاز سوم به دلیل نبود بودجه تا همین الان اجرا نشده است .
فقط 150 میلیون تومان

کاظمی تصریح کرد: فعالیت‌های گسترده و چند رشته‌ای پژوهشی، علمی و اجرایی پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد در جهت حفاظت و مرمت و معرفی، ماحصل هشت ، نه سال تلاش مداوم کارکنان این مجموعه است. اما اجرای تمام طرحها نیازمند بودجه‌ای مازاد بر بودجه معمول سالیانه است . از سوی دیگرحفاظت مجموعه در برابر تهدیدهایی همچون آسیب‌های انسانی و آلاینده‌ های محیطی، نیازمند اعتبار و بودجه‌های مازاد است تا احتمال خطر به حداقل برسد.

مدیر داخلی پیشین مجموعه تاریخی تخت جمشید درباره بودجه مورد نیاز برای تکمیل فاز سوم گفت: فاز اول در سال 82 و فاز دوم سال 83 اجرا شد. در سال 84 برای فاز سوم بودجه‌ای بین 50 – 60 میلیون تومان نیاز بود که طبیعتا تورم این بودجه را در سال جاری به140 - 150 میلیون تومان افزایش

داده است

وی پیش‌بینی کرد در صورت وجود بودجه اجرای فاز سوم حداکثر سه ماه زمان نیاز داشته باشد

سرخی تو از من

کاظمی همچنین در مورد آسیب‌های وارده به کاخ خزانه در صورت ادامه آبگیری در هنگام بارندگی توضیح داد: پایه ستون‌ها و شالی ستونهای کاخ خزانه از سنگ‌های آهکی ساخته شده است، که وقتی در زمستان در آب غوطه‌ور می‌شوند به دلیل داشتن منافذ ریز، رطوبت را به سرعت جذب می‌کنند و با برودت هوا دچار یخ زدگی شده و در کوتاه مدت ریزترکهایی در آن ایجاد می‌شود

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در کاخ خزانه هنوز بخشی از کف اصلی دوره هخامنشی که قرمز رنگ است باقی مانده، اما متاسفانه ادامه روند آبگرفتگی ویخ زدگی به سرعت باعث فرسایش و از بین رفتن کامل بقایای کف اصلی می‌شود

سایت موزه‌ای در حصرت توجه

دکتر شاهین سپنتا دبیر کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ و از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان در این‌باره می‌گوید: بارندگی ، موجب آب‌گرفتگی بخش‌های وسیعی از تخت‌جمشید می‌شود به طوری که کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های تاریخی آن از گزند باد و باران در امان نمانده‌اند. فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها ، ترک‌خوردگی و شکستگی از عوارض وجود رطوبت در این اثر یگانه ارزشمند تاریخی کشورمان است. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی تاکنون هیچ طرحی برای جلوگیری از آب‌گرفتگی محوطه‌های باز تخت جمشید و آسیب به سازه‌های سنگی آن نداشته است و به نظر می‌رسد که ایجاد آب روهایی برای خروج آب‌های سطحی در کوتاه مدت و مسقف نمودن کل مجموعه تخت جمشید در دراز مدت، باید در اولویت برنامه‌های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی برای نجات کاخ پارسه یا تخت جمشید از عوامل فرساینده جوی باشد

او ادامه می‌دهد: در زمان هخامنشیان تخت جمشید مسقف بوده و باران از طریق ناودان به آبراه‌ها رسیده و خارج می‌شده اما اکنون نه تنها سقف وجود ندارد بلکه بستر خاک کف محوطه نیز به دلیل سنگفرش بودن در برخی از نقاط آب را نگه داشته و اجازه خروج نمی‌دهد

سپنتا معتقد است این اثر اینقدر منحصر به فرد هست، که پرداخت هزینه بابت مسقف کردن آن حتی با هزینه گزاف ارزش داشته باشد

او می‌گوید :به نظرمی‌رسد تمام کتیبه‌های خط میخی، سر ستونها و ... بر اثر رطوبت در معرض خطر ایجاد گلسنگ قرار دارند. از طرفی حتی کتیبه‌هایی که با شیشه محافظت می‌شوند از گزند رطوبت و باران در امان نیستند. بسیاری از این آثار در سالنهای مجلل در موزه‌های دنیا به بهترین نحو نگهداری می‌شوند

دبیر کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ درباره ضرورت حفاظت تخت جمشید می‌گوید : یادمان باشد تخت جمشید درزمان هخامنشیان نه بنای تاریخی بوده نه بنای فرسوده اما از سیستم فاضلاب‌کشی بسیار دقیقی بهره‌مند بود. آیا جای تاسف نیست که امروزه با توجه به اینکه این میراث بشری حکم سایت موزه و گنجینه‌ای منحصر به فرد را دارد از توجهات لازم بی‌بهره باشد.

مردان خاموش تخت جمشید

برای بررسی علل آب گرفتگی تخت جمشید تصمیم می‌گیرم با دیگر کارشناسان ذی ربط گفت و گو کنم. علی اسدی کارشناس باستان شناس مشغول فعالیت در تخت جمشید نه تنها در تماس تلفنی منکر وجود آب گرفتگی تخت جمشید در روز بارانی می‌شود بلکه معتقد است عکس‌های گذاشته شده در سایتها نیز جعلی است و وقتی در مقابل اصرار خبرنگار هنرنیوز مبنی بر واقعی بودن عکس‌ها و حضور شخص وی در محل قرار می‌گیرد پاسخ می‌دهد، نمی‌تواند مصاحبه کند

کوروش کمالی سروستانی رییس موسسه غیرانتفاعی حافظ، مدیر بیناد فارس شناسی وموسسه پژوهشی تحقیقاتی دانشنامه فارس نیز با ابراز تعجب از سوال خبرنگار هنرنیوز، اعلام می دارد که درباره تخت جمشید اطلاعات کافی ندارد و نمی‌تواند درمورد آبگرفتگی نظری بدهد. این درحالی است که او قبل از طرح پرسش چرایی آبگرفتگی تخت جمشید به راحتی اطلاعاتی درباره تاریخچه کاخ خزانه بیان‌می‌کند

او معتقد است : اتفاق خاصی نیفتاده، تخت جمشید از ابتدا در معرض آب و باران و باد بوده و با این حال تاکنون پا برجا است. در ضمن آثار مهم هم در موزه نگهداری می‌شود

همچنین عزیزالله رضایی باستان شناس نیز از پاسخ گویی سر بازمی‌زند و فقط به این بسنده می‌کند که در زمان هخامنشیان اینجا سقف داشته و حالا آب باران از طریق کانالها خارج می‌شود.

علی اسدی یکی از باستان شناسانی که مدتها بر روی تخت جمشید و پاسارگاد مطالعه می‌کرده نیز معتقد است در این زمینه فقط مسعود رضایی منفرد، مدیر داخلی پایگاه میراث فرهنگی تخت جمشید می‌تواند سخن بگوید و دیگران از پاسخگویی معذورند

ول ما بخوانیم !

در حالی پیگیری برای انجام مصاحبه با رضایی منفرد ادامه دارد که بهایی پور مدیر روابط عمومی کل سازمان میراث فرهنگی محقق شدن مصاحبه با رضایی را منوط به اجازه روابط عمومی کل در تهران می‌داند. .پس از تماس با روابط عمومی تهران و تاکید براینکه در صورت عدم پاسخگویی این گزارش به طور ناقص بر خروجی قرار می‌گیرد و نقص آن متوجه خود سازمان است پس از یک ساعت، امکان مصاحبه بوجود آمده اما منوط به اینکه مصاحبه با رضایی فرد قبل از رفتن به روی خروجی به سمع و نظر حسن محسنی مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برسد

طالبیان پاسخ دهد!

رضایی منفرد پس از انجام هماهنگی‌های لازم و طی سه بار تماس و هر بار وعده پاسخگویی در نهایت اعلام می‌دارد هرچند سازمان به وی اجازه مصاحبه داده اما بهتر است ادامه گفتگو از طریق محمد حسن طالبيان مدير بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد دنبال شود. طالبیان نیز پاسخگویی به این پرسش را علی رغم وجود عکس‌هایی در سایتهای مختلف منوط به دیدن عکسهای هنرنیوز از نزدیک ، در روز چهارشنبه یعنی روز پایان کاری رسانه‌ها کرد
همه چی آرومه!

بالاخره یکی از کارشناسان تخت‌جمشید حاضر می‌شود در این باره اظهار نظر کند. وی که خواستار فاش نشدن نامش است،علت پاسخ ندادن کارشناسان مربوطه را ماجراهای پیش آمده برای مدیر اسبق تخت جمشید به علت مصاحبه با رسانه ها می‌داند و عنوان می‌کند سازمان به ما تاکید کرده بدون هماهنگی با آنها حق مصاحبه نداریم. او می‌گوید: این اتفاق تا چند سال پیش تکرار می‌شد اما از سال 83 با خاکبرداری از کانالهای زیرزمینی که در زیر تمامی تخت جمشید گسترده است طی دو فاز مشکل حل شد

وی ادامه می‌دهد:.امروز هم آبهایی که در سطح کاخهای تخت جمشید جمع شده از طریق دریچه که به کانالها متصل‌اند خارج می‌شود و این سیستم تا امروز کارایی داشته و اکنون 5 سال است که ما در این زمینه مشکلی نداریم

این کارشناس مشغول کار در تخت جمشید معتقد است: این خبرنگاران هستند که همواره دوست دارند از کاه کوه بسازند.مطمئن باشید حتی اگر در تخت جمشید سیل هم بیاید، آبی در محوطه جمع نخواهد شد.
وای به حال دیگران

بابک مغازه‌ای دبیرانجمن کهن‌دژ(همدان ) در این‌باره می‌گوید: این نشان می‌دهد که در زمانهای دیگر مخصوصا هنگام بارش برف و باران در زمستان با توجه به سردی هوا علاوه بر خسارتهای ناشی از نفوذ آب امکان یخ‌زدگی و ترک برداشتن سازه‌های سنگی وجود دارد و طبیعتا مسئولین امر می‌باید برای چنین سازه پراهمیت و جهانی راهکارهای متعددی را تا کنون اندیشیده باشند

وی ادامه می‌دهد: حال سوال اینجا است که وقتی محوطه باستانی مشهوری چون تخت جمشید با چنین مشکلی روبرو است .محوطه‌های تاریخی دیگر که دارای شهرت و طبیعتا توجه کمتری هم هستند در فصول مختلف سال دارای چه مشکلاتی هستند.؟!

 

مریم اطیابی

بخشی از تپه هگمتانه برای عبور گردشگران سنگفرش شد!

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری مهر درباره ی سنگفرش تپه هگمتانه همدان درتاریخ 23 اسفند 1389

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1271839

بخشی از تپه هگمتانه برای عبور گردشگران سنگفرش شد!

مسئولان حفاظت از تپه تاریخی هگمتانه در حالی از مدتها پیش بخشی از این تپه را برای تردد راحت تر گردشگران سنگفرش کرده اند که هنوز عملیات کاوش آن تمام نشده است.

بابک مغازه ای، یکی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی در استان همدان به خبرنگار مهر گفت: در بخشهای مختلف محوطه تاریخی هگمتانه هنوز عملیات گمانه زنی ادامه دارد اما متاسفانه مسئولان مربوطه به جای اینکه تمام همت خود را برای حفاظت از این منطقه بگمارند، برای راحت تر وارد شدن گردشگران به این محوطه، مسیری از تپه را سنگفرش کرده اند.

وی گفت: این مسیر پیاده روی، کنار یکی از ترانشه های مرکزی محوطه که چندین سال پیش توسط باستان شناسان مسقف شده بود ساخته شده است.

وی افزود: شواهد نشان می دهد برای ساخت این راه سنگفرش، ماشین آلات سنگین روی این محوطه تاریخی که هنوز به صورت کامل کاوش نشده، تردد می کرد.


راه سنگفرش شده روی تپه تاریخی هگمتانه

مغازه ای بیان کرد: مسئولان پیشین کاوش تپه، این ترانشه را مسقف کرده بودند تا هر زمان که خواستند آن را دوباره باز کرده و کاوش را ادامه دهند.اما اکنون دور این ترانشه با سنگ و سیمان دیوار ساخته، ستون زده اند و سقف بزرگی را روی آن کشیده اند به نحوی که دیگر امکان ادامه کاوش از درون ترانشه وجود ندارد.

رد چرخ خودروهای سنگین روی تپه هگمتانه

مغازه ای ادامه داد: در این محوطه بقایای ستونهای تاریخی زیر دست و پای گردشگران رها شده است. بنابراین حضور بیش از اندازه گردشگران نوروزی در این محوطه تاریخی می تواند منجر به آسیب زدن به این آثار تاریخی شود.

این فعال میراث فرهنگی گفت: قرار بود تپه هگمتانه یا هر محوطه تاریخی دیگری برای بازدید گردشگران و اطلاع یافتن آنها از تاریخ آن منطقه و انجام کارهای پژوهشی، ساماندهی و کاوش شود اما اکنون این نوع حفاظت از تپه و سعی در حضور بیش از حد گردشگران روی تپه تاریخی ممکن است به قیمت تخریب آن تمام شود.

داربستهای روی ترانشه

وی تصریح کرد: در کشورهای خارجی ورود افراد حتی پژوهشگران خارجی به ترانشه های در حال تحقیق ممنوع است اما در استان همدان گردشگران وارد تپه ای که هنوز عملیات کاوش آن تمام نشده می شوند و برای راحتی آنها حتی روی تپه را سنگفرش می کنند!

این دوستدار میراث فرهنگی در همدان با اعلام اینکه توسعه گردشگری نباید باعث نابودی این ذخایر زیستی از جمله میراث فرهنگی شود بیان کرد: باید اول شرایط پذیرش گردشگر و ورود او به محوطه های تاریخی و زیستی را به طور کامل فراهم کنیم بعد گردشگر را به دیدن آثار تاریخی دعوت کنیم.

معضلات بافت هاي تاريخي نيازمند پيگيري مداوم است

 معضلات بافت هاي تاريخي نيازمند پيگيري مداوم است


مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران درباره ی معضلات بافت هاي تاريخي در تاریخ 22 اسفند 1389 ساعت 15:06

 

http://art.yjc.ir/NewsDesc.aspx?newsid=434560

 

دبير انجمن كهن دژ همدان؛ معضلات بافت هاي تاريخي نيازمند پيگيري مداوم است بافت هاي تاريخي در مجموع معضلات ميراث فرهنگي نيازمند پيگيري مداوم به منظور تاثيرگذاري بهتر در اين حوزه است. بابك مغازه اي دبير انجمن كهن دژ همدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان كرد: ميراث فرهنگي و حفاظت از بنا و اماكن تاريخي يكي از مهمترين مباحث براي حفظ و احياي بناي تاريخي كشورمان است و بايد بهترين و موثرترين پيشنهادات و برگزاري همايش و نشست ها در اين راه انجام گيرد.

وي با اشاره به برگزاري نشست تشكل هاي نمايندگان ميراث فرهنگي گفت: در شهريور ماه امسال نشستي با حضور تشكل هاي نمايندگان ميراث فرهنگي در شهر يزد و روز پنج شنبه و جمعه 19 و 20 اسفند پس از شش ماه دومين نشست اين گروه در شهر فارس برگزار شد.

مغازه اي درباره عمده فعاليت هاي اين نشست ها اظهار داشت: جمعي از نمايندگان تشكل هاي استان هاي مختلف از جمله تهران، همدان، يزد، كرمان، خوزستان، مازندران، خراسان، فارس و برخي ديگر از شهرهاي مختلف در اين نشست ها حضور دارند و مباحث مرتبط با رسيدگي به ميراث فرهنگي و طبيعي ايران پيگيري مي شود.

دبير انجمن كهن دژ همدان تصريح كرد: كارگاه هاي ثبت ميراث معنوي و بافت هاي تاريخي و احيا و حفاظت از اين بافت ها نيز در اين نشست ها برگزار مي شود.

وي افزود: در روز پنج شنبه و جمعه هفته گذشته تشكل نمايندگان ميراث فرهنگي بازديد علمي و آموزشي از محوطه تخت جمشيد داشتند و در اين بازديد مسائل ميراث فرهنگي و طبيعي به صورت جدي بررسي شد.

مغازه اي درباره تاثير و پيشبرد اين نشست ها، گفت: سال هاي 80 تا 84، گام هاي اوليه براي شکل گيري و راه اندازي اين نشست ها برداشته شد و تا به امروز با برپايي 2 نشست در شهرهاي يزد و فارس پيگيري شده است، اما پيگيري اين کار و گسترش و تاثيرگذاري آن ها نيازمند فعاليت مستمر و مداوم گروه ها و نمايندگان مدني اين حوزه است.

دبير انجمن کهن دژ همدان، همچنين موضوع پيگيري بافت هاي تاريخي را مسئله اي مهم دانست و عنوان کرد: بافت هاي تاريخي و پيگيري دائم مشکلات و حل معضلات آن، يکي از مباحث مهم است و بايد از کارشناسان باتجربه و کشورهايي که در اين زمينه موفق عمل کرده اند، استفاده کنيم.

وي افزود: استفاده بهتر و بيشتر از مصالح بوم آور و امکانات منطقه اي، در اين زمينه کارآمد است.

مغازه اي اظهار داشت: جريان زندگي و حضور مردم در بافت هاي تاريخي، بطور حتم از تخريب اين بافت ها جلوگيري مي کند و با آموزش صحيح به مردمان مناطق بافتهاي تاريخي، شاهد رونق و پايداري بافت هاي تاريخي خواهيم بود.

گفتگوی بابک مغازه ای با هنر نیوز در خصوص انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در شیراز

گفتگوی بابک مغازه ای با هنر نیوز در خصوص انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در شیراز


گزارش هنرنیوز از دومین نشست تشکل های میراث فرهنگی کشور

http://www.honarnews.com/index.aspx?siteid=1&pageid=281&newsview=24503


برگزاری دومین نشست انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در شیراز



 

دومین نشست انجمن دوستداران میراث فرهنگی در شیراز با حضور نمایندگان مرتبط تشکل های میراث فرهنگی با بزرگداشت ياد و نام بزرگان ايران شناسی تازه درگذشته زنده يادان دكتر ايرج افشار، استاد محمد مهريار، دكتر محمود روح الاميني و استاد سيف الله كامبخش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی هنرنیوز، در این نشست قرار بود اساسنامه انجمن دوستداران میراث فرهنگی به تصویب گروه های حاضر رسیده و جشن های نوروزی و آیینی مورد بررسی قرار گیرد.
تعیین نام برای مجموعه
NGO ها در قالب مشترک محور اصلی این ‌گفتگو‌ها بود و در نهایت انجمنها نام «شورای هماهنگی تشكل‌های غير دولتی دوستدار ميراث فرهنگی و طبيعی كشور» را برگزیدند . 
همچنین تشکل های میراث فرهنگی کشور تصمیم گرفتند نشستی با حضور 7 نفر از اعضا ثابت کمیته در اردیبهشت سال آینده برگزار شود و اهداف کیفی و کمی این شورای هماهنگی و روشهای اجرایی عملکرد به نتیجه رسیده و در نهایت اساسنامه را در مجمع عمومی تشکل‌ها طی نشستی در نیمه اول سال در تهران به رای و تصویب بگذارند.
برگزاری این نشست این امکان را فراهم نمود تا انجمن های شرکت کننده ضمن آشنایی با یکدیگر به تبادل اطلاعات در جهت به ثبت رساندن یک تشکل قانونمند پرداخته و همزمان بحث و شور برای بالابردن توانایی و کاربری فعالیت ها را افزایش دهند.
برگزاری کارگاه های آموزشی با ارائه موضوع بافت تاریخی شیراز و سخنرانی در رابطه با موضوع ثبت میراث معنوی از دیگر برنامه های این نشست بود که باعث شد ضمن توضیحات علمی، انجمنهای‌ حاضر نظرات خود را مطرح کنند. در این میان ،ضمن مذاکرات فی‌مابین ، راهکارهای عملی برای کمک
NGO ها به ثبت میراث معنوی مباحث مورد نظر، بیش از پیش در مقام توجه قرار گرفت. 

امین طباطبایی دبیر دومین نشست تشکلهای میراث فرهنگی و نماینده خانه فرهنگ جاودان ( شيراز) تاکید کرد: انجمن ها باید از ساختار و مفاهیم مشترک برخوردار باشند تا ورودی درست خروجی جامعی را به همراه‌ داشته باشد. 
وی افزود: انجمن‌ها با استحکام بخشی به ساختار باید هرچه بیشتر درجهت اهداف کوتاه مدتٰ میان مدت و بلند مدت حرکت کنند. به طوری که هیچ وقفه ای در ادامه و روند آنها ایجاد نشود. 
طباطبایی خاطرنشان کرد : انجمن‌ها همانند سلول اجتماعی یک خانواده هستند که کارکرد خود را دارند و تحقق اهداف آنها نیازمند گذاشتن زمان کافی و مسئولیت پذیری است.
وی تصریح کرد: استانهای همجوار باید مبادله اطلاعات داشته باشند و به صورت منطقه ای فعالیت کنند. 
طباطبایی ضمن تاکید بر ضرورت تبادل اطلاعات دراستان های همجوار اظهار کرد : شرایط امروز یک شرایط واقعی است . قطعا مشخص نبودن ساختار و برنامه، نشاندهنده غیرواقعی بودن فعالیت ها است.

مجتبی گهستونی دبیر انجمن تاریانا خوزستان نیز با اشاره به اینکه چارت اساسنامه هنوز شکل منسجمی نگرفته ،افزود: پیش‌نویس اساسنامه نیازمند مطالعه بیشتربوده و باید طی چندین جلسه بررسی ،به رای گذاشته شود. 
وی گفت: اینکه آیا انجمنها برتعداد اعضای کمیته 7 نفره توافق دارند یا خواستار افزایش یا کاهش اعضای آن هستند، موضوع مهمی نیست بلکه دغدغه های بزرگتری برای انجمنها وجود دارد .
گهستونی افزود:دوستداران میراث فرهنگی طی یک دهه فعالیت به صورت پراکنده فعالیت خود را به گوش مردم و مسئولان رساندند اما نتوانستند گام‌های منسجمی در این زمینه بردارند، اما پس از یک دهه در نشست یزد تشکل‌های میراث فرهنگی به صورت حرفه‌ای و با رویکردی جدید دور هم جمع شدند که این حضور روزنه‌ امیدی را در دلها باز کرد و امیدواریم این نقطه امید بازتر و بازترشود.
وی ضمن اشاره به اینکه گروهی ار فعالان در دومین نشست حضور نداشتند ، خاطرنشان کرد: با این حال بحث شبکه میراث و تشکلها نباید به عده‌ خاصی محدود شود و می‌تواند به صورت گسترده‌تر اما با یک دقت نظر و درایت،و با رهبری یک فرد خاص ، آشنا و با تجربه ساماندهی شود .
دبیر انجمن تاریانا خوزستان تاکید کرد : پس از دستیابی به تجربه لازم ،این مدیریت باید به صورت چرخشی بین سایر انجمنها تقسیم شود .
وی توضیح داد : نیاز بود در این نشست ، انجمن‌ها مورد آسیب شناسی قرارگیرند و چرایی این موضوع که برخی از انجمن‌ها از انسجام و برنامه ریزی برخوردارنیستند مورد بررسی قرار گیرد و راه‌حلهایی هم در این زمینه مطرح شود.
وی موضوع کانالیزه کردن افراد ورودی به نشست را از دیگر موضوعات قابل تامل دانست و گفت : بحث شناسایی تشکل های ناشناخته اقدام مفید و مثمر ثمری است اما حضور تشکلهایی که دغدغه و تجربه‌ای ندارند خود دربرگیرنده عوارض جانبی است و شان و سطح چنین نشستی را پایین می‌آورد و لازم است در نشستهای بعدی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین علیرضا صادقی دبیر انجمن خشت خام یزد توضیح داد: نشست تشکل های شکل گرفته می تواند سرآغاز جدیدی برای تعامل و هدفمندی و همکاری دوستداران میراث فرهنگی و شکل گیری و انجام یکسری فعالیت ها با جهت مشخص توسط انجمن های مختلف در سراسر کشور باشد.
وی بر لزوم بسترسازی و حضور انجمن ها وی ا اقوام مختلف با هدف فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت : مشارکت حداکثری به طور جدی و فراگیرم ی‌تواند هم‌افزایی، همکاری و تعامل را برای فعالیت هرچه‌بیشتر تشکل‌ها به دنبال داشته باشد.

بابک مغازه ای دبیر انجمن ایرانشناسی کهن دژ نیز دراین‌باره گفت: علاوه بر اینکه شاهد حضور افراد ثابت و قدیمی بودیم با دعوت از افراد و انجمن های جدید که با طی مسافت طولانی خود را به همایش شیراز رساندند به دستاورد ارزنده ای دست یافتیم.
وی با ارزیابی برگزاری کارگاه آموزشی با بررسی آسیب‌های وارده به بافت تاریخی شیراز و برگزاری سخنرانی پیرامون میراث معنوی ،مباحث عنوان شده را باعث افزایش سطح کیفی و مطالعاتی این نشست دانست.
مغازه‌ای خاطرنشان کرد : از مهمترین اهداف یاد شده در اساسنامه ارتباطات تشکل ها ،همراهی و هم افزایی نهادهای مدنی بایکدیگر به منظور ارتقا توان کمی و کیفی این نهادها بود که شاید بتوان آن را مهمترین اهداف اساسنامه دانست.
دبیر انجمن ایرانشناسی کهن دژ تاکید کرد :اگر بخواهیم شورای تشکل های قوی و تاثیر گذاری داشته باشیم، باید دارای فعالان مدنی و سازمان‌های غیردولتی حرفه ای باشیم که زمان و توان بیشتری را به منظور پیشبرد و تخصصی شدن فعالیت ها اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه هدف انجمن تنها تصویب آیین نامه نیست ، بیان کرد: این نقطه تلاقی وسیله و ابرازی است که ما اعضای انجمن ها به یک کنش مشترک برسیم و در وهله اول یک فعال مدنی باشیم .
مغازه‌ای اذعان کرد: با دو نشست سالیانه با یک جمع کثیر به جایی نمی رسیم. حتی اگر نظامند و دارای ماده و تبصره باشد. هدف شورای تشکل ها تنها تنظیم اساسنامه نیست بلکه وسیله ای خواهد بود تا اعضا به یک کنش مشترک برسند.
وی تفاوت های کارکردی و دیدگاهی مثل تفاوت اقلیم ها و فرهنگ ها در روابط و کارکرد را باعث هم افزایی دانست و گفت : بهترین پیشنهاد اینست که یک شورای هماهنگی مشتمل بر نیروهای ستادی که تعداد آنها بیش از 7 نفر است شکل گرفته و با افزایش نیروهای ستادی ، جلسات مکرر ادامه پیدا کند .
دبیر انجمن ایرانشناسی کهن دژ تاکید کرد: اگر این امکان برای شورای تشکل ها ایجاد نشود باید تعطیل شود. چرا که این مجموعه درشرف تاسیس است و ملاک عضویت آن حتما باید مشخص شود. این عده با جلساتی که برگزار می کنند باید به تنظیم و تصویب آیین نامه داخلی پرداخته و کنش های اجرایی را بررسی کنند.


فاطمی عضو دیگر انجمن خشت خام نیز در این باره گفت : شروع این حرکت کار بسیار بزرگی است چرا که دربحث میراث فرهنگی عمدتا از یکدیگر خبر نداشتیم و نمی دانستیم چه اتفاقاتی در استان ها می افتد و تنها کانون ارتباطی ما کانون خبررسانی بود.
وی تاکید کرد: این نشست ها زمینه ساز تقویت روابط انجمن ها شد . به دلیل برگزاری همین نشست ها و ارتباطات ،تشکل های میراث فرهنگی در جریان کامل برخی از اتفاقات (از جمله سازه های آبی شوشتر ) قرار گرفتند و توانستند با هماهنگی اطلاع رسانی عمومی انجام دهند. 
وی همچنین خواستار هم‌افزایی و همفکری اینترنتی قوی‌تری شد و افزود : برای نگارش آیین‌نامه نهایی باید افراد بعد از مطالعه دستورالعملها نظرات پیشنهادی خود را به کمیته اعلام کنند و بعد از نتیجه گیری به رای عمومی گذاشته شود. 
فاطمی همچنین تاکید کرد: ما به هیچ وجه نباید محدودیتی در آیین نامه بوجود آوریم به طوری که اگر بخواهیم تشکل ها را محدود کنیم و یا شورایی تشکیل دهیم که تشکل ها را محدود کند ،وضعیت انجمن ها نه تنها بهتر نمی شود بلکه دچار مشکلات جدی تر خواهد شد. و بهترین حالت اینست که این روند به شکل نشست برگزار شود. مثل بسیاری از شوراهای بین المللی که به همین شکل اجرا می شوند.

همچنین معصومه زینعلی زاده عضو انجمن دوستداران شوش نقش آموزش را بسیار مهم دانست و تقویت کارگاه ها و حق عضویت را یکی از مسائل حائز اهمیت برشمرد.

ماندانا خرم از سوی ديده بان يادگارهای فرهنگی و طبيعی ايران ( تهران) با تاکید براینکه ساختارهای گروهی سالها با مشکل مواجه بوده ،افزود: انجمن ،متشکل از افرادی است که درکنارهم جمع می‌شوند تا به اهداف خاصی تحقق بخشند . دراین بین اگر این جمع به طور علمی مدیریت نشود انجمن ها در تحقق اهداف بلند مدت خود دچار مشکل می‌شوند.

همچنین مریم مجردی از سوی انجمن ایلام شناسی تهران بر ایجاد یک اتاق فکر تاکید کرد و گفت : این اتاق فکر پس از تشکیل نشست اول و دوم و معرفی اعضا به یکدیگر در نشستهای بعدی باید به طراحی 2یا 3 سوال حول موضوع مطرح شده که برای جلسه مهم است ، بپردازد.
وی درباره روش تشکیل این اتاق فکر افزود: در دعوت‌نامه‌هایی که چند روز قبل ارسال می‌شود، علاوه برمعرفی موضوع و ذکر چند سوال، آرشیو اطلاعات قبلی اعلام شود تا مدعوین راجع به آن صحبت و ایده پردازی ننمایند و فقط حول موضوع مورد نظر به تفکر بپردازند. 
مجردی گفت : بعد از اجرای این نشست افرادی که دارا ی تفکر جالب ، بدیع و قابل اجرا هستند ، گلچین وسپس نشست تخصصی دیگری با حضور این افراد ومتخصصان پژوهشی -علمی امر برگزار شود تا از دل آن یک کار پژوهشی علمی بیرون بیاید.
وی خاطرنشان کرد: اتاق فکر با اتاق اجرایی فرق دارد و لزوما هرکس که قدرت تفکر دارد، نمی‌تواند قدرت اجرایی داشته باشد البته عکس این قضیه نیز صادق است. 

شاهین سپنتا دبیر كانون گسترش فرهنگ ايران بزرگ (اصفهان ) نیز با تاکید براینکه درنشست قبلی دریزد پیگیری تشکیل شورای هماهنگی تشکل ها و دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی و موضوع ثبت جشن های ایرانی و میراث معنوی مورد تایید همگان قرار گرفت ، تصریح کرد: در این نشست هر دو این موضوعات به طرز مطلوبی مورد بررسی قرار نگرفت و به جز کلیات موضوع اول بقیه اهداف به نتیجه نرسید.
وی افزود: این نشست فرصت بسیار مناسبی بود تا ما دیدگاه هایمان را دررابطه با ثبت جشن های ایرانی به هم نزدیک کنیم اما هیچ فرصتی دراختیار ما قرار نگرفت تا دیدگاه های مختلف طرح شود و روی موضوعات به تفاهم برسیم تا زمینه ثبت ملی را فراهم کنیم.
سپنتا برنامه‌های جنبی نشست را از نقاط قوت این نشست دانست و خاطرنشان کرد : کارگاه های آموزشی ، موضوعات تازه ای دربرداشت اما همین امر باعث شد که ما از پیگیری اهداف اصلی بازبمانیم.

مریم اطیابی

تشکیل شورای تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی و طبیعی بررسی شد

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری برنا  نیوز درباره ی تشکیل شورای تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی و طبیعی در تاریخ شنبه 21 اسفند ساعت 12:51

 

http://www.bornanews.ir/Pages/News-28286.aspx

تشکیل شورای تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی و طبیعی بررسی شد

دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ دستاوردهای دومین نشست از سری دوم همکاری بین تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی را تشریح کرد.

بابک مغازه ای در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره دستاوردهای دومین نشست از سری دوم همکاری بین تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی که پنجشنبه و جمعه در شیراز برگزار شد، گفت: این نشست در جهت تشکیل شورای تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی توسط جمعی از تشکل های میراث فرهنگی استان فارس برگزار شد.

وی از جمله دستاوردهای این نشست را پیگیری موضوع تشکیل شورای تشکل های غیر دولتی میراث فرهنگی و طبیعی دانست و گفت: در این زمینه تشکل ها به بحث و گفتگو وبرنامه ریزی پرداختند.

وی در ادامه از برگزاری چند کارگاه آموزشی در زمینه بافت های تاریخی که به موضوع مطالعات تطبیقی و استفاده از تجربه سایر کشورها در جهت حفظ و احیای بافت های تاریخی خبر داد و افزود: کارگاه دیگری نیز با موضوع میراث معنوی و ناملموس برگزارشد.همچنین راهکارهایی برای ثبت آنها بررسی شده و کمک هایی که تشکل های غیر دولتی در این راستامی توانند انجام دهند مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نشست های کوچکتری نیز فعالان میراث فرهنگی برای همکاری های بیشتر برنامه ریزی کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه این حرکت باید قوی تر و پیگیرتر و گسترده تر از تنها دو نشست سالانه برگزار شود گفت: لازم است برخی از اعضای تاثیرگذار و فعال به طور پیگیر و ماهیانه این نشست ها را دنبال کنند تا علاوه بر تشکیل این شورا بتوان به شکل تاثیرگذارتری در مباحث اجرایی به بهبود وضعیت میراث فرهنگی کشور و شناخت و معرفی هرچه بیشتر آن پرداخت.

دولت بايد در جذب گردشگر فعال تر عمل كند

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران درباره ی دولت بايد در جذب گردشگر فعال تر عمل كند  در تاریخ  1389/12/14

http://www.yjc.ir/News/NewsDesc.aspx?newsid=430433

 

دبيرسخنگوي كهن دژ همدان: دولت بايد در جذب گردشگرفعال تر عمل كند

 بابك مغازه اي گفت:دولت با استفاده از زيرساخت ها و برنامه ريزي هاي مناسب بايد در جذب گردشگر فعال تر عمل كند

 

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:ايران بايد در زمينه ي جذب گردشگر به شرايط پيشرفته و حرفه اي تري ارتقا پيدا كند

 

مغازه اي ادامه داد:برنامه ريزي جامع و ايده آلي را براي جذب گردشگر درايران بايد پيدا كرد و ميزان شناخت از فرهنگ خودمان و فرهنگ گردشگران ديگر كشورها بايد افزايش يابد

 

وي گفت:حضور گردشگران خارجي در ايران به رده هاي بالاي سني مربوط مي شوند و تنوع در حضور گردشگران را در ايران شاهد نيستيم.

دبير انجمن كهن دژ همدان اظهار داشت:در دنياي امروز بيش از 50 نوع گردشگر وجود دارد كه كشور ما درجذب گردشگرهاي مختلف ضعيف و بيشتر در گردشگر تاريخي و فرهنگي فعال است

 

مغازه اي افزود:امكاناتي همچون زيرساخت هاي حمل و نقل و مراكز اقامتي و پژوهشي بايد گسترش يابد و خدمات گردشگري را بايد درسطح حرفه اي،نيمه حرفه اي و مقدماتي طبقه بندي كنيم

وي گفت:هم اكنون وضعيت گردشگري در ايران مقدماتي و ابتدايي است و باحداقل استفاده از خدمات گردشگري سفر مي كنند و حضور گردشگران فعلي در ايران براي كشورمان درآمد زا نيست

 

دبيرانجمن كهن دژ همدان اظهار داشت:از آنجا كه بيشتر مردم يك جامعه به صورت مستقيم و غيرمستقيم با گردشگري در ارتباط هستند،بايد آموزش هاي عمومي و تخصصي مان را گسترش دهيم

مغازه اي ادامه داد:دولت با استفاده از امكانات رسانه اي و تبليغاتي به منظور آموزش هاي عمومي گردشگري،مي تواند موثر عمل كند

 

وي خاطر نشان كرد:در برنامه ريزي،دولت بايد از بخش خصوصي و مدني نيز كمك گيرد و اگر گردشگري به يك فعاليت حرفه اي تبديل شود،به طورحتم نقش مهمي در گسترش بازارهاي جديد در تمام سطوح از جمله ميراث فرهنگي خواهد داشت.

نجات خانه تاریخی نراقی ها در دست مالکان آن

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با برنا نیوز درباره ی خانه تاریخی نراقی ها در تاریخ جمعه 29 بهمن 1389 ساعت 11:46

http://www.bornanews.ir/Pages/News-19288.aspx

 

 نجات خانه تاریخی نراقی ها در دست مالکان آن

 

دبیر ایران شناسی انجمن کهن دژ گفت: با تخریب خانه نراقی ها در واقع شاهد نابودی یکی از قدیمی ترین حسینه های خانگی - تاریخی ایران خواهیم بود

بابک مغازه ای در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با بیان این مطلب گفت: خانه نراقی های همدان یکی از 32 اثری است که به حکم دیوان عدالت اداری از ثبت آثار ملی خارج شده است.خانه ای با بیش از یکصد سال قدمت که خاطراتی از عهد قجری را در دل خود نهان دارد و یکی از معدود خانه های تاریخی است که در دل خود حسینیه دارد

وی با بیان این که با تخریب خانه نراقی ها در واقع شاهد نابودی یکی از قدیمی ترین حسینه های خانگی - تاریخی ایران خواهیم بود، گفت: این در حالی است که امروز شاهد تخریب برخی از اماکن تاریخی به بهانه ساخت برخی از بنا هستیم 

وی با تاکید بر این که بناهایی که به ثبت ملی می رسند متعلق به همه ملت ایران است گفت: خروج آثاری که ثبت ملی شده است هیچ توجیهی ندارد

خانه نراقی ها به دنبال شکایت مالکان به دیوان عدالت اداری، از ثبت آثار ملی ایران خارج شده است چرا که این خانه تاریخی در خیابان شریعتی همدان که منطقه ای تجاری و در نزدیکی میدان اصلی شهر است قرار دارد 

امروز دوستداران میراث فرهنگی تنها چشم امید خود را به تغییر عقیده مالکان این خانه تاریخی دوخته اند تا شاید برای آیندگان خانه تاریخی نراقی ها تنها به نامی در صفحات تاریخی خلاصه نشود. 

گردشگران نوروزي بايد از اماكن تاريخي بهترين استفاده فرهنگي را كنند

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران درباره ی خدمات به گردشگران نوروزی در تاریخ ساعت11:25  1389/11/27


http://art.yjc.ir/NewsDesc.aspx?newsid=422744

 

دبير سخنگوي كهن دژ همدان: گردشگران نوروزي بايد از اماكن تاريخي بهترين استفاده فرهنگي را كنند بابك مغازه اي گفت: ايام نوروز بهترين فرصت براي گردشگران نوروزي به منظور استفاده علمي و فرهنگي از بنا و اماكن تاريخي است 

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با نزديكي عيد نوروز و فرا رسيدن تعطيلات به طور حتم خانواده ها شهرهاي مختلف ايران را براي سفر انتخاب مي كنند و در اين سفرها علاقمند به بازديد از اماكن تاريخي و زيبايي هاي محيط زيست هستند

وي ادامه داد: در اين راستا مسئولان مربوط به بنا و اماكن تاريخي بايد تمامي امكانات و اطلاعات لازم براي دسترسي و استفاده علمي و فرهنگي از اماكن و بناهاي تاريخي را در اختيار مردم قرار دهند.

وي اظهار داشت: گردشگران بايد بهترين استفاده فرهنگي و علمي را در بازديد از مكان و بناهاي تاريخي داشته باشند و سرزمين خود را بهتر بشناسند و البته امكانات لازم براي گردشگران خارجي نيز بايد فراهم شود.

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان در مورد بهترين نوع خدماتي كه مي توان در زمينه اطلاع رساني به گردشگران ارائه داد گفت: كارشناسان غير دولتي و دوستداران ميراث فرهنگي به طور حتم مي توانند فعاليت و طرح هاي علمي و فرهنگي مناسبي را در زمينه اطلاع رساني در اختيار مديران گردشگري قرار دهند و همچنين از تجربيات كشورهاي مختلف در زمينه خدمات و امكانات به گردشگران بايد استفاده كنند.

مغازه اي افزود: اكثر كشورهاي مختلف جهان كه گردشگران داخلي و خارجي از شهر و مناطق مختلف آن كشور ديدن مي كنند، مكان هايي با عنوان tourism information يا مراكز اطلاع رساني گردشگري راه اندازي شده كه اطلاعات جامعي به صورت كتبي در قالب بروشور، نقشه و كتاب به زبان هاي مختلف و زبان همان كشور درباره بنا و اماكن تاريخي مربوطه در اختيار گردشگران قرار مي گيرد.

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان ادامه داد: اطلاعات شفاهي گسترده تر در زمينه بنا و اماكن تاريخي و فرهنگ و تاريخ شهر بوسيله افراد خبره گردشگري كه راهنماي گردشگري هستند به گردشگران ارائه مي شود.

وي خاطر نشان كرد: ما در كشور راهنماي گردشگري تعليم ديده و ماهري داريم كه با كمك و حمايت بخش هاي دولتي مي توان به طور دائمي از آنها براي راهنما به گردشگران داخلي و خارجي در شهرهاي مختلف استفاده كرد.

 

            

وضعیت تپه تاریخی هگمتانه در همدان

گفتگوی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد وضعیت تپه تاریخی هگمتانه  در همدان در تاریخ 17 بهمن 1389 ساعت 16:56

http://www.yjc.ir/portal/NewsDesc.aspx?newsid=417217

 

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان:

تاسيس پايگاه پژوهشي در تپه هگمتانه ضروري است

 بابك مغازه اي گفت:به دليل كمبود اطلاعات تاريخي ما از دوران حكومت اشكانيان و مادها تاسيس پايگاه پژوهشي در تپه هگمتانه امري ضروري است

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:محوطه باستاني هگمتانه قدمت تاريخي بسيار طولاني دارد و يكي از آثار تاريخي مهم شهر همدان به حساب مي آيد. مغازه اي ادامه داد:گروه علمي فرانسوي كه براي تحقيق و كاووش چندين سال پيش به همدان آمدند؛طبق حد آن سياتستان تپه هگمتانه را پايتخت مادها بر شمردند. دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان در مورد محوطه باستاني هگمتانه كه بخش زيرين همدان فعلي است،اظهار داشت:تپه هگمتانه از سوي گروه هاي خارجي و داخلي كاووش شده تا قدمت آن را دوران مادها دانستند،اما آخرين يافته هاي باستان شناس ايراني به نام مرحوم "آذر نوش" عنوان كرده اند كه در كاووش هاي خود بیشتر از دوران اشكانيان نرسيده ايم و سازه هاي مربوط تنها به زمان اشكاني است. وي گفت:در كنار تپه هگمتانه تپه دوقلويي معروف به مصلي وجود دارد و عكسبرداري هايي كه از سوي اشميت در زمان جنگ جهاني اول از اين منطقه شده كه سازه و قلعه هاي آن مربوط به اشكانيان است. مغازه اي افزود:در مسير همدان به سمت شهر ملاير و در مسير جاده اراك بقاياي سكونت ماد و اشكانيان شامل سكونت گاه ها و آتشكده ها به خوبي قابل مشاهده است. دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان اطلاعات تاريخي را از دوران اشكانيان و مادها بسيار ناچيز دانست و تصريح كرد:اطلاعات تاريخي ما از دوره اشكانيان و مادها نسبت به دوران هاي ديگر محدود است و لزوم توجه هرچه بيشتر به اين منطقه كه به دوران اشكانيان و مادها برمي گردد سبب افزايش آگاهي و اطلاعات خواهد شد. دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان ادامه داد:تاسيس يك پايگاه پژوهشي تاريخي براي كاووش و بررسي آثار تاريخي و باستان شناسي يك امر مهم است كه بايد بدان توجه شود. مغازه اي در مورد وضعيت حفاظت از تپه هگمتانه اظهار داشت:محوطه هگمتانه متاسفانه مانند بسياري ديگر از بناهاي تاريخي ايران وضعيت حفاظتي مناسبي ندارد و كنترل وورد و خروج به خوبي انجام نمي گيرد. وي گفت:طي 2 تا 3 سال اخير براي رفاه حال بازديدكنندگان روي تپه هگمتانه مسير گردشگري با ساخت و ساز بتوني و سقف فلزي غيرقابل انتقال احداث شده كه اين امر ادامه كاووش و تحقيق را براي باستان شناسان متوقف كرده است. مغازه اي در مورد انتقال آگاهي و اطلاع رساني به گردشگران افزود:در منطقه تاريخي هگمتانه و ديگر مناطق تاريخي استان،نياز به اطلاع رساني گسترده مطالب علمي داريم. دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان اظهار داشت:بروشور ها و كتب راهنما به صورت خيلي ابتدايي است و از ابتداي ورود بايد راهنماي گردشگري به زبان فارسي براي گردشگران داخلي و راهنماي مسلط به زبان هاي مختلف براي گردشگران خارجي داشته باشيم. دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان درباره حضور مهم محصولات صنايع دستي در كنار آثار تاريخي اظهار داشت:محصولات صنايع دستي كه فرهنگ و تاريخ يك قوم و ملت را بازگو مي كنند بايد در محل و مكان مناسب خوب عرصه شوند. مغازه اي خاطرنشان كرد:فروش صنايع دستي در كنار آثار تاريخي يك استان به طور حتم زمينه اي براي حمايت از توليدكنندگان و فروشندگان صنايع دستي خواهد بود.

صدا و سيما نقش اساسي در تفهيم حفاظت از ميراث فرهنگي خواهد داشت

 مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ی نقش صدا و سیما در پخش مستندات و شناسايي ميراث فرهنگي در زمينه حفاظت و فرهنگسازي در تاریخ 10/11/1389  12:50

 

http://art.yjc.ir/NewsDesc.aspx?newsid=413927

 

 

صدا و سيما نقش اساسي در تفهيم حفاظت از ميراث فرهنگي خواهد داشت


دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان گفت : صدا و سيما علاوه بر پخش مستندات و شناسايي ميراث فرهنگي در زمينه حفاظت و فرهنگسازي در جهت آن نقش اساسي را ايفا خواهد كرد

بابك مغازه اي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: رسانه به عنوان مهمترين عامل نقش اساسي در توجه و علاقه مردم به ميراث فرهنگي دارد و رسانه پر بيننده اي همچون صدا و سيما مي تواند به عنوان يك مديوم جامعه بيشترين و بهترين تاثير را در اين راستا بگذارد

 دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان ادامه داد: بخش هاي دولتي و غير دولتي با برنامه ريزي گسترده در زمينه آگاهي رساني در حوزه مختلف ميراث فرهنگي نقش عمومي تر و گسترده اي در زمينه فرهنگ سازي دارند

وي اظهار داشت: با تهيه و پخش برنامه و گزارش ها و يا در متن فيلم و سريال ها مي توان به صورت مستقيم و غير مستقيم نكاتي را براي حفظ و حراست از ميراث فرهنگي از جمله بنا و آثار تاريخي به مردم آموزش داد

مغازه اي پخش مستندات و معرفي شهرهاي تاريخي بنا و اماكن تاريخي از تلويزيون را خوب و مثبت ارزيابي كرد و گفت : رسانه ملي در بحث معرفي آثار و بنا و ميراث فرهنگي بخوبي عمل كرده اما بايد درباره ي حفظ و حفاظت از بنا و اماكن تاريخي نيز بيشتر فعاليت كنند

دبير سخنگوي انجمن كهن دژ همدان افزود: تنها آشنايي مردم با بنا و اماكن تاريخي كافي نيست بلكه رسانه ملي بايد از طريق آگهي يا سريال ها مستندات و گزارش هاي خود به طور مستقيم و غير مستقيم نحوه حفاظت و استفاده صحيح و اصولي از بنا و اماكن تاريخي را براي مردم فرهنگ سازي كند

مغازه اي درباره استفاده از كارشناسان صاحب نظر در زمينه ميراث فرهنگي ادامه داد: با  استفاده از برنامه ريزي هاي علمي مختلف و قابل اجرا و به كارگيري نظرات كارشناسان خبره به طور حتم مي توان در زمينه آموزش و فرهنگ سازي حفاظت از ميراث فرهنگي بخوبي عمل كرد

وي همچنين عملكرد آموزش و پرورش را در زمينه ي ايجاد فضاي آموزشي مناسب در زمينه ميراث فرهنگي و حفاظت از آن مهم و اساسي دانست و اظهار داشت:‌در مدارس آموزشي درباره شناسايي و حفاظت از ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي نداريم كه هويت و شناسنامه ايرانيان را بازگو مي كند

مغازه اي افزود : آموزش و پرورش با استفاده از كارگاه هاي اموزشي نوين و جذاب و آموزش ميداني در محوطه هاي تاريخي به صورت علمي و برنامه ريزي شده درباره ي قدمت و اهميت نگهداري و حفاظت اين اماكن تاريخي مي تواند موثر و مطلوب عمل كند.

دبير انجمن كهن دژ همدان خاطر نشان كرد: تا زماني كه اهميت حفظ تاريخ و ميراث فرهنگي براي عموم مردم تفهيم نشود موفق به حفظ و نگهداري آن نخواهيم شد.

محصولات صنايع دستي نيازمند امور تحقيقاتي و پژوهشي هستند

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با باشگاه خبرنگاران درباره ی مشکلات صنایع دستی به ویژه در همدان و راهکارهایی دراین خصوص درتاریخ 6 بهمن 1389 ساعت 14:35

http://science.yjc.ir/NewsDesc.aspx?newsid=412316

 

 

دبير و سخنگوي انجمن "كهن دژ" همدان؛

محصولات صنايع دستي نيازمند امور تحقيقاتي و پژوهشي هستند

بابك مغازه اي گفت: انجام فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي قبل از برنامه ريزي سبب افزايش توليد و كاهش هزينه ها در توليد محصولات و صنايع دستي خواهد بود.

دبير و سخنگوي انجمن "كهن دژ همدان" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: همدان بعنوان يكي از قطب هاي توليد كننده محصولات سفالي و صنايع دستي با مشكلات و نابه ساماني هايي همراه است

مغازه اي ادامه داد: نبود حمايت مناسب از توليد كنندگان، ‌عرضه ي محصولات تقلبي خارجي در بازار همدان و كمبود و توجه نكردن به فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي از جمله معضلات مهم و اساسي در مورد بازار صنايع دستي همدان است

دبير و سخنگوي انجمن كهن دژ همدان در مورد حمايت از توليد كنندگان و افرادي كه به نوعي با محصولات صنايع دستي درگير هستند تصريح كرد: دولت وام و تسهيلاتي كه در اختيار توليد كنندگان صنايع دستي مي گذارد بسيار كم و ناچيز است و بطور كامل مشخص نيست كه اين مبالغ در چرخه توليدصرف مي شود يا خير، در اين راستا بايد نظارت و كنترل بخوبي انجام گيرد

وي با اشاره به اين نكته كه دولت بهتر است در كنار تسهيلاتي كه براي حمايت از توليد كنندگان صنايع دستي انجام مي دهد خدمات ويژه را نيز در نظر بگيرد اظهار داشت: دولت با تقبل بخشي يا درصد بالايي از مزاياي كارگران همچون بيمه، حقوق و تهيه مواد اوليه از داخل و خارج زمينه را براي افزايش فرآيند توليد و كاهش هزينه براي توليد محصولات صنايع دستي به كار گيرد

مغازه اي گفت: حمايت از توليد كنندگان و همچنين فروشندگان سبب خواهد شد كه فروشگاه هايي كه تنها محصولات صنايع دستي براي عرضه به مشتريان تاسيس شده است افزايش يابد

سخنگوي انجمن كهن دژ همدان عرضه ي محصولات خارجي تقلبي را يكي ديگر از مشكلات صنايع دستي ايران دانست و افزود: لاله جين همدان منبع و مركز اصلي محصولات صنايع دستي سفالي است، اما متاسفانه در بازار همدان محصولات بي كيفيت خارجي كه كپي برداري از صنايع دستي ايراني است به فروش مي رسد

مغازه اي گفت: ما با عرضه ي محصولات و صنايع دستي كه متعلق به كشورهاي چين، تايلند، و يا هر كشور ديگري باشد مشكلي نداريم، اما اينكه محصولات كشور خودمان را كپي برداري مي كنند و به نام خودشان مي فروشند برايمان ناراحت كننده است

دبير و سخنگوي كهن دژ همدان ادامه داد: يكي از بهترين مراكز فروش صنايع دستي مناطقي است كه با بافت هاي تاريخي همجوار باشند، در تمام كشورهاي جهان در كنار بافت هاي تاريخي، صنايع دستي را به عنوان يادگاري و سوغات عرضه مي كنند، اما متاسفانه در كنار بنا و اماكن تاريخي ايران همچنين موردي ديده نمي شود

مغازه اي با اشاره به تپه گنج نامه كه 2 كتيبه مهم در آن مكان جاي دارد و يك مكان گردشگري است اظهارداشت: در مسير اين مكان تاريخي مملو از محصولات بي كيفيت چيني است كه هيچ نظارت و كنترلي براي عرضه ي محصولات صنايع دستي در كنار بناهاي تاريخي وجود ندارد

وي كمبود توجه به فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي را يكي ديگر از مشكلات در زمينه محصولات صنايع دستي دانست و گفت: برنامه ريزي فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي به طور حتم خواهد توانست هزينه هاي توليد را كاهش دهد تا توليد و رقابت براي توليد و فروش افزايش يابد
سخنگوي انجمن كهن دژ همدان افزود: تامين مبالغي صرف تحقيقات و پژوهش براي بهبود طرح ها الگوها و بازاريابي، فروش محصولات صنايع دستي را ارتقا خواهد بخشيد و قبل از هر نوع برنامه ريزي نياز به امر پژوهش و تحقيقات است

مغازه اي ادامه داد: دولت با تاسيس مراكز پژوهشي و تحقيقاتي و جذب و بكارگيري افراد خبره و با تجربه خواهد توانست كالا و محصولات صنايع دستي ايراني را وارد سبد خانوار مردمان ايران كند
وي براي وجود محصولات صنايع دستي ايران كه بسيار متنوع و درخور توجه هستند بسته بندي هاي شكيل و مناسبي را خواستار شد و تصريح كرد: كارشناسان داخلي بايد با توجه به نكاتي همچون حفاظت از صنايع دستي، بسته بندي هاي شكيلي را براي اين كار درنظر بگيرد

مغازه اي خاطر نشان كرد: خريداران صنايع دستي اغلب مسافران داخلي يا گردشگران خارجي هستند كه بايد يك بعد مسافتي طولاني را طي كنند پس در اين راستا بايد صنايع دستي مورد حفاظت و در بسته بندي هاي محكم باشند تا آسيبي به آن ها نرسد و در عين حال زيبا باشند.

تابلوها در محوطه های تاریخی جایگزین راهنماهای مطلع شده‌اند

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری برنا  نیوز درباره ی کمبودها و نیازهای گردشگران در مکانهای گردشگری و برخی مشاهدات عینی از امکانات کشور همسایه در این خصوص در تاریخ سه شنبه 5 بهمن ساعت 11:01

 

 http://bornanews.ir/Pages/News-10956.aspx

 

 

تابلوها در محوطه های تاریخی جایگزین راهنماهای مطلع شده‌اند

نبود نورپردازی مناسب و راهنمای آگاه مهمترین مشکل بناهای تاریخی است

سخنگو و دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ، نبود نورپردازی مناسب و راهنمای آگاه را از جمله مشکلات محوطه ها و بناهای تاریخی عنوان کرد.

 

بابک مغازه ای در باره مشکلات محوطه های و بناهای باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: بیشتر بناهایی که خارج از بافت اصلی شهرها قرار دارند و برخی از بناهای داخل شهرها که کمتر مشهورند، دارای یکسری مشکلات مشترکی از جمله نورپردازی و نبود یک راهنمای آگاه هستند
سخنگو و دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ ادامه داد: بسیاری از این محوطه ها و کتبیه ها از جمله گنج نامه همدان از نورپردازی مناسبی برخوردار نیستند و شب ها در تاریکی فرو می روند.

مغازه ای اظهار داشت: در بیشتر این بناها به ویژه ها آنها که کمتر معروف هستند راهنما و فرد مطلعی که بتواند گردشگران را به خوبی راهنمایی کند و اطلاعات کاملی در اختیار آنها بگذارد بسیار کم است و حتی گاهی اطلاعاتی که این راهنماها می دهند با آن چه در بروشورهای گردشگری آمده، متفاوت است

دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ افزود: در بسیاری از این محوطه های و اماکن تاریخی به جای راهنما از تابلوهای راهنما استفاده می شود که معمولا اطلاعات کامل و کافی در اختیار گردشگران قرار نمی دهند و در آنها به بسیاری از اطلاعات مهم از جمله دوره های تاریخی و فرهنگ و آداب ورسوم اقوام آن دوران و غیره اشاره ای نشده است

وی از نبود مراکز اطلاع رسانی گردشگری در محوطه های تاریخی انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای موفق در زمینه جذب گردشگر در نزدیکی مراکز گردشگری به ویژه اماکن تاریخی مراکز اطلاع رسانی گردشگری وجود دارد

سخنگو و دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ در توضیح مراکز اطلاع رسانی گردشگری گفت: در این مراکز به گردشگران خدمات گوناگونی ارائه می شود که از آن جمله می توان ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان و دانشجوها و پژوهشگرها در سطوح مختلف اشاره کرد.

وی ادامه داد: به طور مثال در شهر قونیه ترکیه کتاب های متنوع گردشگری مربوط به این شهر و تک تک بناهای آنها به زبان های مختلف از جمله فارسی و عربی و انگلیسی و اسپانیای و فرانسه و غیره وجود داشت و در اماکن تاریخی آن ها چندین راهنمای گردشگری حضور داشتند که اطلاعات کاملی نه تنها درباره محوطه تاریخی حوزه فعالیتشان بلکه درباره کل تاریخ و فرهنگ ترکیه داشتند

مغازه ای تصریح کرد: در ترکیه بلیط های مخصوصی وجود داشت که دارنده آنها می توانست از در مدت معینی از همه موزه ها و بنا های تاریخی دیدن کند نکته جالب این بود که قیمت این بلیط ها برای ساکنان ترکیه حدود یک چهارم ارزان تر از بلیط هایی بود که  بهخارجی ها فروخته می شد 

سخنگو و دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با بیان این که وجود فروشگاه های صنایع دستی در محوطه های تاریخی به نفع گردشگران و مردم محلی است و می تواند باعث رونق صنایع دستی شود اظهار داشت: محوطه های تاریخی یکی از بهترین مکان ها برای فروش صنایع دستی بومی هر منطقه است تا مردم بتوانند در کنار آشنایی با این محصولات بومی آن ها را به عنوان سوغات خریداری کنند البته به شرط این که این محوطه ها به محلی برای فروش محصولات خارجی تبدیل نشوند

 

طرح تشکیل بنیاد ملی برای حفاظت و نگهداری از بناها و بافتهای تاریخی

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری هنر نیوز درباره ی طرح تشکیل بنیاد ملی برای حفاظت و نگهداری از بناهای و بافتهای تاریخی در تاریخ  يکشنبه 3 بهمن 1389 ساعت 13:35

 

 

http://www.honarnews.com/index.aspx?siteid=1&pageid=281&newsview=22556

 

دبیر و سخنگوی انجمن ایران شناسی کهن دژ و فعال میراث فرهنگی در همدان در گفت وگو با هنرنیوز؛

 

طرح تشکیل بنیاد ملی برای حفاظت و نگهداری از بناها و بافتهای تاریخی

  

دبیر و سخنگوی انجمن ایران شناسی کهن دژ پیشنهادتشکیل بنیاد ملی برای حفاظت و نگهداری از بناها و بافتهای تاریخی را داد

به گزارش هنرنیوز، چندی قبل علویان صدر در پاسخ به پرسش هنرنیوز در مراسم بزرگداشت امیرکبیر اعلام کرد :«فروش هر اثر تاريخي از نظر سازمان ميراث فرهنگي هيچ ممانعتی ندارد و سازمان میراث فرهنگی قصد خريد هيچ اثری مگر نفايس را ندارد. سياست‌گذاری ما صرفا برای نفايس است. سازمان معتقد است از آثار فرهنگی بايد در دست مردم و با سرمايه‌گذاری و حضور آن‌ها مراقبت و حفاظت شود.» به همین منظور با دبیر و سخنگوی انجمن ایران شناسی کهن دژ و فعال میراث فرهنگی در همدان به گفت و گو نشستیم.

 

هنرنیوز:با توجه به شرایط و مشکلات پیش آمده ، برای بافتهای تاریخی شهرها و ابراز عدم توانایی سازمان میراث فرهنگی برای خرید و نگهداری تمامی این آثار پیشنهاد شما برای حفظ این آثار چیست؟

 

در شرایط فعلی بهترین گزینه برای حفاظت از این یادگارهای کهن , نگهداری و اداره مردمی آنها درغالب یک بنیاد ملی به منظورخرید , حفاظت , نگهداری دائمی و کاربری بهینه این بناهاست که با توجه به تاکیدات جدید مسئولان سازمان میراث فرهنگی مبنی بر لزوم واگذاری امور مختلف میراث فرهنگی به مردم قاعدتا می باید با تایید و همراهی عملی آنان نیز همراه باشد. 

 

هنرنیوز: ممکن است به صورتی مشروح جزییات بیشتری از این طرح را بیان کنید؟

 

در آخرین نشست مطبوعاتی که آقای بقایی ریاست سازمان میراث فرهنگی با خبرنگاران برگزار نموده اند ایشان و معاونت حفظ و احیای آن سازمان به طور مشخص اشاره نموده اند که «قرار نیست مسئول میراث فرهنگی تنها دولت باشد» این گفته به این مفهوم است که علاوه بر دولت ،ملت نیز مسئول حفظ , احیا و نگهداری از میراث فرهنگی هستند. البته این گفته را می توان درست دانسته و به فال نیک گرفت به شرطی که در کنار مسئولیت تک تک افراد ملت در برابر نگهداری از میراث فرهنگی حق و امکان لازم به منظور اظهار نظر و نقش آفرینی عملی مردم و در گامی بالاتر نمایندگان نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد دوستدار میراث فرهنگی در حدی که بتوانند تاثیر گذاری لازم را داشته باشند، فراهم شده و به نظرات و پیشنهادات این فعالان مدنی که به مثابه نمایندگان وجدان اجتماعی ملت هستند بهای لازم داده شود 

از سوی دیگر ایشان و معاون حفظ و احیا این سازمان کمبود امکانات مالی را دلیلی بر عدم توانایی برای خرید و نگهداری بناها قلمداد کرده اند ،که هر چند این دلیل نمی تواند کاملا قابل قبول باشد، اما در راستای این دو موضوع و اظهارات اخیر معاون این سازمان در شیراز در خصوص واگذاری امور مربوط به میراث فرهنگی به بخشهای خصوصی و مردمی می توان تشکیل بنیاد حفظ و نگهداری میراث فرهنگی توسط فعالان مدنی را طرحی دانست که اگر سازمان میراث فرهنگی به واقع خواستار حفظ این بناهاست و تنها بودجه لازم را در اختیار ندارد ،قاعدتا مخالفتی با آن نخواهد داشت و فعالان مدنی می باید پا در میدان گذاشته و با جذب حمایت خیرینی که تا به حال در فرایند مدرسه سازی و بیمارستان سازی موفق عمل کرده اند، زمینه حمایت مالی از نگهداری و حفظ یادگارهای تاریخی این سرزمین توسط بخش خصوصی را به صورتی نظامند و به دور از سودجویی و منفعت طلبی شخصی در غالب یک بنیاد ملی فراهم سازند . بخشهای دولتی هم می توانند در صورت تمایل به حضور مردم در میدان حفاظت از میراث فرهنگی با امکانات مختلفی که در اختیار دارد زمینه تسهیل در کار را فراهم سازد 

 

هنرنیوز :حمایتهای دولتی باید به چه صورت باشد؟

 

در پاسخ به این سوال به عنوان مثال می توان گفت دولت با موافقت در اعطای مجوز لازم برای تاسیس موزه , کتابخانه , فرهنگسرا و نمایشگاه آثار هنری و فرهنگی در بناهای پر اهمیت و راه اندازی رستوران , هتل و مهمانسرای گردشگری در مکان هایی با اهمیت کمتر که توسط این بنیاد با حمایت خیرین و به صورتی ملی و دائمی خریداری گردیده است ،انگیزه بیشتری را برای استفاده فرهنگی از بنا های تاریخی فراهم سازد. علاوه بر آن دستگاه های مختلف همچون اداره دارایی و شهرداری ها ،می توانند معافیتهای مالیاتی و عوارضی را به این مکانها و خیرینی که در خرید و نگهداری از آنها یاریگر این مجموعه باشند، اعطا نمایند .مانند برخی معافتهایی که به خیرین مدرسه ساز داده می شود .دیگر ارگانها نیز باید با حمایتهای لازم غیر مادی زمینه گرایش هر چه بیشتر به این حرکت مردمی را فراهم سازند که این خود نمونه و آزمونی برای اقدام عملی ارگانها دولتی و در راس آنها سازمان میراث فرهنگی برای بها دادن به نقش نهادهای مدنی در حفاظت از میراث فرهنگی خواهد بود

 

هنرنیوز:آیا برنامه عملی هم برای تشکیل و فعالیت این بنیاد دارید؟ 

 

در حال حاضر من با همکاری چند تن از علاقه مندان به میراث فرهنگی و فعالان مدنی در حال تهیه برنامه عملی لازم برای برداشتن اولین گامهای راه اندازی چنین بنیادی هستیم، که نیازمند حمایت و همراهی دیگر فعالان مدنی و اصحاب مطبوعاتی که مایل به همراهی در این راهند، است تا شاید انجام احتمالی این حرکت سرآغاز تازه ای برای حمایت گسترده مردمی به ویژه صاحبان سرمایه از میراث فرهنگی این سرزمین باشد و همراهی صاحبان اندیشه و سرمایه با یکدیگر زمینه ساز بالندگی هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن ایران زمین باشد

کارگاه های سفال لاله جین یکی پس از دیگری تعطیل می شود

مصاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با هنر نيوز درباره ی کارگاه های سفال لاله جین در تاریخ 29 دی 1389 ساعت 16:03

کارگاه های سفال لاله جین یکی پس از دیگری تعطیل می شود

 

بابک مغازه ای گفت: تولید کنندگان دیروزی به دلیل هزینه بالای اداره کارگاه ها و تولید این محصول همچنین به دلیل واردات بی رویه سفال با قیمت و کیفیت کم و جدابیت بالا از چین تبدیل به واردکننده شدند.

بابک مغازه ای فعال میراث فرهنگی و دبیر و سخنگو انجمن «کهن دژ» همدان ، در مورد وضعیت سفال این شهر به هنر نیوز گفت: متاسفانه طی سال های گذشته کارگاه های تولید سفال شهر لاجین که در درازای تاریخ یکی از اصلی ترین قطبهای تولید سفال ایران بوده و هست یکی پس از دیگری تعطیل می شود .

وی تاکید کرد :خیابان های این شهر تا پیش از این از کارگاه های تولید سفال پربود. اما امروز دیگر آن گونه نیست و بیشتر تولید کنندگان عمده دیروزی به دلیل هزینه بالای اداره کارگاه ها و تولید این محصول و واردات بی رویه سفال با قیمت کم , جدابیت بالا و البته کیفیت پایین از کشور چین و همچنین برداشت بی رویه خاک لاجین ( برای منظورهای دیگر )که خاک مناسبی برای ساخت سفال است تبدیل به واردکنندگان محصولات خارجی تبدیل شده اند.

مغازه ای گفت :در این میان ورود محصولات خارجی، اغلب صنایع دستی مختص آن کشورها که دارای زیبایی های خاص و بومی باشند، نیستند.

وی تصریح کرد :این محصولات بیشتر کپی برداری از محصولات و صنایع دستی مناطق مختلف ایران هستند و به همین دلیل می توانند مخرب باشند، در صورتی که اگر صنایع دستی اختصاصی همان کشور باشد مشکلی برای محصولات کشور ما ایجاد نخواهد ساخت .

این فعال میراث فرهنگی در استان همدان در ارتباط با کمک های دولتی به صنایع دستی نیز اظهار کرد : دولت تسهیلاتی را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد اما مبلغ آن اغلب کم و ناچیز است و شاید بهتر باشد به جای اعطای این تسهلات, سهمی در هزینه بیمه , حقوق و مزایای کارگران این کارگاه ها داشته باشد و یا تخفیفات دیگری را در هزینه هایی که توسط دولت از بخش خصوصی دریافت می شود به این کارگاه ها اختصاص دهد .

وی توضیح داد : به این ترتیب با پایین آوردن هزینه تولید، تهیه و عرضه این محصولات از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار می شود و همچنین می توان از فروشندگان نیز حمایت نمود .

مغازه ای بیان کرد:بعد از تولید کنندگان , این فروشندگان هستند که نقش مهمی را در فرآیند عرضه و فروش محصول بر عهده دارند و با اعطای تخفیفات و معافیتهای مختلف میتوان بازاریان را به عرضه هر چه بیشتر صنایع دستی تشویق نمود .

وی تصریح کرد : از سوی دیگر با یک برنامه ریزی درست می توان از متخصصین در این زمینه کمک گرفت و با یاری گرفتن ازتجربیات کشور های دیگر صنایع دستی را به دو بخش نمادهای هنر ملی و بخش تجاری - عمومی تقسیم بندی کرد و با همگانی کردن استفاده از صنایع دستی زمینه تداوم تولید این محصولات را فراهم نمود.

تپه 2000 ساله همدان در حال تخريب است

تپه 2000 ساله همدان در حال تخريب است

تپه مصلا همدان پيش از تخريب

تپه تاريخي مصلا همدان در حالي همچنان رو به تخريب است که گفته مي‌شود تا دو سال قبل قلعه‌اي اشکاني روي اين تپه وجود داشته که براي ساخت شبستان مصلا همدان از بين رفته است. بر همين اساس احتمال مي‌رود که اين تپه قدمتي بيش از 2000 سال داشته باشد. گفته مي‌شود که تا کنون بيش از 400 درخت روي اين تپه قطع شده است.


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ تپه تاريخي مصلا همدان در حالي همچنان رو به تخريب است که گفته مي‌شود تا دو سال قبل قلعه‌اي اشکاني روي اين تپه وجود داشته که براي ساخت شبستان مصلا همدان از بين رفته است. بر همين اساس احتمال مي‌رود که اين تپه قدمتي بيش از 2000 سال داشته باشد. گفته مي‌شود که تا کنون بيش از 400 درخت روي اين تپه قطع شده است.

 

به گزارش CHN تپه مصلا يكي از تپه‌هاي باستاني داخل شهر همدان است. از آنجايي كه در گذشته نماز عيدين در فراز آن اقامه مي‌شده است به اين نام معروف مي‌شود. طبق نظر کارشناسان به نظر مي‌رسد تپه مصلا در جهت تپه سنگ شير و هگمتانه قرار دارد و احتمالا به هم پيوسته بوده‌اند.

 

«مهرنوش نجفي راغب»، عضور شواري اسلامي شهر همدان و عضو کميسيون ماده 7 فضاي سبز درباره تخريب‌هاي صورت گرفته در اين تپه باستاني به CHN گفت: «تا دو سال قبل بقاياي قلعه‌اي که گفته مي‌شود احتمالا به اشکانيان تعلق داشته روي تپه مصلا ديده مي‌شد که با آغاز پروژه ساخت مصلا همدان، بقاياي اين قلعه تخريب شد.»

 

وي در ادامه گفت: «اين تپه در طرح تفصيلي سال 1385 به عنوان کاربري فرهنگي و مذهبي ديده شده و بر همين اساس ساخت مصلا روي آن آغاز شده است.»

 

اين ساخت و سازها در حال ادامه دارد که به دليل وجود قلعه‌اي باستاني روي آن بايد مورد پژوهش‌هاي باستان‌شناسي قرار مي‌گرفت. اين درحالي است که نه تنها اين پژوهش‌ها انجام نگرفته است که قلعه باستاني روي تپه نيز تخريب شده است.

 

«بابک مغازه‌اي»، دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي کهن‌دژ در همدان با اعلام اين مطلب که پيوسته‌گي تپه مصلا با تپه هگمتانه اهميت تاريخي آن را دو چندان مي‌کند به CHN گفت: «تپه مصلا به طور پيوسته با تپه هگمتانه متصل است. گويي اين تپه کوچک ميان خود دره‌اي به وجود آورده باشند. از آنجايي که کاوش‌هاي باستان‌شناسي سه سال گذشته در تپه هگمتانه نشان داد که اين محوطه باستاني به دوره اشکاني تعلق دارد، قلعه روي تپه مصلا اهميت دو چندان يافت. زيرا احتمالا آن قلعه به طور مشخص با آنچه در تپه هگمتانه بوده، در ارتباط بوده است.»

 

مغازه‌اي درباره قلعه باستاني تپه مصلا مي‌گويد: «اين قلعه که امروز به دليل ساخت و سازها اخير از بين رفته احتمالا در دوره اشکانيان ساخته شده و در دوره اسلامي هم مورد استفاده قرار گرفته است.»

 

به گفته وي بقاياي قلعه به خوبي در عکس‌هاي اشميت قابل مشاهده بوده و اين موضوعي نيست که از ديد باستان‌شناسان پنهان بوده باشد.

 

پيش از ساخت مصلا همدان روي اين تپه باستاني، ساخت کتابخانه‌اي آغاز شده بود که دو سال قبل به بهره‌برداري رسيد. به گفته نجفي اين کتابخانه روي آثار ساخته نشده و در کنار تپه قرار گرفته است.

 

درختان، قرباني ديگر ساخت و سازهاي تپه مصلا

قربانيان ساخت و ساز روي تپه مصلا تنها به تخريب قلعه باستاني و احتمالا آثار به‌جاي مانده آن خلاصه نمي‌شود. آغاز اين ساخت و سازها با قطعه بيش از 400 درخت همراه شد.

 

مغازه‌اي درباره درختان تپه مصلا به CHN مي‌گويد: «درختان تپه مصلا پيش از انقلاب و طي طرحي به صورت جنگل انبوه روي تپه کاشته شدند. وجود اين درختان قلعه را هم مورد حفاظت قرار مي‌داد اما با آغاز ساخت و سازها و تخريب قلعه قطع درختان هم آغاز شد.»

 

گفته مي‌شود که قطع درختان همچنان ادامه دارد. نجفي دراين باره مي‌گويد: «تا کنون 400 درخت قطع شده و شايد چندبرابر اين رقم درخت باقي‌مانده باشد که در خطر خشک شدن و قطع قرار گرفته‌اند.»

 

به نظر برخي از تاريخ‌نگاران اين تپه در دوره‌هاي پيش از اسلام با رونق بوده و برج و باروئي داشته که ويرانه‌هايش باقي‌مانده بود. گرچه بعضي از صاحب‌نظران کاخ‌هاي دولت ماد را در فراز آن مي‌دانند ولي در دوره پارت‌ها تپه مصلا داراي استحکامات نظامي بوده و برخي آثار پيدا شده از آن دوره مويد اين نکته‌است.

تپه مصلا يک محوطه باستاني بوده و آثار مدفون آن تنها به وجود قلعه خلاصه نمي‌شود. اين درحالي است که نه تنها قلعه باستاني آن تخريب شده که ساخت مصلا و بخش‌هاي مختلف آن همچنان ادامه دارد.

صنايع دستي، هنري رو به زوال

صاحبه ی دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با خبرگزاری میراث فرهنگی درباره ی صنايع دستي درتاریخ 17 خرداد 1389

صنايع دستي، هنري رو به زوال



هزينه‌هاي بالاي توليد، عدم حمايت اصولي از هنرمندان صنايع دستي و ورود کالاهاي مشابه خارجي باعث شده تا اين حرفه، که بخشي از پيشينه فرهنگي هر کشوري محسوب مي‌شود، در ايران با مشکلات زيادي مواجه باشد. در حال حاضر بخشي از توليدات صنايع دستي ايران از بين رفته و آنچه باقي‌مانده نيز در شرف فراموشي است.
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ هزينه‌هاي بالاي توليد، عدم حمايت اصولي از هنرمندان صنايع دستي و ورود کالاهاي مشابه خارجي باعث شده تا اين حرفه، که بخشي از پيشينه فرهنگي هر کشوري محسوب مي‌شود، در ايران با مشکلات زيادي مواجه باشد. در حال حاضر بخشي از توليدات صنايع دستي ايران از بين رفته و آنچه باقي‌مانده نيز در شرف فراموشي است.
 
به گزارش CHN صنايع دستي يکي از مهمترين ارکان فرهنگي و هنري هر جامعه‌ است. اين هنر بومي با پيشينه‌اي به قدمت تاريخ، برگرفته از آن بخش نيازهاي جوامع کهن است که با ساخت ابزار و تن‌ پوش‌هاي زيبا و شگفت‌انگيز، زندگي را سر مي‌کردند. آنچه در گذشته دور بر حسب رفع نياز ساخته مي‌شد امروز به عنوان هنري دستي و بومي تحت عنوان صنايع دستي شناخته مي‌شود. اين هنر روزگاري نيازهاي زندگي را فراهم مي‌کرد و امروز که هنري والا شناخته مي‌شود،‌ حتي نيازهاي هنرمندان خود را هم برطرف نمي‌کند.
 
با نگاهي گذرا به بازارهاي سنتي ايران مثل بازار اصفهان، کاشان، شيراز، تبريز و ... مي‌توان اهميت حفظ ارزش‌هاي صنايع دستي در ايران را يافت. امروز اين بازارها از کالاهاي صنايع دستي غيربومي، اما مشابه پر شده است. کالاهايي که به نام صنايع دستي ايران در خارج از کشور به خصوص چين ساخته مي‌شود و پس از ورود به ايران، نه تنها ضربه مهلکي به صنايع دستي توليد شده در کشور مي‌زند که با اشباع بازارهاي فروش مانع از کسب و کار هنرمندان اين خطه مي‌شود.
 
ايران با پيشينه تاريخي خود يکي از کشورهاي مهد صنايع دستي جهان است. اما آنچه امروز اين مقام و مرتبه را به خطر انداخته، عدم توجه به موضوع حمايت اصولي از هنرمندان صنايع دستي و جلوگيري از فروش بي‌رويه اجناس قلابي در بازارهاي سنتي است؛ که مانع از دوام و قوام اين هنر در کشور مي‌شود. از اين رو هنرمندان صنايع دستي نيز به ناچار با ترک کار و حرفه خود به مشاغل ديگري روي مي‌آورند.
 
«بابک مغازه‌اي»، روزنامه‌نگار و دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي کهن‌دژ در‌باره وضعيت صنايع دستي به خصوص در همدان به CHN مي‌گويد: «وضعيت صنايع دستي همدان خوب نيست. از يک سو هزينه‌هاي بالاي توليد و از سوي ديگر رقابت ناعادلانه اجناس صنايع دستي ايران و مشابه خارجي آن‌ها در بازارهاي سنتي، مانع از رشد جدي و درست اين هنر در همدان و خيلي از شهرهاي کشور شده است.»
 
وي عدم حمايت اصولي از هنرمندان صنايع دستي را يکي از مهمترين مشکلات آن مي‌داند و مي‌گويد: «در همدان از هنرمندان سنگ‌تراش حمايت‌هايي شده است و حتي براي آن‌ها جايي نيز در نظر گرفته‌اند. اما اين حمايت‌ها با يک برنامه‌ريزي درست و منسجمي پيش نمي‌رود و از آنجايي که هزينه‌هاي توليد بالاست و حتي فروش آثار هم پاسخ‌گوي جبران اين هزينه‌ها نيست، هنرمندان صنايع دستي نيز کار خود را رها کرده و شغل ديگري انتخاب مي‌کنند.»
 
سفال‌گري،‌ چرم، صنايع فلزي مثل مس‌گري، شيشه‌سازي،‌صنايع چوبي ملاير، مروابافي، فرش‌بافي و ... از جمله مهمترين صنايع دستي استان همدان هستند که برخي از آن‌ها به طور کامل رو به فراموشي بوده و تعداد اندکي استاد‌کار براي بقاي آن‌ها مانده است.
 
در حال حاضر يکي از مهمترين صنايع دستي همدان سفال‌گري است که هنوز به حيات خود ادامه مي‌دهد. اما از تعداد بي‌شمار کارگاه‌هاي سفال‌گري، امروز اندکي باقي‌مانده است که توليدات اين کارگاه‌ها نيز در مواجه با سراميک چيني و سفال مشابه خارجي، روي دست توليد کنندگانشان مانده است. امروز هم فروشگاه‌هاي صنايع دستي هم تمايلي به فروش کار دست هنرمندان اين رشته را ندارند.
 
اين رقابت ناعادلانه مشکلات بيشتري نيز فراهم کرده است. هزينه‌هاي بالاي توليد و کارگر، هنرمند صنايع دستي را با مشکلات مالي فراواني مواجه مي‌کند و چون بازگشت اين هزينه‌ها در اکثر مواقع صورت نمي‌گيرد،‌ هنرمند بدهکار را راهي مشاغل کاذب اما با درآمد بهتر مي‌کند.
 
مغازه‌اي درباره صنايع دستي همدان مي‌گويد: «چرم يکي از هنرهاي مهم و معروف همدان است که در شرف نابودي بوده و کمتر استادکاري در اين رشته فعاليت مي‌کند. کساني هم کار مي‌کنند به ساخت جاي فشنگ و نيازها و خواسته‌هاي مسافران و گردشگران اهميت مي‌دهند و از آن کيف و کفش و توليدات چرمي خبري نيست. همين اتفاق براي مس‌گري و فرش‌بافي هم افتاده است. تا 50 سال قبل فرش‌بافي يکي از هنرهاي مهم همدان بود اما امروز به ندرت و خيلي انگشت‌شمار دار قالي همداني پيدا مي‌شود.»
 
به گفته مغازه‌اي هنرمندان صنايع دستي که هنوز به جدي اين هنر را دنبال مي‌کنند، وضعيت معيشتي خوبي ندارند. اکثر آن‌ها به مشاغل ديگري روي آورده‌اند و در زمان بيکاري هنرشان را مورد استفاده قرار مي‌دهند. خيلي از کارگاه‌ها به علت مشکلات مالي بسته شده و به اين ترتيب آينده خوبي براي اين هنر ملي ديده نمي‌شود.
 
يکي از کارهاي صورت گرفته در حمايت از هنرمندان صنايع دستي، پرداخت وام‌هاي چند ميليوني به آن‌هاست. مغازه‌اي دراين‌باره مي‌گويد: «اين وام‌ها که به گفته برخي مسئولان جمع رقم آن در استان همدان به يک ميليارد تومان هم رسيده ايده خوبي بود که البته بدون برنامه اجرا شد. امروز هرکسي که کارت صنايع دستي دارد مي‌تواند به راحتي کارگاه توليدي راه بياندازد. بعد هم به اسم کارگاه خود وام مي‌گيرد اما از توليد خبري نيست. در همدان به جاي آن‌که اين وام‌ها به دست استادکارها برسد و رونقي به زندگي‌شان بدهد، به دست جوان‌هايي رسيد که نه کارشان در حد استادکارها بود و نه توليد خوبي ارائه کردند.»
 
صنايع دستي از جمله موضوعاتي است که مي‌تواند در رونق گردشگري نقش عمده‌اي داشته باشد. زماني که اين هنر با درايت‌هاي دولتي و حمايت‌هاي اصولي، به توليد مناسبي برسد، گردشگر هر نقطه‌اي را متوجه خود مي‌کند. برخي گردشگران به نيت خريد اجناس سنتي و صنايع دستي به شهرهاي تاريخي سفر مي‌کنند. براي مثال اصفهان از اين دسته شهرهاست و که در کنار آثار تاريخي، فروش صنايع دستي را هم دارد. اما همين شهر تاريخي با مشکل رقابت بازارهاي خارجي و اجناس کپي شده اين بازارها مواجه است.
 
مناطق کويري ايران يکي از بخش‌هاي تاريخي کشور هستند و از گذشته‌هاي دور صنايع دستي مهمي که بيشتر آن‌ها ريشه در بافندگي دارند، در آن پديد آمده‌ است. با اين حال زوال اين هنر، تهديدي جدي براي هنرمندان کوير نشين بوده و امروز تعداد اندکي به کار توليد صنايع دستي مشغولند.
 
«حسين ميرزاجاني»، مدير عامل انجمن فعالان توسعه گردشگري شهر نوش آباد درباره رونق دوباره صنايع دستي در منطقه کويري کاشان، نوش‌آباد و آران و بيدگل به CHN مي‌گويد: «قالي‌بافي، جولابافي، ريسندگي با پشم شتر، رنگرزي؛ به خصوص رنگرزي نخ قالي و ... از جمله هنرهاي سنتي اين منطقه کويري کشور است که در خطر جدي زوال و نابودي به سر مي‌برند.»
 
وي در ادامه گفت: «طي چندسال گذشته با ابتکاري به منظور توسعه گردشگري منطقه بخشي از اين صنايع دستي را زنده کرديم. ما با بردن تورهاي گردشگري به خانه هنرمندان صنايع دستي و معرفي آن‌ها به مسافران، سفارش‌هاي توليد آثار سنتي مي‌گيريم و به اين ترتيب برخي از آن‌ها که اين هنر را کنار گذاشته بودند، امروز دوباره به اين کار روي آوردند.»
 
به گفته وي با اين حال هنوز وضعيت هنرمندان سنتي منطقه کويري نامساعد است و خيلي از آن‌ها بيمه نيستند. سازمان ميراث فرهنگي حمايت چنداني از هنرمندان سنتي منطقه نمي‌کند و تنها تعدادي از آن‌ها را بيمه کرده است.
 
ميرزاجاني با اشاره به تهيه مواد اوليه صنايع دستي مي‌گويد: «مهمترين مشکل تهيه مواد اوليه است که قيمت جنس سنتي را تعيين مي‌کند. اگر اين مواد اوليه با حمايتي از سوي دولت در اختيار هنرمند قرار گيرد، بخشي از قيمت عرضه را نيز پايين مي‌آورد و آنوقت است که هنر سنتي ايران با قيمت مناسب‌تري در اختيار گردشگران و مسافران قرار مي‌گيرد.»
 
قالي‌بافي که يکي از هنرهاي اصلي مردمان کويرنشين بوده امروز با خطر جدي زوال مواجه است. گفته مي‌شود از 2000 دستگاه قالي که طي 20 گذشته وجود داشته، تنها 100 دستگاه قالي باقي‌مانده است.
 
ميرزاجاني دراين‌باره مي‌گويد: «زماني در هر خانه‌اي يک دار قالي وجود داشت. اما هزينه‌هاي توليد و زماني که صرف بافت قالي مي‌شود، به صرفه نيست و به همين علت اکثر هنرمندان اين رشته دار قالي خود را رها کرده‌اند.»
 
وي با اشاره به شهر زيرزميني نوش‌آباد که رونق دوباره‌اي به گردشگري منطقه داده است مي‌گويد: «محيط اطراف ورودي‌هاي شهر زيرزميني بهترين مکان براي عرضه کالاهاي سنتي کوير است. اگر سازمان ميراث فرهنگي حمايت لازم را داشته باشد، اطراف ورودي‌هاي شهرزيرزميني مي‌تواند به بازار فروش اجناس سنتي تبديل شود.»
 
وي که طي چندسال گذشته يکي از ورودي‌هاي شهر زيرزميني را مورد بهره‌برداري قرار داده مي‌گويد: «در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي با عقد قراردادهاي کوتاه مدت، بهره‌برداري بخشي از شهر زيرزميني را واگذار کرده است. اين در حالي است که با اين قراردادها نمي‌توان کاري اصولي و درست انجام داد و اگر زمان اين قراردادها بيشتر شود، بخش خصوصي حتي به رونق صنايع دستي هم توجه مي‌کند.»
 
اما قصه صنايع دستي در شهرهاي کوچک تاريخي غم‌انگيزتر است. براي مثال در ماسوله بخشي از هنر سنتي منطقه به‌طور کامل از بين رفته و تعداد استادکارهاي هنرهاي سنتي اين شهر کمتر از انگشتان يک دست است.
 
«صادق صالحي»، دبير موسسه حفظ و توسعه پايدار ماسوله دراين‌باره به CHN مي‌گويد: «چلنگري (آهنگري سنتي ماسوله)، چموش‌دوزي، چاقوسازي و نقره‌سازي از جمله هنرهاي سنتي ماسوله است که اکثر آن‌ها از بين رفته‌اند.»
 
وي در ادامه مي‌گويد: «در حال حاضر يکي از استاد‌کاران چلنگري و يک استاد کار چاقوساز در ماسوله باقي مانده که البته وضعيت جسمي آن‌ها مساعد نيست. در حال حاضر يکي از اين استادکاران در سي سي يو بستري است.»
 
صالحي با انتقاد از وضعيت فروش آثار سنتي و صنايع دستي در ماسوله مي‌گويد: «بازار ماسوله که يکي از معروفترين بازارهاي سنتي گيلان است، از فروش اجناس چيني اشباع شده و خبري از صنايع دستي ماسوله نيست. چاقوهاي چيني، چموش‌هاي غير بومي، نقره‌هاي چيني و بدلي و ... بخشي از مهمترين فروش بازار سنتي ماسوله را به خود اختصاص داده و جايي براي فعاليت هنري و هنرمندان اين شهر نگذاشته است.»
 
وي همچنين با بيان اين مطلب که دستفروش‌هاي غير بومي هم به رونق بازار ماسوله لطمه زده‌اند گفت: «در ايام تعطيل و روزهايي که گردشگران به ماسوله مي‌آيند، دستفروش‌هاي غيربومي (که گاهي تعدادشان به 150 تا 160 نفر هم مي‌رسد) با مجوز شهرداري در مسير آن‌ها قرار مي‌گيرند و مانع از کسب و کار اهالي ماسوله در بازار مي‌شوند.»
 
امروز علي‌رغم گفتارهايي درباره حمايت از هنرمندان صنايع دستي، اين رشته هنوز با مشکلات زيادي مواجه است و هنرمندان آن نيز به دليل عدم حمايت‌هاي اصولي دولت چندان دلگرم کارشان نيستند. به نظر مي‌رسد که گام‌هاي بلندي تا رسيدن به رشد و اعتلاي اين هنر در کشور مانده است.

ديدار از اماکن تاريخي در نوروز؛ روايت بي روايت

ديدار از اماکن تاريخي در نوروز؛ روايت بي روايت

سفرهاي نوروزي در حالي به پايان رسيد که گفته مي‌شود بيش از 21 ميليون نفر در طول تعطيلات از اماکن تاريخي، تفريحي و گردشگري ديدن کردند. اين در حالي است که بازديد از اماکن تاريخي در اکثر مواقع بدون حضور راهنمايان گردشگري، ارائه بروشور، اطلاعات و توضيحات کارشناسانه بوده و گردشگران فقط از اين اماکن ديدن کرده‌اند.

کاخ شمس‌ العماره از مجموعه کاخ‌هاي گلستان

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ سفرهاي نوروزي در حالي به پايان رسيد که گفته مي‌شود بيش از 21 ميليون نفر در طول تعطيلات از اماکن تاريخي، تفريحي و گردشگري ديدن کردند. اين در حالي است که بازديد از اماکن تاريخي در اکثر مواقع بدون حضور راهنمايان گردشگري، ارائه بروشور، اطلاعات و توضيحات کارشناسانه بوده و گردشگران فقط از اين اماکن ديدن کرده‌اند.

 

به گزارش CHN بازديد از اماکن تاريخي بخشي از برنامه گردشگري در کشور است. مردم ايران با سفر به شهرها و مناطق تاريخي، هويت خود را در اين ديدارها تازه مي‌کنند و با لذت به تماشاي آثار تاريخي مي‌نشينند. اما زماني اين لذت دو چندان مي‌شود که گردشگران از چند و چون ساخت آثار تاريخي کشور مطلع شده و روايتي از تاريخ را در حاشيه هر اثر بدانند.

 

راهنماي گردشگري از جمله خدماتي است که متوليان امر گردشگري کشور بايد در اختيار مسافران قرار دهند. رشد گردشگري از اماکن تاريخي بدون آگاهي از مباحث پيرامون هر اثر، تنها به بازديد کورکورانه اثر منتهي مي‌شود و از سوي ديگر نبود کارشناسان و راهنمايان گردشگري باعث درج اطلاعات غلط و نادرست از سوي گردشگران به يکديگر نيز مي‌شود.

 

نوروز 89 در حالي طبق آمارهاي ارائه شده 21 ميليون بازديد کنده از اماکن تاريخي،‌ تفريحي و گردشگري داشته که کمترين خدمات گردشگري به آن‌ها ارائه شده است. اين در حالي است که از اين آمار به عنوان يک موفقيت گردشگري کشور ياد مي‌شود.

 

تهران، تاريخ بي‌روايت

آثار تاريخي تهران از جمله آثار ارزشمند کشور هستند که به دليل واقع شدن در پايتخت نيز از اهميتي دو چندان برخوردارند. انتظار مي‌رود که وجود آثار تاريخي در اين شهر با ارائه خدمات و سرويس‌هاي گردشگري ويژه‌اي همراه باشد؛ اما آنچه در مسافرت‌هاي نوروزي نسيب گردشگران شد، ديدار از آثار تاريخي بي‌روايت در پايتخت کشور بود.

 

«بابک مغازه‌اي»، دبير انجمن دوستدار ميراث فرهنگي کهن‌دژ همدان از جمله گردشگراني بود که تهران را براي سفرهاي نوروزي انتخاب کرد اما گويي اين انتخاب تنها در بازديد از اماکن تاريخي خلاصه شد و اطلاعات چنداني به دانسته‌هاي وي افزوده نشده است.

 

مغازه‌اي دراين‌باره به CHN مي‌گويد: «امسال نوروز ترجيح داديم که چند روزي را به ديدار يادگارهايي از تاريخ ايران در قلب پايتخت برويم و اميد داشتيم که در شهري که همواره انبوهي از امکانات مادي و انساني کشور را به خود اختصاص داده و بسياري از موزه‌ها و کاخ‌هاي بزرگ کشور در آن واقع است با استقبالي کم نظير و برخوردي در خور اين همه تبليغات روبرو باشيم اما اين انتظار در اولين بازديد ما در کاخ گلستان به برآورده نشد، چرا که برخورد مسئولين آنجا در نامناسب‌ترين شکل ممکن بود و جالبتر از همه اين بود که درکاخ به آن بزرگي هيچ نقشه و راهنماي کتبي در اختيار گردشگران گذاشته نمي شد. وقتي من چنين چيزي را مطالبه کردم بسياري از افرادي که آنجا ظاهرا قرار بود راهنماي گردشگران باشند گفتند ما فقط توانستيم اينجا را باز نگهداريم و مرا به طرف فروشگاهي رهنمون کردند که از قرار بايد مسئول روابط عمومي در آنجا باشد. پس از مراجعه فردي ديگري که آنجا بود با خونسردي گفت ايشان هفته اول بود و اکنون خسته شده و امروز نيست.»

 

وي در ادامه مي‌گويد: «در قسمت‌هاي مختلف نيز برخي اوقات وقتي از راهنما مي‌خواستيم که در صورت امکان توضيحات بيشتري بدهند فقط مي گفتند, مطالب روي ديوارها را بخوانيد. در يک مورد هم راهنما در حالي که حاضر نبود از جاي خود برخيزد توضيحي را درست خلاف مطلب نصب شده بر ديوار داد که اين خود جاي تعجب ديگري داشت.»

 

مغازه‌اي در انتقاد از نگهداري کاخ گلستان گفت: «ساختمان‌ها هم که متاسفانه وضعيت مرمتي دردناکي داشتند و نهايتا تصميم گرفتم جواب اين سوالات را از مديريت مجموعه بپرسم که عدم حضور ريس مجموعه در دفترشان آن‌هم در ميانه روز خود کاملترين پاسخ به اين کاستي‌ها بود.»

 

دبير انجمن کهن‌دژ همدان در ادامه ديدارهاي خود از مراجعه به کاخ سعدآباد مي‌گويد: «در روز ديگري سري به کاخ سعدآباد زديم و افسوس که اين وضعيت آنجا هم تداوم داشت و هزارا ن گردشگر حاضر بدون هيچگونه راهنمايي درست و علمي‌اي در آن محوطه بزرگ رها شده بودند و زماني هم که ما به عنوان جمعي از ايران شناسان به واحد روابط عمومي کاخ سعدآباد مراجعه کرديم با برخوردي سرد روبرو شديم و يکي از مسئولين آنجا در حالي که همچنان مشغول تلفن صحبت کردن بود به راحتي گفت که ما هيچ چيزي حتي براي فروش هم نداريم و مارا بدون هيچگونه راهنمايي فقط با ارئه يک نقشه به خارج راهنمايي کردند. البته اين وضعيت محدود به آنجا هم نبود و مادر اکثر اماکن تاريخي ديگر بجز موزه ملي و موزه رضا عباسي نيز تقريبا با همين برخوردها و عدم اطلاع رساني روبرو شديم.»

 

شهرهاي تاريخي بدون روايت

معضل ارائه اطلاعات گردشگري درباره آثار و اماکن تاريخي تنها به تهران مربوط نمي‌شود. اين معضل همچون سال‌هاي قبل گريبان آثار تاريخي کشور را در اکثر شهرها گرفته بود و در بيشتر بازديدها، گردشگران با دريافت کمترين اطلاعات تنها به ديدار از اماکن دل‌خوش بودند.

 

مجتبي گهستوني سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان (تاريانا) درباره ارائه خدمات گردشگري در اين استان به CHN مي‌گويد: «در سال جاري استان خوزستان در دومين سال پياپي با ضعف شديد اطلاع رساني همراه بود. در سال جاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان تنها موفق شد يك نقشه به صورت مشترك با سازمان هلال احمر خوزستان منتشر کند. در مابقي شهر ستان‌ها نيز برشورهاي مشتركي از سوي ادارات ميراث فرهنگي و ديگر نهادهاي شهرستاني منتشر و عرضه شد كه در بعضي از شهرستان‌ها نيز اين مجموعه‌هاي تبليغاتي خريد و فروش مي‌شد.

 

به گفته وي و طبق گفته بسياري از راهنمايان گردشگري استان خوزستان، تعطيلات نوروزي براي آنان تعطيلات درآمدزايي نبود چرا كه به دلايل مختلف گردشگران اندكي به خوزستان سفر كردند كه بسياري از گردشگران هم تمايلي براي استفاده از راهنمايان گردشگري نداشتند.

 

گهستوني مي‌گويد: «با آغاز تعطيلات و شروع به كار ستاد تسهيلات نوروزي خوزستان، به دليل اينكه رشد گردشگري در بسياري از استان‌هاي كشور با رشد و شكوفايي همراه بود بسياري انتظار داشتند كه شاهد حضور ميليون‌ها گردشگر در خوزستان باشند اما اين انتظار بي‌فايد بود چرا كه در ميان استان‌هاي كشور، خوزستان نه تنها از رشد گردشگر با احتساب كاروان‌هاي راهيان نور كه با هدف حضور در مناطق عملياتي به خوزستان سفر مي‌كنند برخوردار نبود بلكه با كاهش 40 درصدي مسافر نيز همراه بود. طبق آمارهاي ارائه شده از سوي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور، استان خوزستان در زمينه جذب گردشگر، تردد زياد و اسكان مسافر نوروزي از استان‌هاي همسايه خود مثل بوشهر، فارس و اصفهان هم عقب‌تر بود.»

 

به گفته وي البته در نوروز 89 خدمات متفاوتي نسبت به سال‌هاي گذشته در خوزستان به گردشگران داده شد که از آن‌جمله مي‌توان به برگزاري سياه چادر بختياري‌ها و موضيف اعراب، برگزاري 15 شب جشن عيدانه كارون با حضور بسياري از چهره‌هاي مطرح سينما وتلويزيون، راه اندازي نزديك به 30 كمپينگ اقامتي، اختصاص كيوسك‌هاي از من بپرس و برپايي سفره هفت سين در 8 منطقه شهرداري اهواز اشاره کرد.

 

همچنين به گفته گهستوني طبق پيگيري‌هاي به عمل آمده از مجموعه گردشگران ورودي به استان خوزستان نزديك به يك دوم گردشگران از اماكن تاريخي و گردشگري بازيد به عمل آوردند.

  

از سوي ديگر در سال جاري نيز حضور نيروي انتظامي خوزستان با برپايي چادرهاي اسقرار پليس كه به راهنمايي مسافران نيز مي‌پرداختند و هلال احمر كه علاوه بر كارهاي امدادي به همياري مسافران مي‌رفتند و همچنين آموزش و پرورش كه با اختصاص مراكز آموزشي به مسافران نوروزي خدمات ارائه مي دادند از نقاط قوت نوروز 89 در خوزستان بود.

 

اما جالب آن‌که به گفته گهستوني در استان خوزستان كه دو مجموعه چغازنبيل و سازه هاي آبي شوشتر در فهرست جهاني قرار گرفته‌اند با بازديد‌هاي قابل توجهي همراه نبودند، به گونه‌يي كه ميزان آمارها از بازديد بعضي بناها كه از جنبه‌هاي ديگري حائز اهميت هستند چندين برابر اين مجموعه‌هاي جهاني بوده است.

 

اما عدم ارائه سرويس‌هاي گردشگري در اماکن تاريخي تنها به خوزستان و يا تهران معطوف نبود و اصفهان‌ هم از اين ماجرا رنج مي‌برد. در سفرهاي نوروزي اصفهان يکي از شهرهاي پر تردد کشور بود. اين در حالي است که بازديد مردم از اماکن تاريخي اين استان با دريافت کمترين اطلاعات عمومي همراه شد.

 

محمد رشيدي، از فعالين انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي در اصفهان مي‌گويد: «ميدان نقش جهان و آثار تاريخي پيرامون آن که به مجموعه دولت‌خانه صفوي اصفهان شهرت دارد با حجم گسترده‌اي از گردشگر مواجه بود. اما در حالي که اين تعداد بازديد کننده پيش از آغاز تعطيلات نوروزي پيش‌بيني شده بود، تعداد اندکي راهنماي گردشگري در ميدان و اماکن تاريخي پيرامون آن گذاشته بودند که نمي‌توانستند پاسخ‌گوي گردشگران باشند.»

 

به گفته وي در اکثر مواقع يک راهنما مجبور به پاسخ‌گويي تعدادي نزديک به 100 نفر بود که بيشتر آن‌ها صداي راهنما را نمي‌شنيدند و به همين علت از همراه شدن با راهنمايان صرف‌نظر مي‌کردند.

 

وي تاکيد کرد که در اکثر اماکن تاريخي، بروشوري براي اطلاع رساني در اختيار گردشگران قرار داده نشد و ضعف حضور راهنمايان گردشگري نيز سبب شد تا گردشگران در گفتگوي با يکديگر، به اطلاعات غلط و نادرستي دست پيدا کنند.

 

به گفته رشيدي حتي در برخي موارد ديده شده است که راهنمايان گردشگري نيز اطلاعات نادرست و يا قديمي در اختيار گردشگران قرار مي‌دادند که با تذکر اعضاي انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي همراه بود.

 

از سوي ديگر گردشگراني که به اصفهان و ميدان نقش‌جهان مي‌آمدند با نبود سرويس‌هاي بهداشتي مواجه مي‌شدند. رشيدي مي‌گويد که تعداد اين سرويس‌هاي بهداشتي آنقدر در ميدان و اطراف آن اندک است که پاسخ‌گوي نياز گردشگران نبود.

 

البته اين نوع خدمات‌رساني در استان گيلان هم ادامه داشت. در برخي اماکن تاريخي، مردم با نبود امکانات بهداشتي مناسب روبرو مي‌شدند. براي مثال در شهري مثل ماسوله، سرويس‌هاي بهداشتي کثيف مانع از استفاده گردشگران مي‌شد و به همين علت در بيشتر مواقع گردشگران نسبت به اين امکانات معترض بودند.

 

در شهر تاريخي ماسوله براي اطلاع رساني به گردشگران از بروشور‌هايي استفاده شد که سال گذشته توسط برخي دوستداران ميراث فرهنگي ماسوله و شهرداري تهيه شده بود و در تعداد بسيار محدودي در اختيار گردشگران قرار گرفت. به اين ترتيب اکثر کساني که به ماسوله سفر کرده بودند، از ضعف اطلاع رساني در اين شهر تاريخي شکايت داشتند.

 

ارائه خدمات گردشگري در اماکن تاريخي، جزء ابتدايي‌ترين روش‌هاي جذب گردشگر است. اين درحالي است که به ارائه چنين خدماتي در اماکن تاريخي کشور توجه چنداني نمي‌شود و در اکثر مواقع آثار تاريخي از روايت چنداني برخوردار نيستند. همين امر سبب مي‌شود که وقتي گردشگران براي ديدن اين آثار به شهرهاي مختلف سفر مي‌کنند، وقت خود را تنها به ديدن اين آثار صرف مي‌کنند و موضوع تازه‌اي نمي‌آموزند.